underhållsbidrag
Bostaden räknas inte in i underhållet då alla kan ska bostadsbidrag och på så sätt bli kompenserade. Att du bor olagligt är inget de tar hänsyn till.
En femårings behov beräknas till 1160 kr och i den summan ingår kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring.
Sen får du lägga till ditt barns specifika behov av mediciner tex. Den summan + 1160 kr blir ditt barns behov per månad. Den summan ska du sen minska med barnbidraget.
Ditt barns behov måste alltså uppgå till mer än 2623 kr per månad för att du ska kunna få mer än minimisumman som är 1573 kr/månad.
Då måste du också ha väldigt låg inkomst eftersom även du ska bidra till ditt barns kostnader utefter förmåga. Som student har man väl möjlighet till en extra summa när man har barn har jag för mig så den summan bör väl också räknas bort från barnets behov.
Hur du räknar ut underhållsbidrag ser du här: www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/underhallsbidrag