Inlägg från: annasv1980 |Visa alla inlägg
  • annasv1980

Hur ser ni på flaskmatning?

Säger som en annan, huvudsaken är att barnet får näring och att mamman mår bra. Det är bara du som vet vad som känns rätt för er. Jag hade inte tålamod med amningen. Ensamstående och det gick inte att få så dåligt med sömn som amningsstimuleringen hade krävt. Hade gått under. Började med ersättning redan på BB för min bebis tänkte inte vänta på mat tills mjölkproduktionen satt igång. Han åt från sked och flaska med god aptit och det gjorde mig lugn. Vi hade kvar amning som lite mys och att ta till akut medan ersättningen microvärms men nu efter tre månader har jag ingen mjölk kvar. Ersättning är smidigt.

• annasv1980

Tror du får sova längre fortare och till och med hela nätter om du väljer ersättning. Låter galet att en 15-månaders ska ha mat på natten. Min tremånaders klarar sig mellan 21 och 4.30 så det tar sig. Bröstmjölk innehåller bara vatten kvällar och nätter.

• annasv1980

Du har kontroll över hur mycket bebisen får i sig och det blir inte att den somnar vid bröstet och småsnuttar bara för att det är mysigt. Du kan ge extra till natten och även lite tjockare (det sista dock inget jag testat). Pappan kan hjälpa till på helgnätter.

• annasv1980

Var har du belägg för att för mycket vatten är FARLIGT för barnet? Såklart ska man följa anvisningarna men jag vill veta varifrån du tagit det uttalandet.

Tow2Mater skrev 2015-11-06 14:48:11 följande:

Iallafall åt andra hållet är det mycket viktigt, eftersom om man gör den tunnare än den ska vara kommer barnet få i sig för lite näring och för mycket vatten, vilket är farligt.

Skulle följa anvisningarna och inte göra den tjockare heller, ett överskott av vitaminer mm är ju inte heller bra i längden.

• annasv1980

Jag rekommenderade det inte. Mina kusiner är iaf inte skadade och de fick tjockare vid läggdags. Min son äter enligt anvisning och han har aldrig varit förstoppad. Bajsar fint och regelbundet lagom löst bajs varje fm.

Vestra skrev 2015-11-07 20:16:23 följande:

Man får absolut INTE ha i mer pulver än rek. Kan leda till allvarliga hälsotillstånd, både att njurar tar stryk eller i värsta fall dödlig förstoppning. 

Ge f-n i att ge sådana idiotiska råd. Galning.

• annasv1980

Har man flaskorna färdiga i kylen innan man går och lägger sig tar det bara den tid det tar att värma upp dem i micron. Med t.ex. 160 ml värmer jag på lägsta effekt 80 sek. Visst, snabbare än att langa fram ett bröst blir det ju aldrig.

Kattflickan skrev 2015-11-07 19:49:54 följande:

Stämmer verkligen inte! Fixa ersättning tar mig ca 8 minuter på natten. Fixa bröstmjölk 8 sekunder. Den korta period jag gett ersättning tyckte jag det var struligt. När jag lyckades fasa ut ersättningen blev allt lättare.

Gillar inte heller att barnet sover så tungt av ersättningen.

• annasv1980

Jag har aldrig påstått att jag sitter inne på någon sanning men jag förstår inte hur ni orkar. Har ni inga liv utanför det här forumet? Så jävla nojiga. Hoppas ni inte projicerar det på era barn.

Jag har alltid förberett ett par flaskor och haft i kylen och micrat dem när det är dags. Min son växer så det knakar. Ingen näringsbrist.

Mina kusiner som fick tjockare ersättning och välling för att sova längre är kärnfriska allihopa.

Dijon skrev 2015-11-08 20:34:55 följande:

annasv­1980 : Man kan väl säga att du haft ganska fel i ett par saker i tråden, du kanske ska ta reda på fakta innan du skriver innan.

• annasv1980

Exakt. På Baby Semp står det att man kan ha mjölken färdig för 6-8 h framöver. Jag ställer in flaskorna omgående när jag har blandat iordning dem så de kyls fort av. Har man kommunalt vatten behöver man inte koka det innan men det har jag gjort ändå fast funderar på att sluta med nu när min bebis är tre månader.

Tow2Mater skrev 2015-11-09 00:45:22 följande:

Var har du hört det? Vad står det förresten på bruksanvisningen?

Klart man kan ha färdigblandat i kylen och värma i micro. Men man ska inte ha det blandat för länge, och risken med just micro är att det kan bli hett i delar av flaskan och man inte känner det innan man ger barnet som då kan bränna sig.

Det är annars bra att ta reda på varför man "inte ska" olika saker, och inte bara blint göra som man hör man "inte ska" eller "ska" utan att ens veta varför.

• annasv1980

Det framgår exakt på förpackningen hur tillredningen ska gå till. Man behöver inte gissa. Är man ängslig kan man köpa färdiga tetror men det blir väldans dyrt.

Kattflickan skrev 2015-11-09 14:33:41 följande:

Jag har också hört att man inte ska ha i pulvret innan man värmer vattnet. Hörde det från en barnmorska, men det var ca 2,5 år sen.

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?