• Lanas mamma

förskoleplats

Hej alla föräldrar! jag skulle fråga som okunnig mamma om ni vet skillnaden mellan privata, kooperativ och kommunal förskolor framför allt betalning, timmer...vad ska ni välja för era barn kommunal eller kooperativ, fördelar och nackdelar, jag frågar kanske mycket men hoppas att jag kan få råd enligt vad ni vet om det, tack!

• Svar på tråden förskoleplats
  • Idril

Ett föräldrakooperativ innebär att du äger förskolan tillsammans med de andra i kooperativet. Du kan alltså vara med och styra över budget, planering, etc. men har samtidigt också ett stort ansvar för att allt fungerar bra (ekonomi, arbetsmiljöansvar, etc).

Kooperativ omfattas av samma regler för ekonomi och timmar som andra förskolor i kommunen. Det är däremot vanligt att kooperativ kräver att föräldrarna är mer delaktiga i verksamheten, tex genom städdagar eller genom att varje familj har vissa dagar då de har vikariejour och måste jobba på förskolan om personal saknas.

• Idril

Och vi har valt en kommunal förskola eftersom det tyvärr inte finns något kooperativ nära oss, annars hade vi gärna valt kooperativ då både jag och maken är inbitna föreningsmänniskor :)

• Idril

Just det, privata förskolor fungerar på precis samma sätt som kommunala. De får samma peng från kommunen som de kommunala. Skillnaden är att det är ett företag som driver dem och som vill göra vinst i någon mån.

• sextiotalist
    Idril skrev 2015-11-06 06:55:04 följande:

Ett föräldrakooperativ innebär att du äger förskolan tillsammans med de andra i kooperativet. Du kan alltså vara med och styra över budget, planering, etc. men har samtidigt också ett stort ansvar för att allt fungerar bra (ekonomi, arbetsmiljöansvar, etc).

Kooperativ omfattas av samma regler för ekonomi och timmar som andra förskolor i kommunen. Det är däremot vanligt att kooperativ kräver att föräldrarna är mer delaktiga i verksamheten, tex genom städdagar eller genom att varje familj har vissa dagar då de har vikariejour och måste jobba på förskolan om personal saknas.

Man driver den tillsammans med andra föräldrar. Ägandeformen kan se olika ut.
  • sextiotalist
    Idril skrev 2015-11-06 06:58:15 följande:

Just det, privata förskolor fungerar på precis samma sätt som kommunala. De får samma peng från kommunen som de kommunala. Skillnaden är att det är ett företag som driver dem och som vill göra vinst i någon mån.

Företag eller stiftelse. Avkastningskrav är nödvändigt eftersom alla investeringar, lönelyft, utbildningar måste tas ur den egna budgeten.

Sedan kan drivas som ett föräldrakooperativ det också
  • Sous

Det är inte alltid så att kooperativ eller privata alternativ behöver följa kommunens regler om ramtid, dvs den tid inom vilken du som förälder kan kräva att de håller öppet. Ex 06.30-18.30. Något att tänka på om man vet med sig att man jobbar tidigt eller sent.

Svar på tråden förskoleplats