En liten en väljer man ju att få i mat och de ger man ju frukt efter maten, så alltid får de ju i sig något och det går ju inte tvinga barnet att äta. Sedan äter de ju oftare än ett äldre barn. Vi hade alltid gröt och ev även välling innan läggdags, så det gick ju ingen nöd på h*n.
Däremot skulle jag inte kompensera en 2-åring eller äldre som jag vet egentligen äter det som bjuds, men väljer att strula just då om de är normalviktiga. Barn kan ju äta flera portioner ena målet för att knappt peta i maten nästa, som regel äter de om de om de är hungriga även om det kan bli t ex bara pasta eller bara köttbullar. Här är det mer 5-åringen som försöker få en macka senare och får nej, när hon valt att inte äta mer mat, när hon först önskar mer, men sedan tackar nej när det erbjuds. Mat som barnen inte äter har vi inte, men visst äter de sämre när det är soppa eller smörgåstårta (på fest) och mer osynligt vad det är. 2,5-åringen är väldigt nyfiken på vad det är i maten och vill gärna smaka redan när maten lagas.
En ettåring kan ju behöva vänja sig vid nya smaker vid flera tillfällen, så där handlar det mer om tillfälligheter tänker jag. Äldre barn får mer nycker att jag gillar inte x (för kompisen gör det inte eller jag har bara fått för mig det idag men åt det senast eller kompisen/syskonet sa så).