Inlägg från: skiz |Visa alla inlägg
  • skiz

BF juli 2016

MammaTillBäbis skrev 2015-12-08 13:09:37 följande:

Angående. Cellprov som frågades om. Det skall ju göras var tredje år på oss kvinnor i "fertil" ålder. Och är det nu dags för din del (snart tre år sedan) så måste man göra det innan man är för långt gången i graviditeten för då kan resultatet bli missvisande. Jag gjorde mitt prov 28/9 och 2/10 kom sista mensen. Annars får man vänta tills barnet är fött och göra provtagningen då.

Läste om fler som var dåliga. Jag kämpar mot mitt hemska illamående (samma sak första graviditeten och då hjälpte inget). Har idag köpt postafen och seabands för barnmorskan tipsade om att försöka igen iallafall fall.

Igår skrev vi in oss och allt såg bra ut. Längtar tills man vågar tro ordentligt på graviditeten. Har haft jobbiga drömmar om att fostret vart skadat och att vi måste ta bort det. :(

Jag har fått skjuta upp cellprovningen för andra gången nu då de inte gör cellprover  om man är gravid, iallafall där jag går ( har även opererats för cellförändringar för ett par år sedan).
    De vill inte vara där och pilla i onödan, då risken för missfall KAN öka, de vet inte säkert - är vad läkarna sagt till mig.
    Och de vill inte göra cellprover förrän ca 3-6 månader efter förlossning.

Så tycker att alla som är gravida, oavsett vecka ska informera provtagande läkare om detta innan provet tas. Jag som sagt har blivit nekad, 2 gånger.
  • skiz
    Moorii skrev 2015-12-09 04:52:55 följande:
    Näe!! Vad arg jag blir nu. Jag ville inte göra cellprov när de ringde om det, iom att jag precis blivit gravid, men hon sa att det är just nu du ska passa på,för sen går det inte. Hon lovade mig att det inte var någon fara, "annars skulle vi ju inte göra det". Grrr. Som tur är hände inget, men tänk om det hade! Oansvarigt.
    Är ju alltid olika för vilken läkare, gyn, bm,sköterska man talar med tycker jag! Kan lika gärna vara så att min gyn är extra försiktig eller hur man ska uttrycka det. 

Fast om du sa att du inte ville göra det pga grav så tycker jag att det är konstigt att de gjorde det ändå.. För om de skulle hitta ngt så är det ju inte så att de kan göra ngt ändå utan att isåfall avbryta grav..

Men skönt att allt gick bra iallafall! Glad
  • skiz

Någon som ska göra kub snart?
    Har själv tid på tisdag, 22/12.

• skiz
    Royalle skrev 2015-12-18 10:21:59 följande:

Vad är KUB? Har sett länge att man verkar göra det när man är gravid men jag har aldrig gjort det. Vad innebär det?

Kub är kombinerat ultraljud och blodprov. I och med att de mäter nakspalten på fostret och kollar hormoner och grejer i blodet samt kvinnans ålder så kan de räkna ut en riskfaktor på om fostret har en kromosonavvikelse eller inte.

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/

Kvinnor över 35 brukar klassas som i "riskzonen" men i Sthlm blir alla erbjudna detta om man vill. Sen kan vissa vilja göra det pga av historik och så. Många gör det även för att få ett UL, för annars brukar man inte få ngt förrän rutinultraljudet (rul) runt v. 18-20.

Från 1177:
    "Undersökningen KUB visar sannolikheten för att fostret har någon kromosomavvikelse, som exempelvis Downs syndrom. KUB består av ett blodprov och en ultraljudsundersökning som görs med några veckors mellanrum. Provet kan inte ge säkra svar, utan bara uppskattningar. Det kan behöva kompletteras med andra prov. KUB ökar inte risken för missfall."

• skiz
    emilianna skrev 2015-12-18 12:26:55 följande:

Kub test den 29 december för oss, perfekt för då kan vi berätta för precis alla vid nyår. Är i vecka 11 nu (10+3) så jag är i vecka 13 när testet görs

Kommer vara 11+3 på tisdag när vi gör vårat, hoppas de kan se allt de behöver se, förra gången var jag 12+4 när vi gjorde kub.
    Om allt visar sig bra på tisdag kommer vi berätta för makens familj på julafton :) Mina föräldrar vet redan om, har svårt att hålla mig när det kommer till min mamma, är min bästa vän så hon fick reda på det så snart jag plussade! :)

Kul att kunna berätta så här roliga saker vid jul och nyår :)

• skiz
    emilianna skrev 2015-12-20 00:49:30 följande:
    Ja, det är så mysigt att berätta såna saker vid julen. Jag berättade för min familj i onsdag då jag och mamma fyllde år, kändes som en rolig födelsedagspresent ;) imorgon berättar vi för sambons fld, sen väntar vi först på kub innan vi berättar för allmänheten. vill att tiden ska gå snabbare!!! vill veta om allt är bra.. det är min första graviditet :)
    Vad mysigt att kunna "ge" en sån fin födelsepresent både till dig själv och mamma :)
    Ja, man sitter bara och väntar in kub för att få ett ok där och sen kunna andas ut lite för man passerat den största "missfallsrisk perioden" dessutom :)
    Känner att denna graviditet har gått väldigt snabbt än när man jämför med den första, då kändes det som en evighet innan man klev in en ny vecka ;) men har redan kub om 2 dgr - känns som det gått väldigt snabbt denna gång :) Fast nu är det väldigt lååånga två dagar kvar ;) *hehehe*
  • skiz
    matildajoh skrev 2015-12-21 12:56:57 följande:

Hej allihopa! 

Har inte läst igenom de ni skrivit innan, de var ju hur mycket som helst =) här är en till med bf i juli! Är 21 år och har en dotter som precis fyllt 1 år! graviditeten var helt oplanerad och kom som en chock. men nu blrjar de sjunka in att vi ska bli föräldrar igen :)

finns det någon bf juli 2016 facebookgrupp? om inte, finns det intresse att vara med om jag skapar en? jag tycker de är lättare att följas åt på facebook =)

FB grupp är alltid kul, känns lite mer privat och enklare att hålla koll på vad som skrivs än på FL :)

Kul med en "happy suprise" så att säga, Grattis :)
  • skiz

Ny fb grupp låter bra enligt, den som startas tidigare är nog väldigt full vid detta lag så kan vara skönt med en lite mindre grupp enligt mig :)

• skiz
    förstabejbis skrev 2015-12-22 10:16:11 följande:

Har även funderat på att börja med postafen, men är så rädd för att ta medicin i oro att det kan skada bebisen ... :(

Min bm sa att man kan ta postafen, men så läste jag på nåt forum en tjej som fick ett missbildat barn och hon trodde det berodde på att hon ätit postafen under hela gravidieten.

Vi reser iväg på en långresa nu i veckan så då kommer jag ta postafen för att klara väfen, men dessa "vanliga" dagar då? Tar ni postafen?

I min första grav mådde jag hemskt illa och spydde från dag 1 och hela resan ut, är nu i v. 12 med nr 2 och samma sak hit tills..

Jag har blivit erbjuden medicin båda svängarna med tackat nej till det då jag inte vill äta medicin med för rädslan att skada barnet - litar inte riktigt på alla studier då de visar olika beroende på vilken man läser enligt mig...

Men vet många som tagit medicin för illamående utan problematik. Allt handlar om hur mkt du orkar att "stå" ut och vad som känns bäst för dig och ditt barn!

Mitt illamående vart ngt bättre efter ca v. 14 - men inte i närheten av bra. Men har börjat hitta lite knep som funkar för mig, som att ALLTID äta (frukt, grönsaker mm) och äta trots att jag mår illa, för äter jag med för långa mellanrum så spyr jag garanterat ;)
    Samt att hålla mig borta från mejeriprodukter och fett mat. Men vi är alla olika så svårt att ge tips... 

Håller tummarna att du följer "normen" för då har du bara ett par veckor kvar med illamående :D

• skiz
    Anonym (Ettan) skrev 2015-12-22 12:04:45 följande:

Vad är normalt att ha i järndepå? Fick ett brev från bm om att jag hade 38. Och att jag ska börja med järntillskott i v20. Men var gränsen ligger för normalt framgår inte ?

Jag hade 54 i järndepå och det var ok enligt min BM.
    Men sa att troligtvis kommer jag få äta järn längre fram då det kan sjunka fort när man är gravid.
  • skiz
    Sessie skrev 2015-12-24 05:45:37 följande:

Hej allihopa!

God jul på er!

Länge sedan jag var aktiv här nu. Har haft ett extremt illamående och en väldig trötthet. Mitt jänvärde är inte överdrivet lågt men ändå lågt..och dessutom brukar man inte få börja så tidigt med järn.. Är i v.12 nu, snart v.13

Tiden rullar på ialf och det är ju skönt!

Någon mer som har bf 8 juli? :D

Samma bf datum här :)
  • skiz

Facebook grupp:
    Skicka er mejl adress (som är kopplad till FB) till mig så ska jag testa att lägga till er!

Ps. kom ihåg att ni ibland måste gå in på eran mejl för att få inbjudan! Kan även hjälpa att starta om webbläsaren och att ni ibland måste sitta vid en stationär pc.

:)

• skiz
    Blomma123123 skrev 2016-01-11 23:25:28 följande:
    Puffar denna.
    Bara att skicka er mejl till mig (som är kopplad till FB) så lägger jag till er :)
  • skiz
    Iska skrev 2016-01-13 13:33:57 följande:

Vem var det man skulle pm'a för fb gruppen? :)

Du kan skicka din mejl adress till mig :)
  • skiz
    Iska skrev 2016-01-13 20:17:27 följande:
    Sidan hängde sig lite när jag pm'a dig!
    Fick du mitt mail? :)

Nope, inte fått ngt pm :/

Skicka igen :)

• skiz
    Lihan4 skrev 2016-01-13 19:44:54 följande:

Hallå!

Ny i tråden. Får första knodden i mitten på juli!

Finns det någon Fb-grupp?

Grattis till knodden i magen :)

Bara pma mig din mejl så bjuder jag in dig till fb-gruppen :)

• skiz
    fastfrusen skrev 2016-01-22 13:27:34 följande:

Alltså jag är så trött! Är i v 14+5 och somnar nästan ståendes redan på fm så trött jag är! Tog Hb hos barnmorskan som var på 105 så blev tillsagd att börja äta Niferex för att få upp det.. Sover jättedåligt också, vaknar flera gånger och vaknar tidigt.. Är det någon annan som fortfarande känner sig som 200 år gammal? Järnbrist är ju vanligt, men är det vanligt att man sover dåligt redan??

Sovit dåligt sedan dag 1 i båda mina graviditeter, vaknar av och till och kan inte sova länge på morgonen. Tror vissa drabbas hårdare än andra med sömnproblem.

Fast om ditt järn är lågt så kan det kanske bli bättre efter du fått upp det! :)

Svar på tråden BF juli 2016