Snuttispluttis skrev 2015-11-06 15:11:44 följande:
Nan är iaf farligt att blanda med för lite vatten (alltså tjockare). Pulvret behöver en viss mängd vatten för att lösas upp ordentligt och du riskerar förstoppning och ordentligt ont i magen om du blandar fel. Skulle jag inte blanda korrekt (vilket jag alltid gör) skulle jag hellre ta för mycket vatten. Dricker bebisen upp allt blir det ju typ som att den åt en vanlig flaska och fick lite vatten efter för att den var törstig.
Sen har jag läst att man inte ska maskindiska flaskor för OM det blir minsta diskmedelsrest kvar kan bebisen bli supersjuk. Kanske minirisk, men här handdiskar vi för säkerhets skull.
Sen min erfarenhet amning vs flaska.
Om man bortser från vad som är enklast, snabbast osv (för det är så individuellt med smak) tänker jag på bebisens bästa. Och det är ju närheten, tryggheten och att knyta band till mamman. Tänk att näringsmässigt blir det folk av både bröstvärn och flaskbarn. Så om flaska eller bröst är bäst då beror helt på din unika situation. Hur amningen funkar, hur du beter dig vid amningen/flaskmatningen, är du stressad? Kollar du mobilen? Fler barn? Mycket fläng hemifrån? Gillar du att amma? Skulle kunna skriva en uppsats om alla faktorer som spelar in vad som är bäst för just din bebis. T.ex. spelar det ju lite roll om din bebis ammar, följer viktkurva osv om ni sitter och skriker båda två varje gång ni ammar. Fin relation liksom.. Samtidigt, ger du flaska och tycker det är så himla smidigt för du kan lägga bebisen ihop med flaskan i vagnen så du kan kolla telefonen samtidigt så är det ju inte bra heller. Extremer, men du hajar tänket.
Här håller jag med om precis allt gällande amning vs ersättning. Och självklart ska man inte blanda mer pulver än vad som står. Det säger sig självt.
Dock diskar jag mina flaskor i maskin. Jag följer Socialstyrelsens och 1177:s rekommendationer gällande hygien osv. Läser man allt som står på nätet så kan man bli tokig för folk ser så många faror. Men man gör givetvis som man vill.