Inlägg från: skogstjejen19 |Visa alla inlägg
  • skogstjejen19

BF juli 2016

Fick positivt Gravtest i torsdags, ringde bm på fredagen pga att jag fick akut havandeskapsförgiftning med mitt yngsta barn och enligt läkaren som förlöste mig då så skulle jag få äta någon medicin direkt när jag blev gravid igen.
    Så kände lite stress över hans ord, direkt borde ju vara så snabbt jag vet om jag är gravid.
    Iallafall bm bad mig ringa gyn så dom kunde skriva ut tabletterna snabbt.
    Ringde gyn och fick prata med läkaren och han sa att dom vill konstatera en graviditet med vul innan man börjar, så jag fick tid på fredag den 27/11 dvs om mindre än 1 vecka! Kommer då vara i vecka 5, då lär man ju inte se något på vul :(
    Sa det till läkaren, å han sa bara jo vi ser om du är gravid och det är bara de vi vill veta....
    Hade ju hoppats å få se om hjärtat slog men det finns ju inte en chans :(
    Ville bara skriva av mig

• skogstjejen19
    Väntande skrev 2015-12-29 18:37:09 följande:

Vilken stor bebis!! Jag blir så jävla förvirrad, på mitt vul i vecka 9+6 så var fostret 3 cm, vilket stämmer med min app och allt såg super ut :P och skulle vara ca 5cm nu i vecka 11+5 ... Jag undrar bara för att jag satt å googlade förut idag, man blir ju nyfiken på hur stora dom är. Men då är din stor som en 16-veckors?? Eller mätte dom benen också? Eller växer alla olika? Eller är jag koko? Hahaha!

Vi väntar barn i slutet av juli

Men detta är bilderna från våran första magbarn

Övre bilden är vecka 8+3

Nedre är 9+5

Så det händer massor på bara några dagar.

Helt otroligt

• skogstjejen19

Vi håller våran hemlig fortfarande bara min bästa vän som vet.

Vi kommer berätta efter rul om nu inte vi blir avslöjade tidigare....

Magen känns enorm men säkert bara vi som det det ;)

Rulbilden är ju ett smidigt sett att berätta, skicka ett mms på rulbilden till personen ni är hos, om dom har mobil dvs...

Annars slå in i ett paket:)

Eller kör på klassikern babystrumpor.

Eller en bulle i ugnen

Mmsa en bild på en bulle i en ugn ;,)

Agra skrev 2016-01-08 15:42:12 följande:

Hej alla!

Det känns som jag och kille är de enda här på tråden som fortfarande håller graviditen hemlig,.

Ska på rul först om en månad så tänkte berätta efter det om allt är bra med bebis

Men åh vet ej hur vi ska berätta än! Har ni nåt bra förslag?:)

• skogstjejen19

När vi väntade första så sa dom på min vanliga underklädes butik att man bör vänta till efter barnet kommit då brösten kan öka massor då.

Och det vart en väldig tur jag väntade då, dom blev helt sjukt stora när mjölken rann till.

Köpte en mjuk utan byglar till BB, fick 4 bröst :,,)

Moorii skrev 2016-01-10 01:11:03 följande:

Jag hade läst tips om att man lika gärna kan passa på att köpa amningsbh när brösten börjar växa, så slipper man lägga pengar på två olika uppsättningar. Så köpte två mjuka och sköna, älskar dom! Mina bröst har bara blivit en storlek större än så länge, men hade c/d innan, så det får gärna stanna där :P

• skogstjejen19

Ja det är helt otroligt va snabbt magen kom med nr 2

Kommer ju få sjukt stor mage om det fortsätter :/

tovemaja skrev 2016-01-11 05:43:58 följande:

Denna vecka går vi in i v.13 och det är sista veckan jag "måste" dölja min Kalaskula! Snacks om att magen kom snabbt med andra barnet! Enorm skillnad, ser ut som jag gjorde i v.17 sist...

Tisdag nästa vecka är det ultraljud... Kul! Då blir det officiellt!!

• skogstjejen19

Jag bor i Gävle :)

Rhia skrev 2016-01-16 20:29:52 följande:

Hej allihopa! Vad glad jag är att ha hittat den här gruppen! Jag är i vecka 15+5. Finns det någon i närheten av Gävle eller Sandviken?

• skogstjejen19

Ååå va skönt!

Grattis!

Anonym (Ettan) skrev 2016-01-19 12:10:35 följande:

Det gick bra. Har en levande, livfull liten skatt <3 fullt splatter mot slutet av allt knuffande och puffande. ;)

• skogstjejen19
    Anonym (Ettan) skrev 2016-02-07 15:14:05 följande:

Nu är det många funderingar på en gång. Känner att jag måste börja fundera på en del saker nu. Jag tycker inte om att vara oförberedd. ;) v 16 nu så det är gott om tid, men en del saker berör inte bara min lilla familj utan även min arbetsgivare mfl. 

1. Hur långt innan BF ska man gå hem om man har ett tungt arbete? bör man ta dom där två månaderna eller ska man satsa på att vara kvar så länge man kan och kanske bli sjukskriven när det inte går alls...?

2. Vilken barnvagn ska man satsa på om man har ett aktivt uteliv (naturen, inte stureplan ;) )? Med många ojämna vägar/stigar. Jag vet bara att jag vill ha en vagn med stora fasta hjul. Inga "kundvagnshjul". Det måste gå att köra i snö, lera, grus, gräs och på asfalt. Alla underlag med andra ord. Bra rymlig korg, bra sufflett som skyddar mot vind och annat. 

3. hur länge ska man vara mammaledig? Ett år, mer eller mindre?

4. hur länge ammar man? Jag vet att det är olika, men vad ligger medeltalet på? 

5. ska man gå från 100% mammaledig till 100% jobb efter ledigheten eller ska man ta det successivt? 

Hur tänker ni? Jag är förvirrad ;) 

1, 2månader innan kan det vara skönt att gå hem.

2, Emmaljunga city cross kanske? Bor på landet och den var toppen med dottern, ingen gå efter smalastig vagn men grusväg, breda skogsvägar och snö helt underbar!!

3, vi har varit hemma tills dottern blev 2 år.

Hade nog inte velat låta henne börja förskolan tidigare än 1,5 år helst senare, mamma och pappa är ju faktiskt bäst <3

4, tror snittet ligger på 6 månader men dom sista 2 månaderna brukar vara delammning, dvs mat och amma.

Förr sa man smakisar från 4 månader men många Bvc börjar gå ifrån det och tycker man ska amma/ersättning till 6 månader och sen börja ge smakisar.

Våran Bvc sa att man tror att ibs mage mm beror på för tung mat innan magen klarar av det.

Så jag helammade till 6 månader sen fick hon smakisar fortsatte delamma tills hon var 1,5 år, vi gav aldrig välling, eftersom man tror många som får glutenintolerans har ätit välling tidigt och mycket.

Och det finns ingen vettig förklaring till att man ska dricka välling funkar lika bra med gröt eller smörgås som kvällsmål.

5, om man är 2 som delar på föräldraledigheten så skulle jag gå upp på 100% medan den andra är ledig och när det är dags för förskola bara jobba Max 80%

Men detta är jag de :)

Alla gör som det passar dom bäst, gäller att planera dagarna så dom räcker så länge som man vill.

Det är även bra att ha dagar kvar sen när barnet börjar förskolan så man kan ta ut vid studiedagar och över jul å kanske förlänga sommarledigheten lite.
  • skogstjejen19

Storlekar är så himla svårt.

Dom flesta vi pratade sa köp 56 så barnet inte växer ur direkt.

Ut kom en 49cm lång/kort tjej, hon kunde inte ha 56 bodyn gick ner till fötterna ;,)

Men dessa saker är ju omöjliga att förutse :)

Min mamma var och köpte lite i 50 och dom vek vi upp så det passade ganska bra, sen hade hon 50 tills hon var 2 -3 månader. Så det var ett tag ändå.

Så köp några av varje storlek, om barnet är större än 50 så sälj kläderna eller spara om man tänker sig syskon eller ge bort om någon ni känner får en liten bebis.

Jag låg kvar på BB i 3 dagar som tur var, annars hade hon fått åka hem i dessa överdrivet stora kläder ;)

Inget stort problem egentligen men det såg så himla tokigt ut med storlek 56.

Hon kom i augusti och det var ganska varmt, hade långärmat och långbyxor ändå, dom små är ju känsliga för kyla så även om vi tycker det är varmt så är det kanske inte så varmt för dom, dom är ju vana med 36 grader ;)

Anonym (Ettan) skrev 2016-02-11 17:55:41 följande:

Det är mitt fösta också, men jag har iaf tänkt att satsa på boddysar både kortärmade och några långärmade. två-tre par mjuka byxor och lika många "tjocktröjor". Strumpor och en tunn hjälmmössa. Pyjamas kan va bra att ha om man som vi bor i ett lite kyligt hus.

sedan kan man ju alltid bädda om med filtar och annat varmare om man är ute sent på kvällarna. Det kan ju vara allt ifrån 30 grader till bara några plusgrader så man får nog ha lite blandat. Frågan är bara vad man ska satsa på i storlek. har sett att många köper 56 i början och viker upp ärmar och ben.

Sedan tror jag att man får en del av sin omgivning också. Iaf kommer det med största sannolikhet bli så för oss.

Svar på tråden BF juli 2016