• wildflowers

Föräldrarpenning samtidigt som CSN?

Är sugen på att komplettera min utbildning med en 30 HP kurs på universitetsnivå. Dock är den kursen på distans, inga fysiska träffar...

Hur funkar det med föräldrarpenning?

Jag vill bara ta bidragsdelen inte lånedelen!

• Svar på tråden Föräldrarpenning samtidigt som CSN?
  • nnnnnnnn

Om du behöver lämna bort barnet (till barnomsorgen) för att hinna plugga, så kan du inte ta FP samtidigt som barnet är på förskola eller liknande.
    Om du klarar dej med att plugga tex när barnet sover så får du ta ut FP.

Personligen hade jag valt att inte ta ut full FP för att spara FP-dagar.

För om barnet fyllt 1 år så måste man ta ut 5 FP-dagar/vecka och då rinner de snabbt iväg. Om man läser tex 25% och har CSN (bidrag räcker) så räknas det som inkomst = man behöver inte ta ut 5 FP-dagar/vecka utan bara 75% av 5 dagar (dvs 3 dagar + 1 st 3/4 dag).
    Så då sparar man 1 och 1/4 dag varje vecka och kan förlänga sin FL längre.

• wildflowers

Så försäkringskassan bryr sig inte om att man får inkomst från csn?

För ma får ju csn-bidrag lixom månadsvis och inte för dagar. Men när man tex jobbar å får inkomst för en dag då får man ju inte ta fp för den dagen.

• pigglet

Det går alldeles utmärkt att ha csn-bidrag samtidigt som man tar fp. Inga problem. Samma regler som vanligt bara  - man ska vårda barnet.

Studier med csn-bidrag eller inom sitt eget yrkesområde är SGI-skyddande. De skyddar ALLTID SGI, oavsett på vilken omfattning man studerar. Man kan alltså studera 50% och därmed skydda sin heltids-SGI, man behöver inte alls fylla ut med fp-dagar om man inte vill.

• TriciaN

Jag undrar samma sak. Accepterar försäkringskassan man tar ut FP om man får CSN bidrag?

• RosaSmurf
    TriciaN skrev 2015-11-05 21:38:36 följande:

Jag undrar samma sak. Accepterar försäkringskassan man tar ut FP om man får CSN bidrag?

Ja så länge du har rumslig kontakt med barnet när du tar fp.
Svar på tråden Föräldrarpenning samtidigt som CSN?