• Rani

Hur ser ni på flaskmatning?

dljfsla skrev 2015-11-05 19:57:06 följande:

Efter vad jag har läst så tycker jag det verkar vara omständigt att ge ersättning. Att alltid ha tillgång till rena flaskor, inte diska flaskan i diskmaskinen om man värmer i micron, koka vatten och se till att ersättningen får rätt temperatur, känna sig stressad för när bebisen är hungrig vill den ha mat direkt, hitta rätt ersättning då många blir hårda i magen av ersättningen, alltid ha ersättning hemma. 

Går utmärkt att diska flaskorna i diskmaskinen. Vatten behöver inte kokas om man har kommunalt. Man lär sig på två försök hur många sekunder i mikron som krävs för att det ska bli rätt temp. Vatten i flaskan, mikra, pulver, skaka. Tar då inte längre tid att fixa ersättning än att knäppa upp blusen och sätta sig bekvämt. Jag skulle säga att ersättning är mycket smidigare än en trasslig amning. Dessutom kan man ge flaska ute som inne utan att frysa på vintern/hösten. Plus att man kan dela med pappan på matningarna. Finns många fördelar också med andra ord.
  • Rani
    Snuttispluttis skrev 2015-11-06 15:11:44 följande:

Nan är iaf farligt att blanda med för lite vatten (alltså tjockare). Pulvret behöver en viss mängd vatten för att lösas upp ordentligt och du riskerar förstoppning och ordentligt ont i magen om du blandar fel. Skulle jag inte blanda korrekt (vilket jag alltid gör) skulle jag hellre ta för mycket vatten. Dricker bebisen upp allt blir det ju typ som att den åt en vanlig flaska och fick lite vatten efter för att den var törstig.

Sen har jag läst att man inte ska maskindiska flaskor för OM det blir minsta diskmedelsrest kvar kan bebisen bli supersjuk. Kanske minirisk, men här handdiskar vi för säkerhets skull.

Sen min erfarenhet amning vs flaska.

Om man bortser från vad som är enklast, snabbast osv (för det är så individuellt med smak) tänker jag på bebisens bästa. Och det är ju närheten, tryggheten och att knyta band till mamman. Tänk att näringsmässigt blir det folk av både bröstvärn och flaskbarn. Så om flaska eller bröst är bäst då beror helt på din unika situation. Hur amningen funkar, hur du beter dig vid amningen/flaskmatningen, är du stressad? Kollar du mobilen? Fler barn? Mycket fläng hemifrån? Gillar du att amma? Skulle kunna skriva en uppsats om alla faktorer som spelar in vad som är bäst för just din bebis. T.ex. spelar det ju lite roll om din bebis ammar, följer viktkurva osv om ni sitter och skriker båda två varje gång ni ammar. Fin relation liksom.. Samtidigt, ger du flaska och tycker det är så himla smidigt för du kan lägga bebisen ihop med flaskan i vagnen så du kan kolla telefonen samtidigt så är det ju inte bra heller. Extremer, men du hajar tänket.

Här håller jag med om precis allt gällande amning vs ersättning. Och självklart ska man inte blanda mer pulver än vad som står. Det säger sig självt.

Dock diskar jag mina flaskor i maskin. Jag följer Socialstyrelsens och 1177:s rekommendationer gällande hygien osv. Läser man allt som står på nätet så kan man bli tokig för folk ser så många faror. Men man gör givetvis som man vill.
  • Rani
    Monkii skrev 2015-11-06 13:24:07 följande:

Det är väl pulvret som ska steriliseras genom att blandas med kokande vatten. Fick jag iaf lära mig nånstans.

Pulvret ska ju vara sterilt. Dock vill ju tillverkarna friskriva sig ansvar (OM det skulle vara bakterier i) genom att rekommendera att man blandar med hett vatten. Risken är dock mikroskopisk.

Har man storesyskon till sin bebis så stöter hen på så mycket bakterier ändå så att oroa sig för bakterier i pulvret känns som att börja i fel ände. Jag förstår faktiskt inte hur man får ihop det om man ska blanda i hett vatten. Då måste man ju först vänta tills vattnet svalnar och sedan måste bebisens hunger timas med när vattnet har rätt temp. Verkar gå dåligt ihop med att bebisen ska få äta när hen är hungrig.
  • Rani
    Iowhannah skrev 2015-11-06 03:44:36 följande:

Jag flaskmatar mitt barn på tre veckor. I början var det tänkt som ett komplement till amningen, men nu är det den huvudsakliga matningsmetoden. Den enda nackdelen jag har sett är just omvärldens syn på, och ord om, det hela. Visst, man skäms (av någon anledning), men man måste få göra vad man kan för att må så bra som möjligt. Jag övergick till flaska just för att jag inte mådde bra av amning och vips så hade jag en ångest mindre i denna blues eller depression eller vad det än är jag dras med.

Finns inget att skämmas för. Min erfarenhet säger att det bara är här på nätet spm folk tycker det är märkligt med flaskmatning. I verkliga livet har folk annat att bry sig om. Ingen har då någonsin sat något till mig i a f. Det var bara vårdpersonalen som var lite skeptiska i början. Men när jag förklarat läget har de varit förstående och menat att flaskmatning är ett bra val för mig. Det verkar det vara för dig också!
  • Rani
    Monkii skrev 2015-11-06 15:55:12 följande:

Ska och ska... det finns såklart ingen garanti för det. Sen när burken väl är öppnad är det givetvis inte sterilt längre. Skillnaden mellan att stöta på vissa bakterier från syskon och att det växer till sig bakterier i en burk med pulver är ganska stor.

Ja jag håller med det låter fruktansvärt omständigt. Jag försökte ge ersättning ett tag men när min bebis inte ville ha så kände jag mest lättnad att slippa hålla på med flaskor, burkar, diska, koka, mäta osv osv

Det jag menade var att ersättning är gjord på mjölk som steriliserats. Ja upplever man något som bökigt så är det ju en lättnad när man slutar oavsett om det är en bökig amning ersättning. Oftast tror jag ens upplevelse utgår ifrån hur barnet upplevt det. Om barnet skrikigt och trilskats vid matningen så är det enormt stressande oavsett om man flaskmatar eller ammar. Det färgar ju ens upplevelse mer än något annat. Det viktigaste är ju trots allt att man är nöjd med sitt beslut och att man själv och bebisen mår bra.
  • Rani
    Iowhannah skrev 2015-11-06 20:30:35 följande:

Det är väl mest vårdpersonalen jag har pratat med gällande matning av mitt barn, men jag upplever det som att bvc-sköterskorna är mer öppna för flaskmatning än vad de var på bb, neo och mvc. Vi ska på första bvc-besöket på måndag och då ska jag försöka förklara hur jag känner. Antagligen kommer hon också tycka att det viktigaste är att vi båda mår bra och att mitt val känns rätt för oss. Hoppas det.

På BB och neo har de i sitt uppdrag att främja amningen så det är ju inte så konstigt. Det är ju bra att de försöker stödja amningsstarten så mycket de kan. Men för den delen ska de ju inte vara dömande. Men man är ju väldigt känslig aom nyförlöst och kan ta små saker som kritik. På neo kan det ju handla om att för tidigt födda barn ibland inte klarar ersättning p g a magen. På BVC har jag i alla fall bara fått stöd och peppning. Lycka till!
  • Rani

Om det är så att människor själva laborerar med mångden pulver och minskar och ökar näringen och vätskan i ersättnibgen så förstår jag varför vården puffar så för amning. Det är ju fullständigt idiotsäkert. Herregud! Trodde faktiskt inte folk var så dumma men jag får väl tänka om.

• Rani
    bingobongo skrev 2015-11-07 12:15:39 följande:

Men tror du verkligen att detta är ett problem?

Att folk mixtrar och laborerar med blandningen såpass att barn far illa?

Jag hoppas verkligen inte det. Trodde inte det heller tills jag såg att det var flera här i trådan som skrev att detta var en fördel meed ersättning. Jag är vanligen en förespråkare för att folk ska få göra sina egna val med utgångspunkten att de flesta är kloka om de bara får bra info. Så också gällande detta.
  • Rani
    tobbe01 skrev 2015-11-07 12:26:09 följande:

På min tid så läste man på förpackningen och doserade enligt anvisning. Vi kunde läsa på den tiden och också acceptera och ta till oss fakta. Stod det två mått i 2,5 dl vatten så blandade vi EXAKT det. Vi började inte obstruera och tänka att vällingfabrikanten ville jävlas och att vi minsann inte skulle lyda.........

Bra tänkt! Så gör vi nuförtiden också.
  • Rani

Flaskorna är ju märkta med ml så det är ju bara att fylla upp till rätt streck tänker jag.

• Rani
    bingobongo skrev 2015-11-07 15:22:00 följande:

Fast då vet jag ite riktigt vad du menar. Tror du eller tror du inte att att folk mixtrar och laborerar med blandningar så att barn far illa?

Vad jag kan se var det en person som tog upp det som en fördel med ersättning med att man kunde få kontroll på hur mycket barnet fick i sig (mat fördelat över dygnet, alla har inte jämn tillgång till bröstmjölk). Hon skrev visserligen också att man kunde blanda tjockare på kvällen även om hon själv inte gjort det (troligtvis pga att hon vet att det inte är något man ska göra utan vidare).

Det spelar nog ingen roll vad jag tror. Jag hoppas i alla fall att folk är smartare än så. Det är nog inget större problem. Läser man trådar här på familjeliv så verkar de flesta bebisföräldrar så otroligt nojiga över att göra fel (till exempel anser vissa att man måste ha termometer till badvattnet?!!) så de flesta gör nog rätt i ren rädsla att göra fel.
  • Rani
    Monkii skrev 2015-11-07 15:59:18 följande:

Ja det är ju samma bakterier som kan gro i allt organiskt, av samma anledning ska man inte spara tillredd ersättning. Vuxna kan få matförgiftning på samma sätt men spädisar är såklart känsligare.

Har aldrig hört om någon som fått matförgiftning av en torrvara. Dessutom en torrvara som används väldigt tätt efter att förpackningen öppnats. En påse ersättning går ju snabbt åt. Känns som en mikroskopisk minroskopisk chans att barnet skulle bli sjuk av ersättningspulvret faktiskt om ingen medvetet kontaminerat det.
  • Rani
    Kattflickan skrev 2015-11-07 19:49:54 följande:

Stämmer verkligen inte! Fixa ersättning tar mig ca 8 minuter på natten. Fixa bröstmjölk 8 sekunder. Den korta period jag gett ersättning tyckte jag det var struligt. När jag lyckades fasa ut ersättningen blev allt lättare.

Gillar inte heller att barnet sover så tungt av ersättningen.

Då hade du ett onödigt bökigt sätt att fixa ersättning. Mig tar det 30 sekunder. MEN olika är våra erfarenheter. Jämfört med en trasslig amning är ersättning drömmen. Få väljer ju att gå över till ersättningen om amning funkar perfekt. Så att jämföra ersättning med en amning där man bara kan slänga fram bröstet och barnet äter och blir mätt är en något felaktig jämförelse. Det jag ville få fram är att alla inte upplever ersättning som bökigare än amning och att det finns fördelar med att kunna dela på matningen. Om du är nöjd med sin amning så är det utmärkt. Men ts som aldrig testat flaskmatning borde få flera bilder av hur det kan upplevas.
  • Rani
    lördagsgodis skrev 2015-11-08 07:56:43 följande:

Jag har en liten termos vid sängen med önskad mängd vatten och en liten burk med pulver och flaskan så när bebis vaknar behöver jag bara hälla övet vattnet i flaskan i med pullvret och skaka! Tror det tar mig 15 sek max så det kan jag varmt rekommendera:)

Precis så gör jag med. Termos med mat för tre matningar och vällingdoserare med tre portioner pulver. Går superfort att fixa mat.

Till TS: Värma i mikron kan du absolut göra. Du bör dock inte spara tillredd ersättning.

Pumpat har jag också gjort. Går bra att spara i kyl eller frys. Det enda meckiga är att mjölken måste värmas i vattrnbad vilket går sakta när man har en hungrig bebis. Tänk på att pumpning kan öka produktionen.
  • Rani
    isolande skrev 2015-11-09 15:45:14 följande:

Fast att pumpa är ju som att amma liksom. Tar en massa tid att pumpa ur t.ex. Det rubbar dessutom den naturliga rytmen som barnet jobbat in i brösten.

Om du ska ha avlastning så ge ersättning ist, tar 2 min och din man kan göra det. Istället för att du ska sitta en halvtimme med pumpen, då är du ju lika "upptagen" som du skulle varit om du ammat den stunden ist.

Är beredd att hålla med här. Jag pumpade ett tag med mitt första barn. Jag var fast framför TV hela dagarna med pumpen kändes det som. Men då försökte jag föda mitt barn på endast detta och då tar det ju tid. Om det bara är någon gång ibland kan det ju vara värt det. MEN då kan man ju faktiskt ge ersättning då det är tusen gånger smidigare. Båda att tillreda och värma. Man slipper vattenbad och annat.
  • Rani
    ulliiz skrev 2015-11-09 17:06:27 följande:

Nu när jag läst vad ni skriver har jag börjat tänka om, så skippar nog att pumpa,

Hut gick det hos BVC?
Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?