Hur ser ni på flaskmatning?
Självklart ska man ge ersättning om man inte vill eller kan amma.. Det utan någon skuld!
Självklart ska man ge ersättning om man inte vill eller kan amma.. Det utan någon skuld!
Men hur svårt är det att blanda rätt? Det står precis hur man ska göra. Det är liksom inga problem med att göra i ordning ersättning och inte är det särskilt klurigt heller.
Jag tycker absolut att man ska ge ersättning om barnet inte får i sig tillräckligt genom amning eller om man inte vill amma. Det oavsett vad någon annan säger. Man ska absolut inte känna sig som en dålig mamma, ha skuldkänslor och dåligt samvete över att amningen inte fungerar eller för att man inte vill. Varför har folk sånt behov av att trycka ner folk som inte ammar av olika orsaker?
Hur svårt kan det va? Barnet behöver mat, ge det då mat via flaska eller bröst. Huvudsaken är att barnet får mat. Att man ger barnet närhet och ser barnets behov.
Nej, amning funkar inte för alla. Jag ville amma, men hade nästan ingen mjölk alls.. Jag delammade i 3 månader innan jag la ner. Jag hade bara väldigt lite med mjölk och mjölkproduktionen kom aldrig igång. När jag slutade amma tvärt så märktes det inte av på brösten. Typ mjölkstockning eller dylikt.
Vad skulle jag göra? Redan efter några dagar märktes det att barnet inte fick i sig vad han behövde och han skrek jämt tills jag började ge ersättning. Då blev han helt plötsligt mätt och slutade skrika. Jag försökte även pumpa men resultatet blev lika med noll.
Skulle jag låta mitt barn svälta för att amningen inte funkade och vägra ge ersättning för att andra tycker att man ska amma? På grund av att "duktiga, präktiga människor" anser man ger upp för lätt?
Nej, aldrig i livet.. Jag satte inte barn till livet för att låta dom svälta.
Man kan även göra både och om man vill. Dvs låt barnet amma först, sen kan man ge flaska om barnet inte blir mätt. Easypeasy!!
Eller så ger man bara flaska och det är lika lätt det.
Jag råder alla som har problem med amningen att ge ersättning. Det utan att känna några skuldkänslor!