• tobbe01

Hur ser ni på flaskmatning?

ulliiz skrev 2015-11-05 19:06:57 följande:

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

Jag har inte en susning men spontant tänker jag att det låter lite tidigt att sluta amma när babyn bara är en vecka! Ni har väl inte varit hemma mer är tre dagar typ? Be ngn om hjälp och stöd. Ring mamma eller BVC!

• tobbe01
    Iowhannah skrev 2015-11-06 20:30:35 följande:
    Det är väl mest vårdpersonalen jag har pratat med gällande matning av mitt barn, men jag upplever det som att bvc-sköterskorna är mer öppna för flaskmatning än vad de var på bb, neo och mvc. Vi ska på första bvc-besöket på måndag och då ska jag försöka förklara hur jag känner. Antagligen kommer hon också tycka att det viktigaste är att vi båda mår bra och att mitt val känns rätt för oss. Hoppas det.
    ??? Så du menar att det inte är du själv som bestämmer? Herregud så deprimerande. Utvecklingen går BAKÅT!
  • tobbe01
    1234568 skrev 2015-11-07 11:58:57 följande:
    Inte kanske direkt farligt med för mycket vatten när man blandar ersättning. MEN den blir inte lika näringsrik om man späder ut den, och bebisen behöver all näring den kan få. Och späder man kontinuerligt ut ersättningen, så kommer det synas på viktkurvan.

Ersättningen ska blandas exakt som det står för att barnet ska växa bra.

Däremot så är det farligt att blanda för lite vatten (alltså för mycket pulver), det kan få bebisen att torka ut. En gång en extra skopa i misstag ingen fara, men hela tiden.. farligt.
    Varför skulle man blanda fel hela tiden? Man kan inte läsa?
  • tobbe01
    bingobongo skrev 2015-11-07 12:09:34 följande:
    Ja, så verkar det faktiskt vara.
    Min kompis hade problem med amningen och kunde inte gå så mycket mjölk att barnet någonsin blev mätt och belåtet. Barnet grät konstant och gick inte upp så mycket i vikt heller. Det gick inte att sova överhuvudtaget för att barnet bara skrev hela tiden.
    Hon frågade då om det inte var läge att komplettera med ersättning. Nej, det avrådde de bestämt ifrån för det var det sista man skulle göra. Antikroppar bla bla. Och så fortsatte det. Till slut struntade hon dock i deras råd och gav en flaska ersättning vid behov. Bebisen blev glad, nöjd och båda kunde sova.
    Ja herregud....det är nya tider verkligen. Inte har det blivit bättre och sämre lär det bli. I framtiden så har ingen förälder ansvar för sitt barn utan det åvilar "samhället".
  • tobbe01

På min tid så läste man på förpackningen och doserade enligt anvisning. Vi kunde läsa på den tiden och också acceptera och ta till oss fakta. Stod det två mått i 2,5 dl vatten så blandade vi EXAKT det. Vi började inte obstruera och tänka att vällingfabrikanten ville jävlas och att vi minsann inte skulle lyda.........

• tobbe01
    bingobongo skrev 2015-11-07 14:45:51 följande:
    Så där gjorde jag också de första gångerna. Ganska snart lärde jag mig hur mycket vatten jag skulle fylla i flaskan utan att behöva mäta med decilitermått. Det blev nog 2,48 dl ibland och säkert 2,52 dl någon annan gång. Barnet tog ingen skada.
    Okay. Vi var lite gammeldags(?) och noga så vi använde mått. Vi såg ingen mening i att chansa med vår älskade lilla babys mat.
  • tobbe01
    bingobongo skrev 2015-11-07 15:05:53 följande:
    Chansa? 
    Tror generallt att unga föräldrar idag är mer ängsliga än vad vi var.
    Ja inte vet jag! I denna tråd verkar det vara lite si och så med den saken.
Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?