Anonym (IVF) skrev 2015-11-07 17:43:01 följande:
Det är ju det vi inte kan göra eftersom han blir av med sin lgh om han skriver sig hos mig och om jag skriver mig hos honom så blir han av med bostadsbidraget, men främst är det så att han inte får ha sambo i denna lgh eftersom den är avsedd endast för en (1) person. Så i värsta fall blir han väl vräkt.
Under min tid som student så gjordes det bara koll varje termin att de som bodde i studentlägenheter fortfarande var studenter. Vad jag vet gjordes det ingen koll på folkbokföringen. Känner inte till något hyresbolag som har regelbundna slentriankontroller gällande det. Var själv länge folkbokförd på en annan adress men blev inte av med mitt hyreskontrakt för det. Kan han inte bo på soffan hos nån kompis sista terminen i värsta fall?
Sedan får ni ju fundera på vad som är mest värt. Ett hyreskontrakt (på en ort där han ändå inte kommer bo i längden) eller bostadsbidrag eller barn? Om ni planerar att skaffa barn ihop borde ni vara såpass tajta att du kan ge honom pengar så att han klarar sig utan bostadsbidrag. Ni kommer förmodligen ändå ha gemensam ekonomi när ni flyttar ihop och skaffar barn.