• Fjällsippa

    Vilken matstol ska vi köpa??

    Vi ska köpa en matstol till vårt barn som är 4,5 månader. Tanken är att den ska fungera under många år, även när barnet är större alltså. Vi funderar nu mellan Brio sit eller Småtroll. Vi kommer inte att köpa en Stokke tripp trapp och inte IKEAs Antilop. Är det någon som har erfarenhet av Brio sit eller Småtroll?Fördelar/nackdelar? Brio sit verkar svår att få tag i, så egentligen är vi nog mest intresserade av att höra hur Småtroll funderar. 

  • Svar på tråden Vilken matstol ska vi köpa??
  • Erika 146

    Har själv Brio sit och gillar den förutom att brickan är värdelös. Den är knottrig vilket gör den svår att torka, får klicka lös den och diska den i diskhon den är dock lätt att klicka av och på men även knottrorna gör att inga tallrikar med sug under sitter fast.

  • Rani

    Hur menar du när du skriver att den ska fungera i många år? Min erfarenhet är att så fort barnen blir runt två så vill de sitta på en vanlig stol som alla andra. De sitter då på knäna och äter. Så satsa på en stol som är bra främst för bebisar tycker jag. Helst med en bricka av plast då man torkar den vääääääldigt många gånger när de är små och börjar äta själva. Bäst är faktiskt att hela stolen är i plast. Då kan man ställa in den i duschen och spola av den när den blir grisig. Vi har haft i trä också och den är alltid kletig någonstans, hur mycket man än torkar.

    Funktion är helt klart att föredra före utseende. Jag tycker antilop är grym.

  • Fjällsippa

    Tack för svar! Jag ska ha det i åtanke att rengöring ska vara lätt också. Jag vill inte att mina barn ska sitta på knäna och som jag har förstått det så blir både Brio sit och Småtroll nästan som "en vanlig stol" utan bygel och bricka.

  • Alexi

    Varför ratar du tripp trapp, den är ju väldigt populär?

    Vi har kört antilop, bytt till tripp trapp runt 1.5 år och sen bytt till juniorstol Ingolf runt fyra års ålder.

  • summer13

    När de är lite större kan man också köpa en barstol och korta benen litegrann. Vi har kört på antilop, hur ful den än är så e de sjukt smidigt att slänga in den i duschen o spola av efter en kladdig måltid. Inte så många skarvar för maten att fastna på. Nu vid 2,5 har vi en barstol med kortade ben.

  • Rani
    Fjällsippa skrev 2015-11-05 07:47:01 följande:

    Tack för svar! Jag ska ha det i åtanke att rengöring ska vara lätt också. Jag vill inte att mina barn ska sitta på knäna och som jag har förstått det så blir både Brio sit och Småtroll nästan som "en vanlig stol" utan bygel och bricka.


    Vet flera familjer som likt oss har tripp trapp och liknande som är som en hög stol (utan bricka och bygel). Dessa ratar barnen eftersom de vill sitta på "vuxenstol". Så köp ingen alltför dyr ifall den inte kommer till användning så många år som du hoppas.
  • Dixie
    Fjällsippa skrev 2015-11-04 18:47:36 följande:

    Vi ska köpa en matstol till vårt barn som är 4,5 månader. Tanken är att den ska fungera under många år, även när barnet är större alltså. Vi funderar nu mellan Brio sit eller Småtroll. Vi kommer inte att köpa en Stokke tripp trapp och inte IKEAs Antilop. Är det någon som har erfarenhet av Brio sit eller Småtroll?Fördelar/nackdelar? Brio sit verkar svår att få tag i, så egentligen är vi nog mest intresserade av att höra hur Småtroll funderar. 


    varför vill ni inte köpa Antilop? som förstastol tills barnet är ca 1 tycker jag det är perfekt, barnet sitter bra i den, lätt att rengöra etc. + att den kostar ju knappt ngt. 
Svar på tråden Vilken matstol ska vi köpa??