Dricker ni barnfamiljer alkohol på helgerna för att koppla av?
Nyfiken på detta: )
Nyfiken på detta: )
Ja, men inte som avkoppling, utan för att det är gott!
Nej, verkligen inte. Barn ska inte dricka alkohol.
Jag förstår vad du menar med frågan, TS, men den är helt klart väldigt felformulerad. Barnfamiljer äter tacos och lördagsgodis. Föräldrar kan väl dricka alkohol ibland om de känner för det, men till skillnad från lördagsgodiset får förhoppningsvis inte barnen del av romen.
Dricker vi ibland på helgerna? Ja.
Dricker vi för att kunna koppla av? Nej.
Vi kan nog inte kategoriseras som barnfamilj längre, men vi har ju varit en och alkoholvanorna är desamma nu som då.
De vuxna i familjen (numera även äldsta sonen) dricker ibland alkohol. Vardag eller helg kvittar, ibland till maten, ibland före/efter. Ibland sov/sover barnen, ibland är/var de vakna.
Vi gör det för att vi tycker det är gott. Inte för att slappna av, men ofta för att vi redan är avslappnade och mår bra. Stress och dåligt mående förstör smaken på vilket årgångsvin som helst. Starksprit dricker vi sällan, möjligen någon single malt ibland, eller en konjak runt jul.
Konstigt formulerad fråga. Jag dricker för att det är gott och mysigt, inte för att slappna av. Nån gång i veckan eller varannan vecka öppnar vi en flaska vin och tar ett glas till maten, och sen ett glas till när barnet sover.
På sommaren blir det lite oftare.
När jag dricker alkoholhaltig dryck görs det inte för avkoppling utan för att det är gott. Jag dricker däremot väldigt sällan och mycket måttligt när jag väl gör det,.
Det folk vänder sig emot är väl främst formuleringen att det skulle vara för att koppla av. Jag har sett att du har ändrat i TS flera gånger men du TS verkar fortfarande tycka att huvudsaken med alkohol är att det är avslappnande, eller? I Sverige verkar det vara tabu att känna att det kan vara trevligt med ett-två glas vin eller en-två öl för att det är gott OCH för att slappna av. Man _måste_ säga att man bara dricker för att det är gott annars stämplas man som alkoholist. En hel del tycker nog så också men en del känner säkert att det är avkopplande men det känns fel att tycka det. Du TS tänkte ju inte heller på att man kanske dricker både före maten, till maten och efter maten - kanske inte varje gång och kanske bara lite men ändå, det förekommer ju.