• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • ulliiz

Känns lättare också då pappan kan hjälpa till att avlasta och mata så jag kan röra på mig och fixa lite hemma som variation. Plus att de får mer tid ihop?! (hon acceptera bara att va i famnen så blir mest att sitta i soffan)

Så de stämmer att de sover bättre om nätterna på ersättning? Just nu e nätterna hemska :/

Hört vissa som säger att de sover bättre med ersättning och vissa som sagt att de e en myt?!

• ulliiz

Kanske de blir lättare att få henne att sova själv och inte på mig med hjälp av flaskmatning?

• ulliiz

Dijon: vad är de på nätterna då om hon inte behöver äta? Sover inte mer än absolut max en timme sen vaknar hon och äter igen

• ulliiz

Hur funkar de att både ge ersättning och amma? Får de svårt att ta bröstet då? Eller funkar de bra?

• ulliiz

Någon som använt bröstpump? Kanske de kan va en idé för att få lite avlastning och slippa amningen iallafall nån gång ibland?

• ulliiz
    annasv1980 skrev 2015-11-07 21:59:12 följande:

Har man flaskorna färdiga i kylen innan man går och lägger sig tar det bara den tid det tar att värma upp dem i micron. Med t.ex. 160 ml värmer jag på lägsta effekt 80 sek. Visst, snabbare än att langa fram ett bröst blir det ju aldrig.

Hört att man inte ska ha i pulvret förän man värmt vattnet och att man inte ska värma i mikron, stämmer inte de?
  • ulliiz
    Tow2Mater skrev 2015-11-09 00:45:22 följande:

Var har du hört det? Vad står det förresten på bruksanvisningen?

Klart man kan ha färdigblandat i kylen och värma i micro. Men man ska inte ha det blandat för länge, och risken med just micro är att det kan bli hett i delar av flaskan och man inte känner det innan man ger barnet som då kan bränna sig.

Det är annars bra att ta reda på varför man "inte ska" olika saker, och inte bara blint göra som man hör man "inte ska" eller "ska" utan att ens veta varför.

Läste de någonstans, kommer inte ihåg vart. Man är ju så rädd att göra fel i början :p

Men då vet jag att man kan göra så :D

Ska träffa bm imorgon så ska prata med dom om att börja ge ersättning istället / också
  • ulliiz

Nu när jag läst vad ni skriver har jag börjat tänka om, så skippar nog att pumpa,

• ulliiz

Hej alla, nu e hon 3 månader och jag ammar fortfarande, försöker ge flaska då och då men hon förstår inte riktigt hur hon ska göra biter istället för super så hon får inte i sig så mycket. Men vi kämpar på. Amningen känns bättre nu e de bara borta som de fortfarande känns lite jobbigt

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?