• K grrl

Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!

Jag komponerar alltid mina huvudmåltider kring protein, kolhydrater och fett, dvs får i mig alla tre makronutrienter vid varje frukost, lunch och middag. Och det kan t ex vara:

Kolhydrat - potatis, sötpotatis, jasminris, råris, matvete, mathavre, bönor, linser, quinoa, havregryn, fullkornspasta, rotsaker.

Protein - fisk, kyckling, nötkött, magert griskött, viltkött, ost, mjölk, ägg, keso, kvarg, sojaprotein.

Fett - nötter, nötsmör, avokado, äggula, oljor, kokosmjölk/flingor, choklad, fet fisk, oliver.

Jag äter frukt eller grönsaker till varje mål.

Kan exempelvis äta havregrynsgröt med banan, blåbär och mjölk och kokt ägg till frukost.

Rökt lax, bladgrönsaker t ex spenat, broccoli, polkabetor tunt skivade, matvete, oliver, bönor, haricot verts och dressing gjord på yoghurt, honung och riven pepparrot. Det mesta är bara att hacka, skiva eller riva ner, otroligt enkel mat!

Fullkornsspagetti och köttfärssås, riven parmesan och riven morot till middag.

Keso och bär till kvällsmål. Eller exvis popcorn poppade i mikroskål med lite fett, eller en chokladbit, eller en smoothie.

Gör det inte så märkvärdigt. Smyg in goda vanor istället för att ta bort de gamla, så byter du vanor på ett smidigt sätt.

• K grrl

...du styrketränar inte, så jag skulle inte bekymra mig om proteinintaget.

Svar på tråden Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!