En vanlig dag i ditt liv?
Beskriv hur en vanlig dag ser ut i ditt liv.
Beskriv hur en vanlig dag ser ut i ditt liv.
Gjorde faktiskt en tråd om mitt tråkiga liv i våras. För att sammanfatta:
En dag:
Vaknar, startar datorn äter "frukost" (tjena att jag någonsin går upp innan lunch....) + kollar mail, kollar GS, kollar youtube, kollar FL, läser div nätupplagor av div tidningar.
Gör morgontoalett (borstar tänderna, tvättar mig, borstar håret, swish&swipe)
Om jag inte är helt sängbunden tar jag en promenad med hundarna
Ägnar dagen åt att läsa, skriva, spela TV-spel, ser film eller tv-serier, planera mathållningen i huset (8 pers varannan vecka, varannan vecka 4, så krävs lite planering), göra research, jobba på volontärprojekt, uppdatera mig inom mina intresseområden, läsa och skriva på FL, spela poker. Vid behov provlagar jag recept eller skriver och/eller översätter recept. Och så umgås jag med familjen, oftast över matlagning, filmtittande eller spelande. Oftast sker flera av alla dessa aktiviteter samtidigt.
Någon gång vid 00-01 bestämmer jag mig för att sova. och gör därvid kvällstoalett.
Någon gång vid 01-04:30 släcker jag lampan och sover. Typ.
06:00 vaknar och fixar frukost till barnen.
Gör mig iordning över en kopp kaffe, gör iordning barnen.
Leker fram till lunch. Lekpark, promenad, lek inomhus. Jag plockar & städar lite.
11:30 lagar lunch. 12:00 sambon kommer hem och äter. 13:30 sova middag för barnen. Jag tvättar och städar. 15:00 barnen vaknar. Vi lagar middag. Äter. Leker ute el. inne tills sambon slutar jobbet. Sen hittar vi på ngt ihop eller är bara hemma och tar det lugnt. 19:00 kvällsmat. Tandborstning osv. 19:30-20:30 nattar barnen. Äter något, duschar och lägger mig. 23:00 ammar. 02:00 ammar. 05:00 ammar. 06:00 vaknar.
6:40 kliva upp och göra frukost till mig o sonen , pussar på maken som jobbat natt och går och lägger sig
7:00 väcker sonen och dukar fram hans frukost
7:30 åker till skolan med sonen och jag vidare till mitt jobb
8-15:00 är på jobbet och jobbar (jobbar i stall o vad det innebär skulle ta mig minst två A4 att skriva)
15-16 oftast handlar jag eller går ärenden
16:00 -18:00hämtar sonen på skolan , läser post, pratar med maken, funderar över dagens middag, plockar lite hemma med diverse saker, gör lite telefonsamtal
18:00 middag med familjen
19.00 kaffe och har plockat undan efter middagen, städar ur köket , dammsuger o torkar golv .
20:00 sätter mig med lite pappersarbete och förbereder inför något av alla uppdrag jag har (jobbar 25% i kyrkan) Så jag ringer telefonsamtal, skriver protokoll för styrelsesammanträden, bokar solistuppdrag, förbereder inför helgens gudstjänster och mässor, pratar med präster och diakoner om olika saker , åker ibland iväg på möten, träffar min stora kyrkokör jag sjunger i eller utför något uppdrag.
21:00 nattning av sonen
22-23 sitter vid datorn, lägger pussel, ser tv eller något annat
23:00 dusch och dags för sängen , flippar med telefonen och kör wordfeud (som tickat under dagen också ) , surfar i telefon och spelar lite små spel, kanske ser en snutt videofilm i mobilen.
24:00 släcker och godnatt
07:00 gå upp å väcka barn
07:30 fixa frukost åt dom, ta fram kläder
8:10 följer jag dom till skolan, går hem sen
Oftast somnar jag om, om jag inte ska jobba, då åker jag till jobbet efter jag lämnat barnen.
12-13 käkar lunch, tar en powernap
Tvättar, städar, lagar mat tills barnen och mannen kommer hem vid 17.
Barnen lägger dig mellan 20:30-21
Sen är det spridda skurar... Mellan 18-23 brukar det bli tv, film, serie, träning..
23 går vi å lägger oss
När barnen är hos sin andra förälder
Går jag inte upp före 11, om jag inte ska jobba.
Käkar lunch/frukost/brunch i samband med det.
Tvättar, städar, tar disken (inte varje dag!)
Lägger mig i soffan tills mannen kommer hem..
Allt beror på hur ont jag har, men såhär ser det ut när jag har ont..
06.00 vaknar, duschar, klär på mig, sminkar mig. Väcker sen sonen. Medan han klär på sig fixar jag frukost. Sen äter vi och jag röjer upp i köket, packar väskorna, ger katten mat och gör rent i lådan, borstar tänderna och så vidare. Jag börjar jobba mellan 7.30-09.00 så där i mellan börjar sonen skolan/fritids. Lämnar sonen sen åker jag till jobbet. Slutar mellan 14-16.30 så då åker jag direkt och hämtar sonen.
Sen ser dagarna lite olika ut. Några dagar i veckan tränar jag, då hänger sonen med dit. Vissa dagar åker vi direkt hem och då har sonen oftast en kompis med sig. Ibland är han hos en kompis. Jag fixar mat, vi äter, gör läxor, sen röjer jag upp, fixar disk, tvätt m.m. Ibland spelar vi spel, kollar på en film, bakar eller gör något annat skoj ihop. Slutar vi tidigt åker vi kanske till en kompis, bibblan, simhallen, lekpark eller hälsar på någon släkting eller så. Handlar någon dag i veckan också.
Vid 19.30 brukar vi göra kväller på vardagarna. Då borstar vi tänderna och läser en bok för sonen. När han somnat sen brukar jag duscha/bada, glo på film, surfa på datorn, prata i telefon, städa m.m.
På helgerna tar vi sovmorgon, sen blir det någon kul utflykt till simhall, lekland, hälsar på kompisar.. Jag tränar ofta.. Ja lite blandat.
Såhär ser mitt schema ut för närvarande. Brukar inte alltid stanna i skolan så här länge men den här terminen är viktig och jag läser många kurser så att...
06.00: Vaknar, börjar dagen med yoga.
06.30: Snabbdusch, frukost.
07.00: Förbereder matlåda inför dagen.
07.40: Åker iväg till skolan.
08.00: Lektioner, föreläsningar eller självstudier på biblioteket.
12.00: Lunch, surfa lite o.s.v.
13.00: Lektioner, föreläsningar eller självstudier på biblioteket.
17.00: Middag (i skolan), slösurfa på internet o.s.v.
18.00: Självstudier i skolan.
20.00: Joggar hem från skolan. Duschar, tar det lugnt.
22.30: Lägger mig i sängen och läser lite.
23.00: Släcker.
vaknar av sambons larm/väcker honom vid 06
Somnar om till 08-09-tiden
Kollar ikapp mail och diverse annat på internet medan jag äter frukost.
10-17 jobb hemma varvat med någon diskmaskin, runda med dammsugaren osv.
Tar lunch (vid datorn) någon gång vid 13-14.
Antingen tar jag något lätt att äta vid 17 när sambon kommer hem, fixar iordning mig lite och så åker vi och tränar, eller så jobbar jag lite mer om han har någon annan aktivitet på eftermiddagen och så tränar vi senare på kvällen om inte jag tagit det under dagen.
Middag blir någon gång mellan 18-22 beroende på hur vi lagt upp eftermiddagen.
Utöver de blir det väl lite sådana där praktiska saker som att handla, plocka hemma, slösurfa och så.
Sambon är nattmänniska (och jag lättstörd) så vi kommer inte i säng förrän tidigast vid 1-tiden.
Allt är väldigt flexibelt så jag kan gå ner på stan och fixa saker/shoppa/träna på dagtid och så tar jag jobbet på kvällen istället vissa dagar, så det ser rätt olika ut ändå. Skönt att kunna tajma med vädret/ljuset.
08.00: Vaknar, duschar alldeles för länge, gör mig iordning framför någon film/serie och äter frukost.
10.00: Beger mig till skolan för föreläsning/workshop/självstudier i biblioteket. Eventuellt sitter jag hemma om disciplinen finns.
12.00: Lunch.
13.00: Studier igen.
17:00. Här tar det en av tre vändningar: Antingen så har vi så mycket att göra i skolan att jag sitter kvar och jobbar hela kvällen/natten, eller så drar jag gymmar, hem, äter, duschar, chillar - eller så hänger jag med en vän och lagar middag och kollar film med honom typ.
05.05 klockan ringer. Jag kollar jobbmail lite snabbt för att vara förberedd på eventuella kriser. Går och tar fram kläder till mig och dottern. Snabb dusch eller så tvättar jag av mig om maken vill duscha för varmvattnet räcker inte alltid till två duschar (ja vi ska byta beredare)
05.50 frukost. Jag sätter fram, fixar kaffe åt maken. Klär på tösen. Packar lunch
06.30 åker mot förskolan och lämnar tösen
Ca 07.10-07.20 på plats på jobbet. Kollar postfack, fax och sätter på min dator och kaffebryggare. Är nån kollega på plats (sällan) tar vi ett litet snack om det är ngt som behöver bollas.
Jobbar till 9.30 då vi har fika. Lunch 12.00 antingen tar jag halv lunch eller så promenerar jag en sväng efter maten. Ev tränar jag på gymet och äter vid mitt skrivbord. Fika 14.30.
Slutar mellan 15.30 och 17.30 beroende på möten och flextid.
Hämtar på förskolan och åker hem
Lagat middag tills maken kommer vid 18-18.30
Maken röjer köket medan jag myser med tösen i soffan.
Vi turas om att natta henne vanligtvis runt 19.30 efter att vi pratat med svärfar vud 19.
Efter hennes nattning pluggar jag en stund. Majen viker tvätt eller jobbar lite till. Sen går vi till sängs vid 21-22 vanligtvis
08.30 kommer hem från nattjobbet, fikar, borstar tänderna och tvättar av mig. Plockar undan i köket efter familjen, tar fram nåt ur frysen till middag. Lägger mig vid 9.30 somnar före 10.00.
15.30, väckaren ringer. Kliver upp, bäddar sängen och börjar förbereda maten, äldsta barnen kommer från skolan och sätter sig med läxor i köket. Pratar med dem om dagen, hjälper med läxor samtidigt som jag lagar mat. Startar en tvättmaskin, tar med rena tvätt för att lägga in i garderober.
16.30 kommer assistenten med yngsta barnet från fritids. Avrapporterar och lämnar.
!7.00 middag med familjen, maken kommer senare.
18.00 cyklar äldsten till träning, näst äldst blir hämtad av kamrats förälder till sin aktivitet. Maken kommer hem och äter.
18.00-19.00 duschar mig själv samt yngsten. Sjukgymnastik, medicinering, tandborstning. Maken nattar och startar larmet.
20.00 tar med mig kaffet till bussen på väg till jobbet.
Om jag är ledig en vardag går större delen av dagen åt till städ, tvätt, möten, pappersarbete, påfyllning av sjukvårdsartiklar, medicin osv. På helgerna, om jag är ledig, försöker vi göra roligare saker med hela familjen.
Ofta får vi dela upp oss, maken med de äldre barnen och jag med den yngste, eller tvärtom.
De äldre barnen är väldigt ansvarstagande och duktiga på att ansvara för sina egna scheman, träningskläder och läxor.
Jag sover i genomsnitt fem timmar/dygn. Jag har aldrig tid att träna själv, nästan ingen egentid (egentiden är i bussen på väg till eller från jobbet, ensam med hörlurar och min mp3-spelare). De flesta vännerna har försvunnit eftersom vi inte längre är så "roliga". Jag älskar min familj och mina barn. Jag har aldrig tråkigt, men heller aldrig en timme då inget är inbokat. Det låter som att mitt liv är hemskt, men det är inte sant.
Men ibland känns det som att jag skulle kunna offra en arm för att få sova ett dygn på hotell, utan telefon. Helt ensam.
06:30 eller 07:00 Går upp. Eller nej.. ligger som en zombie i sängen och kelar med katterna, men är vaken.
07:30 Kaffe, frukost.
08:00 Gör mig iordning, diskar, diverse sysslor i hemmet som jag hinner med
09:30 Börjar jobba
20:00 Slutar jobbet
21:00 Middag, vänner, städ, disk osv.
21:30 Duschen
22:00 ÄNTLIGEN soffläge
23:30 Lägger mig och somnar oftast innan 00:00
Jobbar på lager med tungt fysiskt arbete samt går hela dagarna så är oftast helt slut :(
Mina dagar ser väldigt olika ut, då jag arbetar skift. Men såhär ser det ut om jag jobbar förmiddag:
05.15 -Kliver upp, åker till jobbet.
06.00-13.30 -Jobbar
14.00 -Hemma, tar ett mellanmål, byter om, cyklar till stallet.
15.00-18.00-I stallet, tränar häst, mockar
18.00-18.30-cyklar hem igen
18.30-19.00-slänger ihop en snabb middag, äter sedan med sambon.
19.30-23.30 ca gör vi lite olika. Går och simmar, ser någon serie, går på bio.. Osv.
8.00 - vaknar, frukost, surfar: FB, FL, artiklar av olika slag, googlar på funderingar som rör mitt personliga jag (kan vara vad som helst) äter lite mer för det är gott till kaffet.
11.00 borstar tänder/tvättar mig
12.00 tränar något
13.00 hälsar på ngn man känner
14.00 tränar igen
15.00 surfar
16.00 ångest över att livet är tråkigt/ångest över mina vanor
17.00 kontaktar framtida pojkvän som det bara blir sex av
20.00 undrar varför jag aldrig kan bli tillsammans med någon.
21.00 googlar
Idag kvällsskift:
vaknar 9 about (minstingen åkt till skolan med pappan)
promenad en timme (eller åker till gymmet)
surfar, frukost
jobb 14-21:30
lediga dagar rätt likadana men träffar ofta nån på lunchen
morgonjobb 7-15
kvällarna träning el körande till träning med barn
ev kaffeträffis
nattjobb
gör ingenting annat än jobb 21-8 o sover till 16-17
Något i den här stilen;
06:05 ringer klockan. Träningskläderna ligger framme sen igår, kläderna för dagen ligger i träningsväskan ihop med duschprylar och handduk.
06:20 kommer till gymet. Idag körde jag ben och rumpa.
08:00 kommer till jobbet, morgonmöte.
11:30 lunch, medhavd matlåda med entrecote och rotsaksgratäng från igår.
14:30 fika med kollegorna om vi hinner.....
16:10 lämnar kontoret.
16:20 kommer hem.
16:45 vinkar av min make som åker iväg för sitt nattpass.
17:15 middag med mitt barn. Får se om det blir köttfärssås eller torsk i ugn. Har båda grejerna i kylen.
17:45-19:15 fri lek Lite prat om dagen med barnet, spela en omgång monopol? Måste också röja undan i köket och köra en tvättmaskin. Avslutar kanske med lite Bolibompa.
19:30 natta barn, borsta tänder och läsa minst ett kapitel i vår godnattbok.
20:00 egen tid för mig = läsa ett par kapitel i Martina Haags senaste bok, kolla lite tv, hänga upp tvätten, lägga fram kläder till imorgon och packa träningsväskan så att jag kan köra ett kortare pass på lunchen.
22:30 god natt.