• Boster

Har sambon rätt till allt?

Jag och min sambo bor i en bostadsrätt tillsammans.

I köpekontraktet från mäklaren står det att vi äger 1/2 del var. Alltså hälften var.

Men sambon står på lånet, men vi betalar lika mycket båda två.

Min sambo säger att jag inte äger någon del alls av lägenheten eftersom jag inte står med på lånet, och att hen kan, om hen vill, sälja den och ta alla pengarna från vinsten själv om vi skulle bryta upp & att jag inget kan göra.

Stämmer detta? I köpekontraktet står det att vi äger 1/2 del var. Spelar det då någon roll att jag inte står med på lånet?

• Svar på tråden Har sambon rätt till allt?
  • Bullen2015

Sambolagen :) Ni skaffade lägenheten för gemensamt bruk, alltså 50/50 vid sep.. :)

• Kjell2
    Boster skrev 2015-11-04 19:33:15 följande:

Jag och min sambo bor i en bostadsrätt tillsammans.

I köpekontraktet från mäklaren står det att vi äger 1/2 del var. Alltså hälften var.

Men sambon står på lånet, men vi betalar lika mycket båda två.

Min sambo säger att jag inte äger någon del alls av lägenheten eftersom jag inte står med på lånet, och att hen kan, om hen vill, sälja den och ta alla pengarna från vinsten själv om vi skulle bryta upp & att jag inget kan göra.

Stämmer detta? I köpekontraktet står det att vi äger 1/2 del var. Spelar det då någon roll att jag inte står med på lånet?

han har fel
  • Dixie

Hur får han ihop det? Det är inte lånen som styr ägandet...... Tvärtom verkar det ju dumt av honom att ta lån på något han bara äger hälften av.....

• gahadas

Han har fel, med hur korkad är man om man tar lånet själv då?

Har du lite skam i kroppen så erbjuder du dig att ta halva lånet

• Boster
    gahadas skrev 2015-11-04 20:38:24 följande:

Han har fel, med hur korkad är man om man tar lånet själv då?

Har du lite skam i kroppen så erbjuder du dig att ta halva lånet

Hon tog lånet för att banken inte ville att jag skulle skrivas med för att jag var studerande b.la.

Nu är jag klar med mina studier och har fått jobb och ska skrivas in på lånet. Jag har skam i kroppen och hon är inte korkad som tog lånet själv så länge.

Jag undrade bara om det stämmer som hon säger att hon själv äger lägenheten så länge lånet enbart är hennes, jag har som sagt hela tiden betalat lika mycket som henne.
Svar på tråden Har sambon rätt till allt?