Operation eller Svältdiet?
Jag är en kvinna på 25 år som under de senaste åren lider av övervikt, detta tillsammans med min långvariga depression, socialfobi, ångest och extremt kassa självförtroende har fått mig att mer eller mindre ge upp på livet.
Jag väger idag cirka 96kg och är 174cm lång. Jag vill så gärna gå ner till 70-65kg och har gjort flertal försök till bantning och rutinändringar i vardagen. Jag började träna som en galning och joggade flera kilometer medans jag knappt åt något alls men vikten och midjemåtten rörde sig inte ett dugg. Ibland har jag gått ner kanske 5kg för att sedan gå upp lika fort igen. Jag snubblar alltid tillbaka och motivationen har sinat bort totalt.
Detta i kombination med min som sagt extrema depression och ångest gör det inte lättare att hitta viljan till att lägga om kosten eller börja träna igen. Jag har länge funderat på Gastric Bypass operation och börjar vilja utföra det mer och mer. Men samtidigt är jag livrädd över att bli nersövd och grävd inuti. (Har aldrig utfört en operation eller något annat allvarligt på sjukhuset i hela mitt liv).
I vanliga fall skulle jag nog aldrig få utföra en sådan operation p.g.a för "lågt" BMI men då jag har andra bidragande faktorer såsom depression och X antal misslyckade försök till viktnedgång så kan jag eventuellt bli beviljad ändå.
Mitt andra alternativ är bara skita i att äta och sakta magra av i svält eller gå på Modifast i flera månader som enda föda. (Vet att dom inte rekommenderar mer än 3veckor i sträck men bättre än att inte äta alls)
Jag är så extremt trött på stressen av hur kvinnor ska se ut i dagens samhälle och hur vi anses vara värdelösa i mångas ögon ifall vi väger något kg för mycket. (I mitt fall extremt många kg för mycket). Jobb, socialt umgänge, att bli accepterad är sådant som försvinner med hur många kg man bär tyvärr. Detta leder såklart till extremt kasst självförtroende.
Med svält-diet går man antagligen upp igen efter ett tag om man inte äter som en fågel och då börjar berg-o-dalbanan igen. Ett evigt pendlande mellan att må kasst oc se bra ut eller se kass ut och få i sig föda. Med Gastric Bypass lär man ju behålla sin vikt någorlunda lättare iallafall. Jag har svårt att synen på kvinnors vikt och kropp kommer ändras inom min livstid så om jag bara får vara smal och lycklig skulle allting kännas så mycket bättre.
Hur resonerar ni kring detta? Tycker ni att det kan vara lämpligt att utföra en operation i min situation eller vore svält-diet effektivare?
Detta blev ett väldigt långt inlägg så jag ber om ursäkt för det.