Hur ser ni på flaskmatning?
Monkii skrev 2015-11-06 15:55:12 följande:
Ska och ska... det finns såklart ingen garanti för det. Sen när burken väl är öppnad är det givetvis inte sterilt längre. Skillnaden mellan att stöta på vissa bakterier från syskon och att det växer till sig bakterier i en burk med pulver är ganska stor.Ja jag håller med det låter fruktansvärt omständigt. Jag försökte ge ersättning ett tag men när min bebis inte ville ha så kände jag mest lättnad att slippa hålla på med flaskor, burkar, diska, koka, mäta osv osv
Efter att ha lyssnat lite på Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) så har jag fått uppfattningen att vi i Sverige inte har problemet med för mycket bakterier utan faktiskt tvärtom, vi får problem med att vi har det för rent och sterilt. Ett otränat immunförsvar får fnatt vid minsta lilla och det är troligen därför vi har så hög frekvens av matallergier i Sverige. Barn som adopteras från fattiga länder men växer upp i Sverige har inte dessa problem. Det är inte bra att blanda ersättning på snuskigt flodvatten får då kan barnen få diarrier och sjukdomar. Men i Sverige verkar det ha gått för längt åt andra hållet med allt steriliserande och bakterienoja. Det är ingen som dör av bakteriella diarreer här men å andra sidan får väldigt många barn i Sverige problem med alla möljiga matallergier. Optimum verkar var lagom smutsiga länder med tillräcklig hög nivå på renhet utan att bli sterilt.