Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Vad läser ni just nu?

Läser: Serien om Ava Lee av Ian Hamilton. Just nu är det The Scottish Banker in Surabaya

När jag orkar: Flickorna som sprang av Simon Häggström. Men den är så mörk och jobbig (=man vet att det som det skrivs om i hans böcker inte är helt fabulerat ur fantasin) att det blir periodvis. 

Lyssnar på: Riftwar-serien av Raymond E. Feist. Just nu Prince of the Blood. 

• LFF

Har just läst ut första delen av Viveca Stens "Åremorden" (Offermakaren). Fick den i julklapp, påbörjade den i fredags och läste ut den igår. Lättläst och spännande. 

• LFF
    Nandez skrev 2023-01-02 18:50:08 följande:
    Spännande
    Japp, fick del 2 igår Hann inte börja läsa den dock igår så det får vänta. Blir nog ett långbad snart (älskar att bada varmt och läsa i badkaret) Cool
  • LFF

Jag gör som vanligt och håller på med två böcker samtidigt.

Läser (igen): Diana Gabaldon, A breath of snow and ashes
    Lyssnar på: Robin Hobb, Assasins Apprentice (har läst men kör nu ljudbok).

Det är mycket läsa om eller lyssna på böcker som jag tidigare läst just nu. Har inte orken att hitta nya favoriter

• LFF

En fråga från en boknörd till en annan:

Har ni träffat på riktigt usla översättningar av böcker eller tycker ni att de flesta är ok/bra? 

Jag gav ju mer eller mindre upp att läsa böcker av engelskspråkiga författare på svenska för en sisådär 30 år sedan då jag kom över ett par fruktansvärda översättningar (man missade liksom hela poängen i en mening tex). Sen dess läser jag endast svenska författare på svenska och allt annat på engelska. Men översättare kanske har blivit bättre på att se, hitta och förstå nyanserna nu för tiden?

• LFF
    RaYzLeR skrev 2023-10-20 23:08:54 följande:

Ljudböcker, lyssnar ni på sådant? Jag kan inte koncentrera mig när jag läser, så ljudböcker hade varit bättre för mig. Glad

Lyssnar på ljudbok när jag städar, promenerar etc. Måste röra på mig, annars somnar jag oavsett hur bra boken är. 
  • LFF
    Nandez skrev 2023-10-27 18:50:47 följande:

Flickorna som sprang av Simon Häggström

Den är tung att läsa... 
  • LFF
    Nandez skrev 2023-11-02 19:08:10 följande:
    Ja, så är det
    När jag har läst den (och Simons andra böcker) så har jag varit tvungen att varva med lättsammare läsning. 
  • LFF

Rekryteringen av Caroline Grimwalker. Har inte läst något av henne sen självbiografin Champagneflickan. Den senaste boken nu är bra.

• LFF
    Eurydike skrev 2024-03-31 22:55:51 följande:
    Har aldrig läst någonting av henne, men har för mig att både hon och hennes man är författare.
    Så är det. Honom har jag däremot inte läst något av. Hennes bok hittade jag på Ica Maxis bokrea.
  • LFF

Lyssnar på Drums of Autumn av Diana Gabaldon. 

Läser en massa "smut" på mobilen... 

• LFF
    Nandez skrev 2025-09-22 18:19:34 följande:
    Är den bra, inte läste nåt av henne 
    Ja, Outlander-serien, där den ingår, är bra. Men den förutsätter att man är ok med ett visst mått overklighet då den innebär tidsresande. 

Har läst böckerna flera gånger. Just nu har jag inte ro i hjärnan för att läsa något som kräver tankeverksamhet och då är ljudbok bra när jag städar eller promenerar. Kan absolut inte lyssna på en intressant bok när jag är still, då somnar jag på nolltid. 

TV-serien ska också vara bra, tycker även de som läst böckerna. Jag retar dock upp mig på allt som utelämnas.
Svar på tråden Vad läser ni just nu?