• mamman111111

behöver lite hjälp (långt)

Hejsan!

Behöver lite input om hur jag ska gå vidare, gärna av de som suttit i liknande sitsar men det är väl inte nödvändigt heller. Jag vill bara ett bredare perspektiv.

Jag är mamma till en fyraåring. En väldigt kreativ liten filur som jag älskar så mycket. Däremot har det alltid funnits ett problem med pappan, som det tog slut med bara kort efter att lilla filuren blivit född. Han är inte aggressiv eller så, eller för den delen elak. Han prioriterar bara på ett sätt som jag inte kan förstå.

Under de fyra år vår lilla filur ha levt, har pappan träffat honom 20ggr. MAX. De första två åren höll jag honom uppdaterad om hur vårt barn växte och utvecklades, hur möten på BVC gick, bilder skickades titt som tätt (inte jätteofta men det hände) etc. Men under dessa år så har det varit samma sak. Pappan har hört av sig lite sporadiskt, velat komma och hälsa på för att sen inte dyka upp. Det kunde vara uppehåll i kontakten mellan oss och pappan i flera månader innan han hörde av sig och ville ses igen. Dock har han för det mesta iaf varit noga med födelsedagarna och skickat ett sms med grattis och massa kramar.

Jag kanske gjort något fel i det här, och självklart är det inte hela historien (svårt att få ner fyra år i några meningar), men i stort är det så det sett ut hela tiden. Problemet i det här är inte att han är dålig på att höra av sig, det kan jag ändå köpa (även om det går emot mina personliga åsikter, men alla prioriterar vi olika), men det är just det att han har BEFUNNIT sig i närheten av där vi bor, för att träffa diverse flickvänner eller kompisar, och ÄNDÅ inte hört av sig för att träffas, om så bara några få minuter. Detta är nåt han självklart förnekar när jag ställt honom mot väggen, men vet ju att han varit där av flera olika källor, bla gamla flickvänner som han hälsat på. Oxå nåt jag kan acceptera, trots att det tar emot (jag är helt enkelt en sån som inte tkr de e lönt att diskutera nåt som nån ändå påstår är falskt=onödig energi jag kan lägga på annat).

Nu till problemet: HAN anser att JAG ska ta mitt ansvar i det här och se till att de får träffas regelbundet. Vi bor för tillfället 2 h i från varandra, och han anser att det är JAG som ska åka dessa 2 h med bussen för att träffa nån som vårt barn inte känner för att skapa nån typ av kontakt. Jag kan acceptera mkt, men på just den punkten sätter jag ner foten och säger nej. Vårt barn går heltid på förskola (fram till 16-17 varje vardag) och att spendera en hel kväll med bussar känns inte lockande eller logiskt heller. Jag anser inte att jag gör fel i detta, men jag vill att han ska förstå att vårt barn inte kan komma hem en vardag vid elva på kvällen, eller spendera en heldag med bussar fram och tillbaka på helgerna. Inte förrän de fått en bra kontakt med varandra, vilket jag anser är bäst om man gör det på hemmaplan, alltså i en trygg miljö. 

Tänker jag fel och hur ska jag få honom att skapa nån typ av rutin för ett umgänge utan att det tar energi från mig? Borde jag ens anstränga mig, eller ska jag bara stå fast vid min åsikt och vänta ut honom?

Hoppas jag fick med det mesta i det här... de blev lite lågt trots allt. Återkom jättegärna med tips och dylikt så jag vet vad jag kan göra!

• Svar på tråden behöver lite hjälp (långt)
  • Kjell2

Fixa en träffa på familjerätten och ordna en överrenskommelse kring ett umgängesschema.

Angående nuläget
    Sonen är fyra år, han kan vara några timmar hos sin pappa. Att pappan dräller hemma hos dig är ingen bra lösning.
    Erbjud dig att köra 50/50. Antingen så hämtar och lämnar du en gång, nästa gång är hans tur osv. Är han oseriös blir det ingen nästa gång.

Eller så hämtar han hos dig  och du sen hemma hos honom på kvällen.

Om han föröker skuldbelägga dig , ignorera

Sen - ta inte upp  med honom var han varit och när

• Anonym (s)

Samma fråga som alltid, vem flyttade de där milen?

Ansvar för umgänge ligger på er båda och jag kan inte tycka att det är orimligt att ni lägger en dag var per vecka för att bygga upp kontakten så att pappan kan börja ha vanligt helgumgänge.

• PoL

Hej! Lite kort svar, men jag tycker du tänker rätt. Barnet har ingen trygg anknytning till pappan idag utifrån din TS, så att skapa en bra relation gör man bäst i en miljö där barnet är trygg alt i en neutral miljö om det ligger mycket konflikt bakom nuläget. Barnets bästa går i första hand och långa resor ovanpå heltid på fsk är inte optimalt för en 4-åring. Däremot kan du ju fundera på om du kan möta pappan på nåt sätt, dvs erbjuda nåt som ligger till hans uppenbara fördel, så att han kan känna att han med vinner på det. Tyvärr är det ju så många vuxna är, att de behöver känna att de inte förlorar i en uppgörelse, även om det är barnet det ska handla om.
    Lycka till!

• Kjell2

Är du bekymrad för inskolning erbjud fyra tillfällen, t ex varannan lördag 10:00-14:00, då han är välkommen hem till dig för att umgås med sonen. Därfter erbjuder du dig att ta hälften av transporterna till honom.

Vill han inte ställa upp på det så erbjud honom en träff på familjerätten för att fixa ett vittigt schema.

Ge ett vettigt lösning, stå fast vid den och kan han inte accepter eller följda det så har du i alla fall försökt. 

• mamman111111

Hej och tack för svar!

Kort förklaring om hur vi bor:

Samhälle där jag och liten bor <--> en stad <--> samhälle där han bor 

Ingen flyttade de där milen, vi har haft det avståndet hela tiden. Planen var dock att flytta ihop där jag bor nu men det hann ta slut innan planerna blev till verklighet. Nu har han flyttat till en ny lägenhet i samma samhälle som han bott i hela sitt liv och jag försöker ta mig in till stan då det blir närmare för oss båda att träffas. Ingenting som hänt riktigt än då köerna är långa etc.

Exakt det jag tänkte också. Dock har det bestämts tidigare att vi träffats inne i stan och han har inte hört av sig under den dagen vilket fått mig att stå där som en idiot och vänta. Som sagt, alla prioriterat olika och hans stora svaghet är att höra av sig och dyka upp.

Ang punkten om att lämna så tänker jag inte lämna barnet med pappan sj. Jag kanske är överbeskyddande, men jag anser inte det som rätt då det är en främmande människa. Däremot har frågor om familjerätten ska blandas in uppkommit, dock kommer det vara i min hemkommun vilket leder till resor för honom som leder till att vi lika gärna kan träffas. Det behöver absolut inte vara hemma hos mig, det finns ett fint nybyggt bibliotek där vi kan ses. 

Jag har gjort det mesta, som att lägga upp ett schema för hur umgänget ska se ut etc och pratat om familjerätten, men han klarar inte riktigt av strukturer. Nåt som känns väldigt enkelt för mig, tex att vakna upp, äta frukost och åka iväg på jobb/studier, är något som känns som ett maraton för honom. Just drf jag accepterar så mkt från hans sida utan att ifrågasätta, trots att jag egentligen vill. Jag anser iaf att vi inte bråkar och att vi för det mesta kommer överens, men det är just det att fullfölja som är problemet.

Känner att jag kanske är lite otydlig men hoppas ni förstår.

• mamman111111

Men jag ska absolut tänka på att inte kommentera var han varit och varför, blir kanske ett irritationsmoment för oss båda vilket leder bara till negativa konsekvenser!

• Kjell2

Ett alternativ är att du helt släpper detta. Pappan har gjort sina val och du kommer inte kunna ändra på honom. Lev ett bra liv med din son och ignorera allt pappan säger förutom "Jag har bokat en tid hos familjerätten för att diskutera umgänge".

• mamman111111
    Kjell2 skrev 2015-11-04 11:08:13 följande:

Ett alternativ är att du helt släpper detta. Pappan har gjort sina val och du kommer inte kunna ändra på honom. Lev ett bra liv med din son och ignorera allt pappan säger förutom "Jag har bokat en tid hos familjerätten för att diskutera umgänge".

Åh, för jag har funderat på att kontakta familjerätten sj, men ska ksk låta honom göra det ist? eller om han faktiskt vill komma förbi, jag tänker ju inte hindra honom till något.. Hade dock underlättat om han skaffat en flickvän som var intresserad av vårt barn, då kanske hans intresse blir lite mer "på"... fast ja, nu är det ju annorlunda och då får det vara så.

Kanske ska ringa till familjerätten iaf och bara fråga hur det ser ut och förklara situationen och få tips därifrån oxå.. ifall han nu vill påbörja nånting där så jag vet hur jag ska förhålla mig till det!
  • FrökenKanSjälv

Jag tycker definitivt att du kan be honom boka en träff för att lägga upp ett umgängesschema. Då ligger bollen hos honom om han vill komma vidare med umgänget.

När det gäller umgängesresorna så är det upp till umgängesföräldern att transportera barnet medan kostnaden (om den är betydande) ska delas av föräldrarna.

Svar på tråden behöver lite hjälp (långt)