När ska man sluta prata om sig själv i 3e person?
Min son har en kusin som är sju och alla utom jag pratar om sig själva i 3e person när han är med. Är inte det lite ... sent?
Min son har en kusin som är sju och alla utom jag pratar om sig själva i 3e person när han är med. Är inte det lite ... sent?
Jag har aldrig börjat prata om mig själv i tredje person, varför skulle man det?
Min svärmor använder fortfarande farmor om sig själv till barnbarnen 2,4 och 6 år. Det funkar väl som "kom till farmor" eller möjligen "farmor ska ge dig mjölk" men när hon ska berätta saker så blir det invecklat när hon omtalar sig själv i tredje person så att det blir tex "farmor har glömt var hon har lagt sina glasögon så hon måste leta innan hon kan läsa boken".
Jag har aldrig börjat prata om mig själv i tredje person, varför skulle man det?
När barnet förstår vad jag/mig betyder.
Jag blir tokig på min sambo som envisas med att använda tredje person till 4-åringen. Till 1-åringen är det ok men inte den äldre.
Jag har aldrig någonsin pratat om mig själv i tredje person inför vår son, eller något annat barn. Jag begriper inte varför man gör det? Det är ju helkonstigt, tycker jag. T.o.m. obehagligt, faktiskt.
Människor som säger till sina barn: "Mamma vill att du kommer nu, för mamma vill gå hem." låter bara som om de inte vill ta personligt ansvar för vad de säger, eller att de inte ens är en egen person utan någon anonym "mammafigur". Knäppt.
Så mitt svar är: börja aldrig ens.
Jag är väldigt på att skippa tredje person snacket, men det kommer automatiskt så nu och då slinker det in "mamma" istället för "jag", jag tycker dock att jag kombinerar det bra, det känns naturligt och inte för larvigt - min man är värre ;) men min son är två år och så fort han pratar lite mer kommer detta försvinna, man pratar så till barn som inte är helt igång med pratandet - tänker jag!:) Så joooo, till en sjuåring?!? HELT stört ;D
När min pojke var nyfödd så pratade jag om mig själv i 3:e person, mest för att jag själv skulle fatta att jag var mamma. Det slutade jag med när han var omkring 5-6 månader, bortsett från någon enstaka gång kring 9 månader då jag behövde förtydliga och han inte riktigt fattade om jag menade mig själv eller honom eller pappan när jag sade att jag skulle hämta en sak. Min man gör det dock fortfarande nu när sonen är 1,5 men kämpar stenhårt för att sluta med det. Sedan absolut senast 1-årsdagen är det ingen tvekan om att sonen har stenkoll på vem "jag" och "du" är i olika sammanhang.
Att prata om sig själv i tredje person med en 7-åring, eller för den delen en 3-åring, är ju bara att dumförklara barnet fullständigt.
Jag har aldrig någonsin pratat om mig själv i tredje person inför vår son, eller något annat barn. Jag begriper inte varför man gör det? Det är ju helkonstigt, tycker jag. T.o.m. obehagligt, faktiskt.
Människor som säger till sina barn: "Mamma vill att du kommer nu, för mamma vill gå hem." låter bara som om de inte vill ta personligt ansvar för vad de säger, eller att de inte ens är en egen person utan någon anonym "mammafigur". Knäppt.
Så mitt svar är: börja aldrig ens.
Med bebisar är väl naturligt, eftersom man förklarar vad man gör snarare än har en dialog:
- mamma ska byta den här blöjan på dig så att du blir torr och ren!
- mamma är så trött nu, det skulle vara väldigt skönt om du somnade nån gång.
Men när barnet lär sig prata blir det mer en dialog och man kan naturligt föra in mer "jag".
Jag tycker det bara är dumt och opersonligt att prata om sig själv i tredje person. Varför ska man prata onaturligt? Nej det ska man aldrig börja med och har man det ska man sluta på en gång.
Med bebisar är väl naturligt, eftersom man förklarar vad man gör snarare än har en dialog:
- mamma ska byta den här blöjan på dig så att du blir torr och ren!
- mamma är så trött nu, det skulle vara väldigt skönt om du somnade nån gång.
Men när barnet lär sig prata blir det mer en dialog och man kan naturligt föra in mer "jag".
Lustigt hur olika man känner för det här.. Jag skulle känna mig kall och opersonlig om jag till min bebis pratade så som: "du Lina, jag ska ta och byta böja på dig nu", som att jag undviker att påpeka att JAG är DIN MAMMA. Då känns jag som en barnvakt. Distans. I hur jag ordlägger mig. Hmm. Så för mig var det en given naturlig grej med bebisen, jag använde mamma mycket. Ju äldre barnet blir ju mer säger jag jag och mindre mamma. Tycker det är det som känns naturligt.
Men angående ts. Tror alla är överens om att en sjuåring är för stor för tredje person, jag begriper inte hur folk kan med att prata i tredje person med en nästintill tween. Och vara seriös.
Lustigt hur olika man känner för det här.. Jag skulle känna mig kall och opersonlig om jag till min bebis pratade så som: "du Lina, jag ska ta och byta böja på dig nu", som att jag undviker att påpeka att JAG är DIN MAMMA. Då känns jag som en barnvakt. Distans. I hur jag ordlägger mig. Hmm. Så för mig var det en given naturlig grej med bebisen, jag använde mamma mycket. Ju äldre barnet blir ju mer säger jag jag och mindre mamma. Tycker det är det som känns naturligt. .
Nä, inte alls naturligt...