• Uppgiven Tjockis

Operation eller Svältdiet?

Jag är en kvinna på 25 år som under de senaste åren lider av övervikt, detta tillsammans med min långvariga depression, socialfobi, ångest och extremt kassa självförtroende har fått mig att mer eller mindre ge upp på livet.

Jag väger idag cirka 96kg och är 174cm lång. Jag vill så gärna gå ner till 70-65kg och har gjort flertal försök till bantning och rutinändringar i vardagen. Jag började träna som en galning och joggade flera kilometer medans jag knappt åt något alls men vikten och midjemåtten rörde sig inte ett dugg. Ibland har jag gått ner kanske 5kg för att sedan gå upp lika fort igen. Jag snubblar alltid tillbaka och motivationen har sinat bort totalt. Obestämd

Detta i kombination med min som sagt extrema depression och ångest gör det inte lättare att hitta viljan till att lägga om kosten eller börja träna igen. Jag har länge funderat på Gastric Bypass operation och börjar vilja utföra det mer och mer. Men samtidigt är jag livrädd över att bli nersövd och grävd inuti. (Har aldrig utfört en operation eller något annat allvarligt på sjukhuset i hela mitt liv). 

I vanliga fall skulle jag nog aldrig få utföra en sådan operation p.g.a för "lågt" BMI men då jag har andra bidragande faktorer såsom depression och X antal misslyckade försök till viktnedgång så kan jag eventuellt bli beviljad ändå.

Mitt andra alternativ är bara skita i att äta och sakta magra av i svält eller gå på Modifast i flera månader som enda föda. (Vet att dom inte rekommenderar mer än 3veckor i sträck men bättre än att inte äta alls) Skrikandes

Jag är så extremt trött på stressen av hur kvinnor ska se ut i dagens samhälle och hur vi anses vara värdelösa i mångas ögon ifall vi väger något kg för mycket. (I mitt fall extremt många kg för mycket). Jobb, socialt umgänge, att bli accepterad är sådant som försvinner med hur många kg man bär tyvärr. Detta leder såklart till extremt kasst självförtroende.

Med svält-diet går man antagligen upp igen efter ett tag om man inte äter som en fågel och då börjar berg-o-dalbanan igen. Ett evigt pendlande mellan att må kasst oc se bra ut eller se kass ut och få i sig föda. Med Gastric Bypass lär man ju behålla sin vikt någorlunda lättare iallafall. Jag har svårt att synen på kvinnors vikt och kropp kommer ändras inom min livstid så om jag bara får vara smal och lycklig skulle allting kännas så mycket bättre. Gråter

Hur resonerar ni kring detta? Tycker ni att det kan vara lämpligt att utföra en operation i min situation eller vore svält-diet effektivare? 

Detta blev ett väldigt långt inlägg så jag ber om ursäkt för det.

• Svar på tråden Operation eller Svältdiet?
  • Lena

Jobba på din depression istället. Mår du bättre löser sig resten

• En glad tjej

Först och främst, sök hjälp för din depression. KBT-terapi hade kanske varit något för dig?
    När det gäller viktnedgång tror jag varken operation eller svältdiet är något för dig. Behöver du hjälp med att gå ner kan jag rekommendera Viktväktarna, du bokför vad du äter, du behöver inte svälta dig och kommer få en sund viktnedgång på ca 0.5-1 kg i veckan.

• jenny99

I första hand så jobba på din depression.Försök motivera dig med att promenera varje dag,börja med 15 minuter och öka det sen.Ha delmål och försök inte fokusera på slutmål,för då kan man lätt ge upp.

• MallaL

Absolut inte svält-diet, med kostförändring kan man hålla sig mätt men ändå gå ner i vikt. Om man minskar mängden snabba kolhydrater typ socker, bröd, pasta, potatis så svänger blodsockret mindre och man blir mindre hungrig. Som någon föreslog ovan, gå med i Viktväktarna så får du hjälp, eller Viktklubb på nätet, de kan hjälpa dig att hitta ersättningar till den mat du äter idag, som ju uppenbarligen inte fungerar.

Och absolut sök hjälp för din depression.

• LaLola

Nä, en operation i din sits känns verkligen helt fel!
    Så stor är du inte.

Min kompis har gått ner 70 kg (från 140) genom att äta LCHF (och träna).
    Ja hon har såklart fått kämpa men oavsett om man op:ar sig eller försöker gå ner i vikt genom kost så måste man kämpa (mot frestelser o annat).

Att svälta sig är totalt idiotiskt, det finns ingen anledning att göra så för att gå ner i vikt. 

Men jag tycker att du ska ta tag i din depression först o främst.
    Sen kan du tänka på din vikt.

Min kompis blogg.
    halvalindha.se/

• IsDimma

Det är ganska troligt att du inte blir beviljad operation pga din depression. Det brukar dom inte riktigt gilla.

• Fröken Apelsin

Jag säger som de flesta andra, jobba med ditt psykiska mående först, det är viktigast, dessutom är det halvt omöjligt att göra stora livsstilsförändringar själv om man är deprimerad. Kontakta den öppna psykiatriska mottagningen där du bor. Du behöver en samtalskontakt och eventuellt mediciner. Så småningom behöver du träffa en dietist så ni tillsammans kan lägga upp ett bra kostprogram, men börja med ditt psykiska mående först som sagt.

• Annelie 76

Varken det ena eller det andra. Båda skadar din kropp och gör inget positivt alls för ditt psyke. Jag tycker som de andra att du ska försöka göra nåt åt ditt psyke istället.
    När det gäller vikten tycker jag att du provar LCHF. Med den kosten jobbar du med kroppen istället för mot. LCHF hjälper inte mot din depression men du kommer bli lite lugnare och du kommer må bättre kroppsligen efter de två-tre första veckornas avgiftning. Du har inget att förlora och allt att vinna på att prova.

• Personlig Utveckling Nu

Som ovanstående redan har nuddat vid, i ärlighetens namn verkar vardera alternativ verkar särskilt hållbara.

Jag är ingen expert och drar mig därför för att råda dig om depression, men om jag vore i en liknande sits skulle jag till mina bästa förmågor försöka göra små förändringar, främst vad gäller din depression (t.ex. försök meditera 2 minuter om dagen), men även din vikt (t.ex. försök promenera 5 minuter om dagen).

Stort lycka till Hjärta

PersonligUtvecklingNu.se - Med mål att hjälpa dig skapa ett liv som gör att du älskar att leva.
  • maaammaaa

Kolhydrater kan ge fetma. Om du inte testat att utesluta dem så försök göra det. Ett sätt att minska dem kan vara att byta ut potatisen mot ärter brockoli, svamp, blomkål eller fänkål och olika sallader. Jag har också k

övervikt och har kämpat med det länge och det här är ännu ett försök i hoppeligen rätt riktning. Helt Lchf klarar jag inte men jag har lånat två bra böcker Ulrika Davidsson Lchf på mitt sätt och doktor Dahlquists och Airams Lchf kokbok. Jag tror en operation skapar mer problem åt dig. Lycka till!

Svar på tråden Operation eller Svältdiet?