Cysta på sköldkörteln: operera eller inte?
Hej!
Jag är ny användare här på familjeliv, men har läst många trådar här, bl.a. har jag sett att det är flera som haft problem med sköldkörteln och opererat bort delar av den, eller hela. Jag har själv en cysta på sköldkörteln, och funderar på att operera, det skulle då handla om att ta bort halva sköldkörteln. Jag känner inte att jag fått särskilt mycket information, och är mest rädd för komplikationerna, så jag hade blivit väldigt tacksam om någon här hade velat svara på hur det var för er att operera och vad ni vet om det här sköldkörtelproblem?
Jag har har alltså en vätskefylld cysta på sköldkörteln, det är inte cancer, och den gör oftast inte ont, men den är stor och syns rätt tydligt. Det gör ont när jag har tröjor med höga halsar och ibland har det gjort ont på sidorna av halsen. Jag tycker att det är obehagligt att ha den där. Jag har fått tömma den på vätska ca 2-3 ggr. Efter några dagar börjar den fylla på sig igen, och efter kanske en månad blir den så stor som den var innan jag tömde den, om inte större ibland. Den kan minska och öka i storlek och flytta sig lite, vilket en läkare sa till mig är typiskt för just cystor. Jag lider sedan ungefär fyra år tillbaka av depression och OCD/tvångstankar, och har testat om min sköldkörtel producerar för mycket eller för lite hormon, men det gjorde den inte.
Jag fick prata med en läkare om operation. Innan samtalet tänkte jag att det är klart att jag vill operera, jag vill ju inte ha den där stora cystan där. Men läkaren berättade då för mig att det är 2 % risk att drabbas av en heshet som består hela livet. Jag älskar att sjunga och arbetar dessutom som lärare. Läkaren sa att det kanske kan bli problem att undervisa om jag drabbas av detta. Sång är ett av mina största intressen, och jag har hört att jag har en väldigt unik vacker röst, och lärare är mitt drömyrke. Så hade jag drabbats av detta skulle mitt liv bli förstört. Sedan läste jag på någon information från någon annan kommun att risken att stämbanden skadas bara är 1 på 250 operationer. Jag har inte heller sett på några diskussionsforum att någon förstört rösten för all framtid, mer än en som hade svårt att sjunga höga toner, men annars fungerade rösten normalt.
Sedan har jag läst att det kan bli jobbigt att äta Levaxin, att man t.ex. kan gå upp i vikt och må allmänt dåligt på olika sätt. Jag ligger redan på gränsen till övervikt så det känns inte särskilt kul.
Grejen är att min läkare är helt motvillig att skicka remiss för att låta mig tömma cystan igen, för att jag först tackade nej till operation efter att få veta det med rösten. Funderar på att byta läkare, men även om jag får tömma kan man ju inte göra det för alltid. Har hört att man kan sticka och tömma kanske 100 ggr innan det blir farligt, på vilket sätt det kan bli farligt vet jag inte. Och den fylls ju på igen. Verkar inte som att det kan försvinna av sig själv.
Sammanfattningsvis har jag tre frågor:
1. Hur stor är risken att förstöra sin röst för alltid vid operation av sköldkörteln? Får man veta precis efter om man kommer få bestående problem med rösten eller måste man vänta och se?
2. Måste man äta levaxin om man bara tar bort halva sköldkörteln?
3. Är det någon av er som sticker hål och tömmer en sköldkörtelcysta med jämna mellanrum? Vet ni om det är några risker med det?