• micromat

underhållsbidrag

För det första ska du kolla upp om din hemförsäkring täcker rättskostnader. Gör den det får du betala självrisk + en viss procent till advokaten. Hur många procent man får betala kan variera.

Om jag vore du skulle jag räkna med ca 30000 i kostnad för stämning.

Hur högt underhållet blir beror på barnets kostnader och era inkomster. Är det värt att lägga 30000kr för att få 1000kr mer i månaden? Är det värt 30000 att få 750kr mer i månaden?

• micromat

Du kan även gå rin på försäkringskassans hemsida och göra en uträkning på underhåll. Det blir iaf en fingervisning.

• micromat
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 10:37:26 följande:

Nu gjorde jag en snabb överslagsräkning på barnets kostnader på den info jag hittade (hittade inte info om alla allergier) inklusive merkostnader för allergier, sjukvård, läkemedel och dagisavgift och fick en summa på 3600:- i månaden.

Det känns surt att behöva lägga en massa pengar på en stämning för att kanske få 1000:- extra i månaden men jag antar att det ändå är värt i ett långtidsperspektiv. Och också eftersom man kan få underhållet retroaktivt för flera år bakåt i tiden om jag förstått info rätt på www.domstol.se.

Var den totala summan 3600 kr i månaden eller är det vad fadern skulle betala?

Som sagt var, man får fundera på om det är värt att lägga ut ca 30000 för 1000kr mer i månaden.

Tänk även på att fadern kan motstämma dig om han skulle vilja. Tänk även på att domstolen inte alls behöver gå efter 3600kr utan väljer att gå på någon helt annan summa.
Svar på tråden underhållsbidrag