Inlägg från: bingobongo |Visa alla inlägg
  • bingobongo

Hur ser ni på flaskmatning?

Monkii skrev 2015-11-06 15:55:12 följande:
    Ska och ska... det finns såklart ingen garanti för det. Sen när burken väl är öppnad är det givetvis inte sterilt längre. Skillnaden mellan att stöta på vissa bakterier från syskon och att det växer till sig bakterier i en burk med pulver är ganska stor.
    Ja jag håller med det låter fruktansvärt omständigt. Jag försökte ge ersättning ett tag men när min bebis inte ville ha så kände jag mest lättnad att slippa hålla på med flaskor, burkar, diska, koka, mäta osv osv
    Vilka bakterier skulle komma in i en öppnad pulverförpackning och vara skadliga för ett barn? Jag är inte ute efter att provocera utan undrar uppriktigt om du vet?

Efter att ha lyssnat lite på Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) så har jag fått uppfattningen att vi i Sverige inte har problemet med för mycket bakterier utan faktiskt tvärtom, vi får problem med att vi har det för rent och sterilt. Ett otränat immunförsvar får fnatt vid minsta lilla och det är troligen därför vi har så hög frekvens av matallergier i Sverige. Barn som adopteras från fattiga länder men växer upp i Sverige har inte dessa problem. Det är inte bra att blanda ersättning på snuskigt flodvatten får då kan barnen få diarrier och sjukdomar. Men i Sverige verkar det ha gått för längt åt andra hållet med allt steriliserande och bakterienoja. Det är ingen som dör av bakteriella diarreer här men å andra sidan får väldigt många barn i Sverige problem med alla möljiga matallergier. Optimum verkar var lagom smutsiga länder med tillräcklig hög nivå på renhet utan att bli sterilt.

• bingobongo
    tobbe01 skrev 2015-11-07 11:09:46 följande:
    ??? Så du menar att det inte är du själv som bestämmer? Herregud så deprimerande. Utvecklingen går BAKÅT!
    Ja, så verkar det faktiskt vara.
    Min kompis hade problem med amningen och kunde inte gå så mycket mjölk att barnet någonsin blev mätt och belåtet. Barnet grät konstant och gick inte upp så mycket i vikt heller. Det gick inte att sova överhuvudtaget för att barnet bara skrev hela tiden.
    Hon frågade då om det inte var läge att komplettera med ersättning. Nej, det avrådde de bestämt ifrån för det var det sista man skulle göra. Antikroppar bla bla. Och så fortsatte det. Till slut struntade hon dock i deras råd och gav en flaska ersättning vid behov. Bebisen blev glad, nöjd och båda kunde sova.
  • bingobongo
    Rani skrev 2015-11-07 12:08:49 följande:

Om det är så att människor själva laborerar med mångden pulver och minskar och ökar näringen och vätskan i ersättnibgen så förstår jag varför vården puffar så för amning. Det är ju fullständigt idiotsäkert. Herregud! Trodde faktiskt inte folk var så dumma men jag får väl tänka om.

Men tror du verkligen att detta är ett problem?
    Att folk mixtrar och laborerar med blandningen såpass att barn far illa?
  • bingobongo
    tobbe01 skrev 2015-11-07 12:26:09 följande:

På min tid så läste man på förpackningen och doserade enligt anvisning. Vi kunde läsa på den tiden och också acceptera och ta till oss fakta. Stod det två mått i 2,5 dl vatten så blandade vi EXAKT det. Vi började inte obstruera och tänka att vällingfabrikanten ville jävlas och att vi minsann inte skulle lyda.........

Så där gjorde jag också de första gångerna. Ganska snart lärde jag mig hur mycket vatten jag skulle fylla i flaskan utan att behöva mäta med decilitermått. Det blev nog 2,48 dl ibland och säkert 2,52 dl någon annan gång. Barnet tog ingen skada.
  • bingobongo
    tobbe01 skrev 2015-11-07 14:56:14 följande:
    Okay. Vi var lite gammeldags(?) och noga så vi använde mått. Vi såg ingen mening i att chansa med vår älskade lilla babys mat.
    Chansa? 
    Tror generallt att unga föräldrar idag är mer ängsliga än vad vi var.

• bingobongo
    Rani skrev 2015-11-07 12:21:44 följande:
    Jag hoppas verkligen inte det. Trodde inte det heller tills jag såg att det var flera här i trådan som skrev att detta var en fördel meed ersättning. Jag är vanligen en förespråkare för att folk ska få göra sina egna val med utgångspunkten att de flesta är kloka om de bara får bra info. Så också gällande detta.
    Fast då vet jag ite riktigt vad du menar. Tror du eller tror du inte att att folk mixtrar och laborerar med blandningar så att barn far illa?

Vad jag kan se var det en person som tog upp det som en fördel med ersättning med att man kunde få kontroll på hur mycket barnet fick i sig (mat fördelat över dygnet, alla har inte jämn tillgång till bröstmjölk). Hon skrev visserligen också att man kunde blanda tjockare på kvällen även om hon själv inte gjort det (troligtvis pga att hon vet att det inte är något man ska göra utan vidare).

• bingobongo
    Rani skrev 2015-11-07 19:06:14 följande:
    Har aldrig hört om någon som fått matförgiftning av en torrvara. Dessutom en torrvara som används väldigt tätt efter att förpackningen öppnats. En påse ersättning går ju snabbt åt. Känns som en mikroskopisk minroskopisk chans att barnet skulle bli sjuk av ersättningspulvret faktiskt om ingen medvetet kontaminerat det.

Jag har iallafall inte hört någon som steriliserar müsli eller corn flakes för att undvika matförgiftning
  • bingobongo
    tobbe01 skrev 2015-11-07 15:11:40 följande:
    Ja inte vet jag! I denna tråd verkar det vara lite si och så med den saken.
    Utifrån denna tråd kan jag inte dra några sådana slutsatser.
    Däremot har jag läst att vi alltmer tappar förmågan att själva väga och värdera risker baserat på normalt omdöme. Vi förutsätter att okritiskt på att myndigheter ska göra allt sådant åt oss och ge oss riktlinjer som vi ska följa. Myndigheter som samtidigt går på försiktighetsprincipen och säger att allt är farligt om man inte kan bevia motsatsen eller om någonting skulle kunna missförstås. Idag slänger man tex mat så fort bäst före datumet är passerat utan att ens lukta/smaka på varan för att göra en egen bedömning, vilket naturligtvis skulle vara helt otänkbart för några decennier sedan.

Om jag hade fått tippa på vem som skulle få panikkångest av att veta att sitt barn får välling uppblandat med 252ml vatten istället för förpackningens rekomendation på 250ml så skulle jag tippa på 90-talisten före 60-talisten.
  • bingobongo
    Monkii skrev 2015-11-07 20:08:49 följande:
    Nej det är inte heller mjölk i det. Läs om matförgiftni ng på wikipedia.
    Jag hittade inget där om matförgiftning i torrmjölk.
    Däremot kan jag förstå att fettet i gammal torrmjölk kan härskna pga oxidation.
Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?