Brumma skrev 2015-11-04 16:41:27 följande:
TS.
Det finns även ngt som heter standardtillägg.
Det är ingen ökning av underhållet utan det kan vara öronmärkta pengar för att sätta guldkant på barnets vardag.
Detta kan fås om umgängesföräldern har betydligt högre inkomst än boendeföräldern.
Det måste dock stämmas (barnet stämmer) och jag vet inte vad som gäller.
Men skall du kolla upp ökning av underhållet så är det kanske bra att även kolla detta.
Det finns flera sidor på nätet som erbjuder gratis rådgivning. Föreslår att du kontaktar ngn av dem och får svar som inte bara är gissningar :)
Förövrigt gällande underhållet så behöver du kunna visa vad som gör att ditt barn kostar mer än normen. Spalta ner kostnaderna, dra bort barnbidraget så har du ngt att utgå ifrån.
Ngn ovan skrev att det kostar pga att barnet behöver ett rum. Men boendet räknas inte in i underhållet då man som ensamstående förälder oftast har rätt till bostadsbidrag för barnets del i boendet.
Det är i första hand underhållsbidraget jag vill få fastställt av en domstol eftersom jag och pappan inte kommer överens om det. Extra tillägg är en senare fråga. Fast kanske man ändå borde fundera på det med så att man slipper stämma två gånger.
Fan det bara snurrar i mitt huvud av att det känns så komplicerat och dyrt att stämma någon.
Jag får inget bostadsbidrag eftersom jag bor i andrahand utan ett giltigt bostadskontrakt. Spelar det roll för underhållsbidraget?