Inlägg från: Eurydike |Visa alla inlägg
  • Eurydike

Vad läser ni just nu?

Tyra myra skrev 2025-01-23 22:03:41 följande:
    Har också läst den med stor behållning.  En bok som berör
    Spännande att du också har läst den! Ja, boken berör verkligen och det var Fultextad som tipsade om den 🤩
  • Eurydike
    Anonym (Hundra år av ensamhet) skrev 2025-01-21 22:33:13 följande:

Läser "Hundra år av ensamhet" av Gabriel Garcia Marquez. När jag såg att den finns på Netflix som serie ville jag läsa boken först. Har funderat på att läsa den tidigare men den har alltid hamnat i skymundan på min läslista. 

I början tycker jag boken var lite svår dels p g a namnen och att den lämnar mycket av känslorna till läsaren. Den går också i en rasande fart som att hela boken är nedtecknad i brådska. Nu när jag kommit in i den så är den mycket intressant och de övernaturliga sakerna som beskrivs utan omsvep ger verkligen en extra dimension. Ensamheten är påtaglig men ej uppenbar, jag har ingen aning om det är den ensamhet som avses i titeln då jag inte läst klart och inte har hela historien klar för mig. Hittills helt klart läsvärd men man behöver läsa en bit för att komma in i den.

Jag har aldrig läst ?Hundra år av ensamhet?, men lyssnade på ett poddavsnitt om boken och det var intressant! Överraskande att tempot är så högt i boken och att ensamheten inte är uppenbar.
  • Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-01-23 21:32:46 följande:

Jag ska just läsa om "Sunshine" av Norma Klein, jag tror den är från cirka 1975. Den bygger på bandinspelningar av Jacquelyn Helton som 1971 gick bort endast 19 år gammal i ostesarkom. Hon efterlämnade en tvåårig dotter som hon tillägnade inspelningarna.

Hennes bandspelare blev stulen och någon kontaktade media för att uppmärksamma hennes fall. Hon fick brev från många människor som ville visa sitt stöd, och efter hennes död spelades det även in en film med samma namn som boken och senare en uppföljare om hur hennes unge make gick vidare med hennes dotter som var hans bonusdotter.

Boken finns magasinerad i flera exemplar på mitt bibliotek, som ungdomslitteratur. 

Den låter verkligen gripande!
  • Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-01-25 03:51:59 följande:
    Ja, det var en äldre bibliotekarie som hämtade upp den till mig från magasinet när jag skulle läsa den första gången för några år sedan, och hon sade: Du kommer att gråta! Samtidigt är den lite grann av ett tidsdokument där Jacquelyn som kallas något annat i boken skriver om bland annat Vietnamkriget.
    Böcker som måste hämtas upp från magasinet brukar ofta vara extra spännande! Det känns lite speciellt på något vis och särskilt om man får höra att man kommer gråta av att läsa boken. Intressant att den tar upp Vietnamkriget. Jag har läst väldigt få, om ens någon, skönlitterär bok (även om den här boken bygger på en verklig händelse och person) om Vietnamkriget. Det kanske jag ska hålla utkik efter.
  • Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-01-28 19:27:19 följande:
    Visst är det! Det är nästan lite hemligt, och eftersom det fanns flera exemplar så tror jag att boken var populär när den kom ut för cirka 50 år sedan. Det jag minns från förra gången jag läste den var att hon var kritisk till kriget.
    Ja, det känns lite hemligt! Plus att många av böckerna som finns i magasinet har åldrade, gulnade sidor och ibland är de även lite sönderlästa. Någon gång kan man hitta en och annan anteckning och ord som har strukits under. Så samtidigt som de känns hemliga, så bär de spår av tidigare läsare på ett sätt som nyutgivna böcker inte gör. Kan tänka mig att boken var populär när den kom ut och fint att den inte har fallit i glömska på så vis att folk fortfarande tipsar om och läser den och nu pratar vi till och med om den här i tråden. Okej! Jag ska nog läsa något om Vietnamkriget.
  • Eurydike

Nu läser jag Djurfarmen av George Orwell. Boken gavs ut för första gången år 1945, men känns lika aktuell nu som då. Den handlar om bondgården Djurfarmen, eller så gör den inte det. Den handlar om djurens revolution, eller så gör den inte det. Den som läser får se.

• Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-02-22 11:08:03 följande:
    Visst handlar den om kommunism?
    Det känns som att det är det den handlar om, men jag har bara kommit ungefär en tredjedel ännu och har undvikit att läsa om den innan. Alla djur är lika mycket värda, bara det att vissa är lite mer värda än andra. Vissa djur ses som smartare och får fler fördelar. Vissa djur vill avvika från det kollektiva tänkandet med så lite som ett band i manen, vilket inte är okej. Vissa djur upprepar slagorden som ett mantra. Boken gavs ut samma år som Andra världskriget tog slut, så det var nog lättare att säga vissa saker med hjälp av förmänskligade djur än att säga det rakt ut. En fabel i långformat.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-02-22 17:35:22 följande:
    Jo, jag har för mig att upproret mot det befintliga systemet skulle motsvara upproret mot kapitalismen. Sedan skulle det ersättas av kommunism, men Orwell påvisade hur ett auktoritärt system ersätts med ett annat, också det auktoritärt. Fast metaforiskt och utan alla politiska termer som ska förklara teorierna.
    Vilken bra sammanfattning! Jag ska ta med mig det när jag fortsätter läsandet, vilket jag ska göra just nu. Så, nu beger jag mig åter igen till Djurfarmen och alla djuren och önskar er god natt! 🐷🐑🐓🐴
  • Eurydike
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 01:04:26 följande:

Jag läser boken om FamiljeLiv.

En väldigt intressant bok utan något slut, fyllt med intriger, känslor, missinformation, glada / arga människor 🙂

Djurfarmen funkade inte som godnattsaga 😅

Men nu till ditt inlägg! Ja, det är en intressant bok som är flera mil lång och listan på författare är närmast oändlig. Du skriver dina kapitel, jag skriver mina. Det är en salig blandning av färgsprakande karaktärer 😊
  • Eurydike
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 21:04:36 följande:

Jag tycker att -oavsett politisk färg- att som europé "Hillbilly Elegy" är en bok som behöver läsas, precis av samma anledning som inte tillräckligt många för ca 100 år sedan inge förstod vikten av att läsa Mein Kampf, innan det var för sent 🙃

Jag googlade boken och det låter som intressant läsning med tanke på din beskrivning! Oftast har jag lättare att ta till mig budskap som är lite dolda och inte så tydliga. Nu vet jag ju inte om det är så boken är skriven, men oavsett så kan det vara bra att vidga sina vyer 📚
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-02-23 20:45:56 följande:
    Bra om den kom till användning, och ett intressant bokval du gjort! Jag har en del litteratur att ta mig igenom, utöver det också romaner, vilka jag kanske kan ta upp här så småningom.
    Det gjorde den verkligen! Ja, jag läser både nya och gamla klassiker (nya för mig och sådana jag läser om) och bockar av en lista med böcker som jag länge velat läsa. Jag tog en paus i läsecirkeln av den anledningen att det alltid kom böcker emellan mig och böckerna jag ville läsa. Det låter intressant och du får gärna ta upp böckerna här i tråden om du vill! 🤩
  • Eurydike
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-30 20:28:54 följande:
    Jag läser en Kalle Anka-tidning.
    Någon serie av Don Rosa? 🤔????
  • Eurydike
    Eurydike skrev 2025-03-30 20:30:00 följande:
    Någon serie av Don Rosa? 🤔????
    ???? Skulle ha varit en anka dårå 😅
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2025-03-30 20:47:16 följande:
    Jag har tappat bort min Life And Times of Scrooge McDuck Gråter
    Åh nej! Vilken mardröm 😱
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2025-03-30 20:47:16 följande:
    Jag har tappat bort min Life And Times of Scrooge McDuck Gråter
    Jag har faktiskt aldrig läst hela, men serierna om Joakims liv av Don Rosa är mina favoriter 🤩
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2025-03-30 20:46:29 följande:

Jag läser Border vol 1 idag. Manga om ett litet gäng "bröder" (tre fosterbröder och en av dessas kusin) som hjälper polisen att lösa diverse brott. Och just exakt nu slår det mig att de påminner mig om "bröderna" i FFXV. 

Så, brott, deras relationer till varandra, deras historier om hur de blev bröder, och sex. För det är yaoi, så, det måste vara sex. Men inte mellan dem, då. Bara en av dem som har sex. 

I övrigt har jag idag totalförstört min Goodreads så jag kan bygga upp den igen från grunden. Så nu måste jag kategorisera dryga 2100 böcker igen, och fler ska läggas till. Fun times!

Även det sista låter ju som en mardröm! Då har du något extra att göra på kvällarna nu då 😮
  • Eurydike

Nu läser jag en kär gammal vän! Förutom vissa inslag, som är mina ofavoriter, så är den här novellen en av mina favoriter. Jag är tyvärr en svår läsare på så vis att jag i princip alltid hittar något som jag stör mig på. Novellen är det bästa och det sämsta på samma gång. Jag pratar förstås om Skuggan av H.C. Andersen 👤

Svar på tråden Vad läser ni just nu?