• cupcakemom

Foglossning from hell.... Tips någon?

Jag är i v33 och har så ont i vänster höft att jag knappt kan stödja på den.... Har tns apparat som hjälper bra i övrigt men inte just mot det här.... Funderar på om det helt enkelt är en nerv som kommit i kläm....

Har haft stora problem med foglossning under tidigare graviditet också men inget som det här, det är fruktansvärt....

Har ni ngr tips.... Ska prata med sjukgymnasten på måndag men tänkte att någon kanske upptäckt något som fungerade bra på dom?

• Svar på tråden Foglossning from hell.... Tips någon?
  • Jw83

Nej. Ingenting fungerade. Hade svår foglossning från vecka 11 och framåt. Nu är sonen 8 månader och foglossningen är kvar! Dessutom är ju nygravid så jag lär ju inte slippa den på länge...

Glidlakan var ganska skönt och avlastade något på natten. Kudde mellan knäna och ta det lugnt.

Var försiktig med alvedon. Enligt studier så ökar det risken för autism hos barnet om man regelbundet tar alvedon under graviditeten.

• Cyanea

Jag hade grymma foglossningar för några veckor sedan och fick då hjälp av sjukgymnast, så jättebra att du ska dit. För mig hjälpte det jättemycket, även om jag förstås har kvar besvären. De är mycket mindre, så nu tänker jag inte så ofta på att det känns. 

Tips som jag fick och som jag använder mig av varje dag: 
    *Gå med korta steg. Går benen långt isär ruckar bäckenet på sig och gör ont. 
    *Stå och sitt inte för länge, utan byt ställning ofta.
    *Sov med kudde mellan benen så bäckenet blir så plant som möjligt. Det kan även hjälpa med kuddar bakom ryggen och under magen. 
    *Titta åt samma håll som tårna pekar så undviker du risken att vrida fel. 
    *Svanka inte när du står, utan försök att ha ryggen plan (även om det är svårt ju tyngre och större man blir)
    *Undvik trappor och ojämn terräng.
    *Använd bra skor som ger stöd och som dämpar stötar. 

Lycka till :) 

Svar på tråden Foglossning from hell.... Tips någon?