Inlägg från: Anonym (Parametrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Parametrar)

underhållsbidrag

Tow2Mater skrev 2015-11-04 02:39:12 följande:

Beror ju mycket på vad han tjänar och vad du tjänar?

Sant och barnets ålder och behov, om även boendeföräldern arbetar så mycket hen kan och om någon av föräldrarna har en grymt hög inkomst.

Att du Ts har en kass ekonomi är tråkigt men det handlar enbart om barnets försörjning och inte om extra inkomster för dig för att fixa din ekonomi.
  • Anonym (Parametrar)
    AnnaZL skrev 2015-11-04 12:57:10 följande:

Är du ensam vårdnadshavare? Eller hur ser er situation ut?

Lyssna inte på alla arga röster. Det kostar mycket att ta hand om ett barn själv. Ett normalt underhållsbidrag kommer inte i närheten av dessa kostnader. Du behöver ett extra rum till barnet och vabbar du ett par gånger i månaden ryker motsvarigheten till barnbidraget.

Förälderns egna kostnader för vab, eget rum till barnet, bil mm får man inte en krona för varken via en stämning i domstol eller genom underhållsstödet.

• Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:05:42 följande:
    Inte för att vara den men jag har en bil bara för att skjutsa barnet till och från förskolan eftersom kollektivtrafiken mellan hemmet och förskolan inte fungerar. Har inte råd att åka bil själv. Kör barnet till förskolan och ställer bilen där över dagen, åker kollektivt själv och så tar vi bilen hem på eftermiddagen. Det är ju i princip barnets bil och jag är bara chaufför. Borde inte den kostnaden räknas?
    Den räknas inte. Det kan tyckas vara orättvist men alla har inte ens körkort eller äger bil men behöver ändå lösa problemet med att få barnen till förskola och skola. För många innebär det långa dagar, promenader, cykling, byte av bussar mm.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:40:07 följande:
    "De flesta" är också två stycken.

Men som det ser ut just nu skulle barnet bli utan förskola om jag inte hade bil vilket skulle göra det omöjligt för mig att gå i skolan. Och ännu mindre jobba. Så det är inte aktuellt att sälja bilen. Äter hellre nudlar och dricker vatten.

Men det där är detaljer. Och helt sekundärt. Undrar egentligen om hur en stämningsprocess går till och vad den skulle kunna kosta.
    Det stämmer inte. Även om många lever tillsammans i en relation så har inte alltid den förälder som tar barnen till förskolan, tillgång till körkort eller bil, så det kan du inte hävda.

Jag tror nog att du kan söka en förskola närmare hemmet eller närmare arbetet om det är så att du inte skulle kunna få barnet till/från förskolan inom en normal dag á 12 timmar.

Saken är den att dina prioriteringar inte spelar någon roll för domstolen.

Räkna med minst 1500 kronor per timme i ombudskostnad, och den drar snabbt iväg. Sen betalar den förlorande partern båda parternas kostnader så det beror mycket på hur mycket tid ni båda lägger ned med era ombud. 15 000- 20 000 tror jag är ganska vanliga summor om målet är relativt enkelt.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 13:18:52 följande:
    Pappan tjänar bra. Jag är student. Pappan betalar 1500. Barnet är multiallergiskt och alltid sjuk. Barnet är fem.
    Vad menar du med att han tjänar bra? Tjänar du 0 kronor och han 10 000 per månad så tjänar han bra, i förhållande till din egna arbetsinkomst. Kommer du att vara student för alltid? Nej, du kommer att få en rimlig lön och det tar man med i beräkningen.

Vad kostar multiallergierna dig varje månad? Vilka slags allergier är det? Finn möjlighet till att barnet kan gå i en "allergifri" förskola? Allergier kan växa bort. Det är mycket att ta hänsyn till.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 13:18:52 följande:
    Pappan tjänar bra. Jag är student. Pappan betalar 1500. Barnet är multiallergiskt och alltid sjuk. Barnet är fem.
    Vad menar du med att han tjänar bra? Tjänar du 0 kronor och han 10 000 per månad så tjänar han bra, i förhållande till din egna arbetsinkomst. Kommer du att vara student för alltid? Nej, du kommer att få en rimlig lön och det tar man med i beräkningen.

Vad kostar multiallergierna dig varje månad? Vilka slags allergier är det? Finn möjlighet till att barnet kan gå i en "allergifri" förskola? Allergier kan växa bort. Det är mycket att ta hänsyn till.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 09:11:27 följande:
    Jag inser att underhållet är snålt beräknat i sverige. Vilket slår väldigt hårt mot de barn som lever med ensamstående föräldrar. Men är inte dum och kommer att försöka driva en orealistisk stämning om jag bestämmer mig för stämning. Däremot litar jag inte på era råd för ingen av er här verkar ha någon ordentlig koll. Har du exempelvis stämt någon så att du vet vad du pratar om?
    I Sverige räknas underhållsbidraget på barnets kostnader och det blir naturligtvis lägre än i länder där man får ta med boendeförälderns kostnader.

Dumt eller inte kan ingen veta. Mycket handlar som sagt om pappans faktiska kostnader och ev. överskott men även barnets kostnader och din egen framtida försörjningsförmåga.

Jag har blivit stämd.
  • Anonym (Parametrar)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-05 09:47:50 följande:

Bostaden räknas inte in i underhållet då alla kan ska bostadsbidrag och på så sätt bli kompenserade. Att du bor olagligt är inget de tar hänsyn till.

En femårings behov beräknas till 1160 kr och i den summan ingår kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring.

Sen får du lägga till ditt barns specifika behov av mediciner tex. Den summan + 1160 kr blir ditt barns behov per månad. Den summan ska du sen minska med barnbidraget.

Ditt barns behov måste alltså uppgå till mer än 2623 kr per månad för att du ska kunna få mer än minimisumman som är 1573 kr/månad.
    Då måste du också ha väldigt låg inkomst eftersom även du ska bidra till ditt barns kostnader utefter förmåga. Som student har man väl möjlighet till en extra summa när man har barn har jag för mig så den summan bör väl också räknas bort från barnets behov.

Hur du räknar ut underhållsbidrag ser du här: www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/underhallsbidrag

1160 + 720 för maten ;) Sen tillkommer barnomsorg, mediciner, speciella behov.
  • Anonym (Parametrar)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-05 09:59:50 följande:
    OMG! Tack, vad bra att du påpekade om maten, jag tyckte själv att det var lite lågt med 1160, jag kollade på ett annat ställe än jag brukar

Ang resten så har jag skrivit med att hon får ta med sitt barns speciella behov Den summan är ju svår att uppskatta, jag har inget barn med allergier så jag har ingen aning. Men antar att de flesta av de medicinerna ingår i högkostnadsskyddet så det torde ju vara den summan man får gå efter.
    Inga problem för jag inser att det kan hända den bästa! ;)

Jo och det finns beräkningar för det med men i vissa fall kan man behöva gå efter de aktuella kostnaderna för just det barnet. Man kan säkert söka för annat också.

Jag skulle säga till Ts att ta reda på vilken inkomst pappan har innan hon alls funderar på en stämning.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 16:32:45 följande:
    TS ska förmodligen inte bidra med någonting till barnets försörjning. Om man orkar läsa Föräldrabalken så står det att föräldrarna ska bidra till barnets försörjning utifrån sin ekonomiska förmåga. Det innebär att man ska titta på föräldrarnas överskott och barnets kostnader och sedan fördela procentuellt.

Av de 3600 som ts tror att hennes barn kostar (med 2400kr för mediciner per år och glasögon på 7000kr vartannat år så är bara det 500kr per månad, har man sedan tex glutenintolerans så blir det några hundralappar till) så går det bort 1050 i bb. Kvar är då 2500kr för föräldrarna att fördela. Säg att ts har 1000kr kvar efter hyra och schablonavdrag och att pappan med riktigt hög boendekostnad samt schablonavdrag har 35000kr kvar. Då ska pappan betala (35000-1000)/35000= 97% av barnets kostnader dvs 2425kr. Och ts 3% innebär att hon ska betala 75kr.
    Hur tänkte du nu? Tjänar man 1 mille per år får man ut ca 46 k per månad. Tjänar man 100 k per månad får man ut 52 k. De högavlönade arbetena kräver ofta att man finns tillgänglig, kastar sig iväg på snabba uppdrag, går på middagar mm och är representativ för företaget så att man skulle fixa att få ut 46-52 k och klara boendekostnad, arbetskostnader och personliga kostnader för mellan 11- 17 k finns inte på tapeten men du kan gärna tro det.

Du måste beräkna att Ts kommer att få en inkomst. Man dömer inte enbart på dagens situation när man vet att inkomsten kommer att förändras. I Ts fall kommer det att bli stor skillnad i inkomst från studerande till arbetande.

Mediciner för grundbeloppet är medräknat i dagens 1573 kr/månad. Glasögon för 7 k vartannat år låter som galenskap.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 19:30:46 följande:
    Det finns maxbelopp för hur mycket en bostad "får" kosta, beroende på hushållets storlek och storlek på ort. Så det spelar ingen roll exakt hur mycket pappans bostad kostar. Hans personliga kostnader spelar ingen roll, det är schablonbeloppet som dras av. Det enda utöver det som får dras bort är övriga barn han har försörjningsplikt för.

Två av mina barn har glasögon, och ögonen ändras mycket när man fortfarande växer. 7000 vartannat år är vad jag och barnens pappa betalar. Som tur är så har jag valt en ansvarsfull pappa till mina barn så han betalar hälften av glasögon och mediciner.
    Stämmer inte riktigt. Allt är relativt. :)

Visst, 2 barn. Sen finns det gratis glasögon för barn hos vissa optiker. Mediciner ingår.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 21:27:00 följande:
    Vissa optiker har gratis (eller väldigt billiga) bågar till barn. Glasen kostar fortfarande och för mina barn så har bågarna kostat under 1500kr.

När du påstår att mediciner ingår så misstänker jag att du blandar ihop uh-stöd med uh-bidrag. Om man får uh-stöd via FK så kan man inte kräva något mer från umgängesföräldern. Om man avtalar om uh-bidrag så ingår de saker man avtalar om.

För barn som får uh-stöd, har en fattig boendeförälder och som behöver mediciner så innebär det att barnet får ta smällen genom att äta sämre mat eller ha på sig billigare kläder. För det är inte så att staten lägger till 200kr per månad till alla barn utifall de skulle behöva medicin, utan uh-stödet täcker basbehovet för mindre barn.
    Vissa har helt gratis glasögon till barn. OCH det är bestämt att alla barn upp till 19 år i Sverige ska få gratis glasögon från och med nästa år!

Nej jag blandar inte ihop det. Mediciner upp till högkostnadsskyddet ingår i barnets basbehov (vilket är vad man avtalar om i första hand och sen kan man även avtala om en ev. högre standard när man ansöker om högre underhållsbidrag via domstol) oavsett om det är underhållsstöd eller underhållsbidrag som barnet får.

Barnet får och ska inte alls ta smällen om föräldern har överkonsumerat. Varför skulle barnet få sämre mat och vad är det för fel med billiga kläder? Underhållsstödet täcker barnens grundbehov tillsammans med barnbidrag och boendeförälderns egen kostnad ända tills barnen blir vuxna.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 10:37:26 följande:

Nu gjorde jag en snabb överslagsräkning på barnets kostnader på den info jag hittade (hittade inte info om alla allergier) inklusive merkostnader för allergier, sjukvård, läkemedel och dagisavgift och fick en summa på 3600:- i månaden.

Det känns surt att behöva lägga en massa pengar på en stämning för att kanske få 1000:- extra i månaden men jag antar att det ändå är värt i ett långtidsperspektiv. Och också eftersom man kan få underhållet retroaktivt för flera år bakåt i tiden om jag förstått info rätt på www.domstol.se.

Läkemedel är inräknat i KoV:s beräkningar som jag utgår ifrån. Totalt 2050 kr/månad räknar de med att ett 5:årigt barn som äter glutenfri och mjölkfri kost kostar per månad.
Svar på tråden underhållsbidrag