• Tribute

Ni som flaskmatar hur mycket äter er 3-månadersbebis och hur ofta?

Tycker också att det låter som lite. Dock så kanske det.vägs upp av antalet måltider.

Min tvåmånaders äter 180 ml 5-6 ggr per dygn. Generellt 5 gånger men ibland lyckas han klämma i sig ett mål till. Brukar vara 3-5 timmar emellan. Han sover hela nätterna (i natt 23-07) så det blir bara under dagtid.

Sonen blir generellt arg då han är hungrig. Det börjar med att han är rastlös och att han inte nöjer sig med nappen. Därefter så skriker han om man inte uppfattat signalerna. Det är enda gånger han skriker. Han brukar kunna kräkas i mitten av måltiden för att sedan äta upp resten utan ytterligare kräkning så tänk på att det inte behöver vara fullt bara för att bebisen kräks. Min son verkar snarare få "luft under maten i magen" så att det stöts upp vid en rapning.

Men om ditt barn går upp i vikt som det ska så behöver du inte oroa dig. Då är det rätt.

• Tribute

Då kan du nog slappna av :) Är vikten bra och BVC nöjda så gör du med all säkerhet så rätt det går.

Använder också MAM Antikolik. Min son är en riktig liten kräkmaskin. Den taktiken som har fungerat bäst för oss är att låta honom rapa några gånger per måltid. Han som äter 180 äter först 80 ml, rapar, och sedan får han rapa vid ungefär var 30-50 ml. Så det brukar bli 3-4 rapar under måltiden. Han brukar kämpa emot men det är bara att hålla honom och låta honom slåss lite tills rapen kommer. Det kommer ofta en liten kräkning efter rapen men det kommer större om han inte rapas.

Efteråt brukar vi sitta med honom så att "ligger upprätt" på bröstkorgen i 30-60 minuter. Om vi lägger honom på rygg eller i babysittern för snabbt så kräks han. Magläge är inte att tänka på förrän säkert 1,5-2 timmar passerat för trycket på magen gör att han kräks.

Sonen var inlagd på prematuren länge så fick tips från läkarna och sköterskorna fortlöpande och den här strategin är vad som visade sig fungera bäst för sonen, men alla barn är ju olika :)

Svar på tråden Ni som flaskmatar hur mycket äter er 3-månadersbebis och hur ofta?