Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

underhållsbidrag

Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:05:42 följande:

Inte för att vara den men jag har en bil bara för att skjutsa barnet till och från förskolan eftersom kollektivtrafiken mellan hemmet och förskolan inte fungerar. Har inte råd att åka bil själv. Kör barnet till förskolan och ställer bilen där över dagen, åker kollektivt själv och så tar vi bilen hem på eftermiddagen. Det är ju i princip barnets bil och jag är bara chaufför. Borde inte den kostnaden räknas?

Det tror jag med det bestämdaste att det inte räknas såvida barnet av medicinska skäl behöver åka bil.

Det du kan räkna med är merkostnader för att barnet är allergiskt, glasögon etc.

Om du ska stämma då ska du ta upp realistiska kostnader. Sambons ex försökte med en massa kostnader. Domstolen halverade yrkandet.
  • sextiotalist
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:55:33 följande:

Men vem förlorar? Och vems prioriteringar? Mina eller pappans?

För att folk berättar hur det fungerar så trycker de ner dig.

Mitt tips är, att du ska få en rimlig chans att få igenom ett högre underhållsbidrag är att du söker utifrån realistiska och kostnader utifrån norm. Du skriver att han hade en miljon i årslön. Är det något du vet eller gissar. Du skriver själv att ni inte har kontakt, hur vet du då hans lön.

1 000 000 motsvarar 83 000 i månaden och det är inte många som har.

Bilkostnaderna lär du inte få med men allergierna och glasögon

Blir så himla ledsen på alla svar. De flesta försöker antingen trycka ner mig eller kommer med gissningar eller eget tyckande.

Enligt info jag hittade på www.domstol.se blir barnet kärande (den stämmande parten) i mål gällande underhållsbidrag. Är det barnet som då potentiellt "förlorar"? Och tydligen bär var och en av de inblandade partena sina egna kostnader i familjerättsliga mål. Så inget av det ni säger verkar ha någon som helst verklighetsförankring.

Svar på tråden underhållsbidrag