• Sasahaa

Folkbokföring på församling

Var i Stocholm kan man folkbokföra sig ? Vilka församlingar eller kyrkor tillåter det . Kan inte anmäla mig där var jag bor eftersom det är andrahands och min hyresvärd tillåter inte det

• Svar på tråden Folkbokföring på församling
  • Aniiee

Räckte det inte med förra tråden?

Jag fattar att du vill iväg, men du gör bäst i att inte ta den där lägenheten. 

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Sasahaa

Om du ska helt enkelt vara sån som kommenterar negativt så kan du inte skriva tack!

• snedtak

Man folkbokför sig på en adress, och det ska vara den du bor på. Om du har en oseriös hyresvärd kanske du kan försöka folkbokföra dig hos en kompis eller nåt. Hur menar du att en församling skulle lösa nåt?

• Aniiee
    Sasahaa skrev 2015-11-04 21:42:24 följande:

Om du ska helt enkelt vara sån som kommenterar negativt så kan du inte skriva tack!

Men du har fått svar. Du har fått massor av svar. Ända anledningen till att starta en ny tråd efter det är att du inte gillade svaren du fick. Du kommer få exakt samma svar i den här tråden, kommer du starta en till sen när du inte får svar du gillar i den här heller? Varför, undrar jag mest.

Här är den andra tråden, för alla intressenter:

www.familjeliv.se/forum/thread/75932464-folkbokforing
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Sasahaa

Ja alltså måste liksom fråga om dom kan ta in mig , för jag har ingenstans att skriva mig

• Kjell2

Enligt lag ska du vara folkbokförd där du bor. Vissa församlingar erbjuder hemlösa att folkbokförda på deras adress.

• Sasahaa

Men tror ni om jag folkbokför mig hos min hyresvärd , kan han ta reda på det då

• sportpappa
    Sasahaa skrev 2015-11-04 23:05:20 följande:

Men tror ni om jag folkbokför mig hos min hyresvärd , kan han ta reda på det då

Det är bara att kolla i folkbokföringen. Det finns dock ingen synbar anledning till att han skulle göra det, men jag brukar säga att det finns folk till allt så det kan ju hända att han gör det.

Jag hade gått tillbaka till hyresvärden och tagit reda på varför han vill att du ska bryta mot lagen. Du är skyldig att skriva dig där du faktiskt bor.
  • sportpappa
    Sasahaa skrev 2015-11-05 00:31:30 följande:

Hur lång tid tar det tills man blir folkbokförd?

Det gäller från det datum du uppger alternativt från när de får in din adressändring om du lämnar in för sent (senast en vecka efter inflyttning).
Svar på tråden Folkbokföring på församling