• Pdf

Skillnad mellan sulky och sittvagn?

Hej!

Vi funderar på att byta vår Kronan till en lite mindre och smidigare vagn. Barnet är ca 1,5år.

Har kollat runt lite på nätet men förstår egentligen inte vad som är skillnaden mllan en sulky och sittvagn (bortsett från paraplysulky då).

Nån som kan försklara?

Finns det även nån som kan tipsa om nån bra vagn för en 1,5-åring. Vi vill ha en med vändbar sittdel, som inte blir får lång i nedfälllt läge (åker mkt buss). Tycker även att en bra suflett är viktig plus att den gärna får vara lätt att fälla ihop och ta liten plats som ihopfälld. Och helst lite större, svängbara framhjul, inga små "kundvagnshjul".

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Skillnad mellan sulky och sittvagn?
  • Alexi

En jättebra vagn är babyjogger city mini, lite olika modeller finns. Superlätt att fälla ihop och bra vagn. Däremot har den inte vändbar sits, det är nog väldigt få som har det när det handlar om lätta att fälla ihop osv.

• Harmagedon

Jag har inte gjort någon vetenskaplig studie på området men fått för mig att sulky helt enkelt signalerar en mindre hopfällbar sittvagn. När vagnen istället kallas sittvagn så måste man lyfta bort själva sitsen om man ska fälla ihop den. Därför är de svårt att hitta en sulky med vändbar sittdel.

• Alexi

Nej en sittvagn kan absolut fällas ihop med sittsen kvar!

• sextiotalist
    Hillbillie skrev 2015-11-08 14:15:50 följande:

En sulky har väl bara 3 hjul, medan ett sittvagn har 4.

Nytt i såfall. När mitt barn var liten hade alla vagnar fyra hjul.
    Harmagedon skrev 2015-11-08 14:02:28 följande:

Jag har inte gjort någon vetenskaplig studie på området men fått för mig att sulky helt enkelt signalerar en mindre hopfällbar sittvagn. När vagnen istället kallas sittvagn så måste man lyfta bort själva sitsen om man ska fälla ihop den. Därför är de svårt att hitta en sulky med vändbar sittdel.

Exakt. En sulky är en liten vagn som msn lätt kan fälla ihop. På min tid så fanns det ingen eller väldigt liten korg under säter.

En sulky gick inte heller att få i fullt liggläge, vilket man kunde få på de dåvarande sittvagnarna
  • Pdf

Det verkar råda lite delade meningar om vad sulky och sittvagn är.

Iaf, tips mottages gärna på både sulkys och sittvagnar. Vill helst ha 4 svängbara hjul. Hittade en från acta graco, nån som har erfarenhet av deras vagnar?

• Annelie 76

I en Sittvagn är barnet vänt mot dig. De är ofta större och mer ombonade. I kombivagnar är det sittvagnen som kommer efter liggvagnen.
    I sulkyn sitter barnet från dig. Den är mindre än sittvagnen och ibland har den ingen sufflett.
    Paraplysulky är en särskild sorts sulky som har mindre hjul och som blir väldigt liten när den fälls ihop.
    Sittvagn eller sulky beror alltså inte på antalet hjul.

• Dockan

Om du var nöjd med kronan vagnen vet jag flera som tycker deras sulky är toppen. Jag som har deras duovagn tycker suffletten verkar sjukt mycket bättre på den nya modellen av sulkyn. :)

Svar på tråden Skillnad mellan sulky och sittvagn?