• FrökenCarlsson

Dagisavgift som särbo?

Hej!

Undrar om någon vet hur detta funkar:

Jag är gift, men särbo pga tidigare barn. Vi är skrivna på olika adresser i olika kommuner. Träffas ju såklart väldigt ofta men det har inte med frågeställningen att göra. :)

Nu har vi även ett gemensamt barn, som ska börja på förskola. Dottern är skriven tillsammans med pappa. Båda vårdnadshavare.

Hur blir d med avgiften? Ska båda inkomst räknas in, eller bara pappans då jag bor på annan adress?

• Svar på tråden Dagisavgift som särbo?
  • mammalovis

Det beror på hur ni ska betala fakturan. Så här har jag fått det förklarat i vår kommun.

Om en av er betalar räkningen räknas det på det hushållets inkomster. Väljer ni att dela på fakturan så räknas respektive hushålls inkomster, men som mest kommer ni tillsammans att betala det tak som maxtaxan har.

• mammalovis

På vår kommuns hemsida kan man beräkna förskoleavgiften, kanske finns det hos fler kommuner.

• FrökenCarlsson
    mammalovis skrev 2015-11-05 18:39:05 följande:

Det beror på hur ni ska betala fakturan. Så här har jag fått det förklarat i vår kommun.

Om en av er betalar räkningen räknas det på det hushållets inkomster. Väljer ni att dela på fakturan så räknas respektive hushålls inkomster, men som mest kommer ni tillsammans att betala det tak som maxtaxan har.

Vi ska inte dela fakturan. Men frågan är min inkomst ska räknas med då?
    Jo, vi har sånt vi kan räkna ut, jag vet ju bara inte om min inkomst ska räknas med.. :)
    Tack!
  • mammalovis

Men om ni inte är skrivna på samma adress, så borde ni väl inte det. Står det inte hushållets inkomster?

• FrökenCarlsson
    mammalovis skrev 2015-11-05 19:17:00 följande:

Men om ni inte är skrivna på samma adress, så borde ni väl inte det. Står det inte hushållets inkomster?

Jag har ju tolkat det likadant som du, men vår kommun säger att båda ska räknas med för att vi båda är vårdnadshavare. Och jämförde det med någon som hade en man som veckopendlade i jobbet, då va de skrivna på samma adress.
    Jag vill motsätta mig detta, men sen blev jag så osäker..
  • Brumma
    FrökenCarlsson skrev 2015-11-05 19:20:24 följande:

Jag har ju tolkat det likadant som du, men vår kommun säger att båda ska räknas med för att vi båda är vårdnadshavare. Och jämförde det med någon som hade en man som veckopendlade i jobbet, då va de skrivna på samma adress.

Jag vill motsätta mig detta, men sen blev jag så osäker..

Det ska, vad jag förstår, gälla bara hushållets inkomster. Du, din särbo och pappan har ju varsitt hushåll. Inte gemensamma. ..
  • FrökenCarlsson
    Brumma skrev 2015-11-07 08:25:07 följande:
    Det ska, vad jag förstår, gälla bara hushållets inkomster. Du, din särbo och pappan har ju varsitt hushåll. Inte gemensamma. ..
    Tack!

Nån som vet vem man kan kontakta för att få hundra säkert svar? Kommunen kunde ju tydligen inte helt svara..
Svar på tråden Dagisavgift som särbo?