• Anonym (Pengar)

17 år och vill tjäna pengar utan att skaffa ett jobb, hur?

Hej.

Vill först berätta att anledningen till att jag inte kan skaffa ett riktigt jobb är för att jag går i skola och dessutom har ett kasst CV (sommarjobbat en enda gång) så jag kommer få ett skratt i ansiktet om jag går runt och söker jobb nu. 

Men iallafall, jag behöver tjäna en del pengar tills juni 2016. 

Att sälja tidningar och få pengar beroende på hur många tidningar jag sålt är omöjligt. Bor i ett område där majoriteten är invandrare som inte kan svenska och därför inte köper svenska tidningar.. 
    Men om man kan sälja tidningar och få lön (även om det är dålig lön) oavsett hur mycket man säljer, utan att jag ska behöva knacka på dörr utan endast ge tidning till varje lägenhet/hus så hade jag tackat ja.

Att gå ut med någons hund eller passa dennes barn låter jättekul, men jag förstår inte riktigt vem som skulle våga ge en okänd 17 åring ansvaret för sitt barn eller sin hund? 

Sälja saker på blocket eller liknande låter också som en bra idé.. om jag hade haft något som är värt att sälja. 

Jag får förresten mitt studiebidrag, men har räknat att jag endast kan spara 600/400 kr beroende på månad, då resten går till mobilen (betalar varje månad för min mobil). Och det kommer inte räcka tills juni. 

Så det känns rätt hopplöst men jag behöver verkligen pengarna, men vet inte riktigt vad jag ska göra? Har ni tips? Jättetacksam.. 

• Svar på tråden 17 år och vill tjäna pengar utan att skaffa ett jobb, hur?
  • Anonym (-)

För det första, självklart kan du söka extrajobb när du är 17. Ingen kommer skratta åt att du inte har så mycket erfarenhet. Det är inte alls ovanligt att bara ha sommarjobbat lite i den åldern. Bättre att passa på nu så du inte helt plötsligt blir 25 utan minsta lilla arbetserfarenhet, förutom ett litet sommarjobb. 

Många arbetar som barnflickor, men det är ju inte så att folk lämnar bort sina barn hur som helst. Antingen går du via en förmedling eller så söker du själv (tänk på skatt och sådant i så fall). Men du kommer ju få träffa familjen och barnet innan, och om ni "klickar" så får dom ju "vänja in dig". 

Dela ut reklam brukar vara riktigt dåligt betalt.

Men, jag skulle tipsa dig om att söka ett så "riktigt" jobb som möjligt, som du kan ha på CVt. Inget svart och hellre McDonalds än gå ut och gå med folks hundar. Att kunna skriva en riktig arbetsplats, oavsett om det är en snabbmatskedja, barnpassningsföretag eller liknande ser bättre ut än "Gick ut och gick med Frida Svenssons hund"

• Anonym (Vad?)

Vad ska du spara till? Är det en resa får du nog skjuta upp den tills dess du har råd helt enkelt.

• Anonym (-)
    Anonym (Vad?) skrev 2015-11-08 15:21:07 följande:
    Vad ska du spara till? Är det en resa får du nog skjuta upp den tills dess du har råd helt enkelt.
    Nja. Jag tycker nog det är bättre att kämpa och hitta väger runt problem, för att kunna göra dom sakerna man vill, istället för att bara ge upp och acceptera att man inte har råd. Med en sådan mentalitet kommer man sällan långt i livet.
    Bättre att då skaffa ett extrajobb och tjäna ihop dom där sista pengarna som behövs, det är ju dessutom en väldigt  bra merit för framtiden. Speciellt när hon är 17 och nästan myndig.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (-) skrev 2015-11-08 15:20:04 följande:

För det första, självklart kan du söka extrajobb när du är 17. Ingen kommer skratta åt att du inte har så mycket erfarenhet. Det är inte alls ovanligt att bara ha sommarjobbat lite i den åldern. Bättre att passa på nu så du inte helt plötsligt blir 25 utan minsta lilla arbetserfarenhet, förutom ett litet sommarjobb. 

Många arbetar som barnflickor, men det är ju inte så att folk lämnar bort sina barn hur som helst. Antingen går du via en förmedling eller så söker du själv (tänk på skatt och sådant i så fall). Men du kommer ju få träffa familjen och barnet innan, och om ni "klickar" så får dom ju "vänja in dig". 

Dela ut reklam brukar vara riktigt dåligt betalt.

Men, jag skulle tipsa dig om att söka ett så "riktigt" jobb som möjligt, som du kan ha på CVt. Inget svart och hellre McDonalds än gå ut och gå med folks hundar. Att kunna skriva en riktig arbetsplats, oavsett om det är en snabbmatskedja, barnpassningsföretag eller liknande ser bättre ut än "Gick ut och gick med Frida Svenssons hund"

Jag har svårt att tro att någon går med på att jag jobbar endast några månader när jag dessutom inte har någon erfarenhet. Vad finns det för "riktiga jobb" isåfall? 

Och det med passa barn låter ju fint, men det verkar som om det skulle ta ett tag tills jag "kommer in i det" och familjen skulle vänja sig (om jag ens skulle hitta en familj det vill säga), och då är det redan kört då jag inte kan fortsätta efter juni. 

Jo det har du rätt i, bättre med sådan erfarenhet när det gäller CV:t i framtiden, men eftersom jag har bråttom så tänkte jag att vad som helst som går snabbt att fixa är bättre. 

Tack så mycket för ditt svar. :)
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Vad?) skrev 2015-11-08 15:21:07 följande:

Väntar på the hatstorm

Men tänkte spara pengar för att köpa barnvagn, säng, babygym, bebiskläder och sådana saker någon gång innan juni 2016. 

Så nej det är inte någon resa eller liknande. 
  • taquine
    Anonym (Pengar) skrev 2015-11-08 15:40:16 följande:
    Väntar på the hatstorm

Men tänkte spara pengar för att köpa barnvagn, säng, babygym, bebiskläder och sådana saker någon gång innan juni 2016. 

Du väntar med andra ord barn , 17 år gammal  och utan inkomst ?

Snälla säg att det inte är så -(...
    Goodness me
  • Anonym (Pengar)
    taquine skrev 2015-11-08 15:44:32 följande:
    Du väntar med andra ord barn , 17 år gammal  och utan inkomst ?

Snälla säg att det inte är så -(...
    Jo.

Min kille ska skaffa jobb men jag är ju inte säker på att han hinner hitta innan jag föder, och eftersom jag vill ha allt planerat innan och inte kan sova på nätterna pga detta så tänkte jag också försöka tjäna pengar för att köpa en del om han nu inte skulle hitta.. Men det är ju inte alls lätt. 
  • Anonym (-)
    Anonym (Pengar) skrev 2015-11-08 15:36:42 följande:
    Jag har svårt att tro att någon går med på att jag jobbar endast några månader när jag dessutom inte har någon erfarenhet. Vad finns det för "riktiga jobb" isåfall? 

Och det med passa barn låter ju fint, men det verkar som om det skulle ta ett tag tills jag "kommer in i det" och familjen skulle vänja sig (om jag ens skulle hitta en familj det vill säga), och då är det redan kört då jag inte kan fortsätta efter juni. 

Jo det har du rätt i, bättre med sådan erfarenhet när det gäller CV:t i framtiden, men eftersom jag har bråttom så tänkte jag att vad som helst som går snabbt att fixa är bättre. 

Tack så mycket för ditt svar. :)
    McDonalds, klädbutiker, fik..
    Egentligen är det inte alls konstigt att jobba så pass kort tid när du är ung. Många yngre börjar plugga, flyttar osv.

Är det så att du är gravid så får du även vara beredd på att du kanske inte ens mår tillräckligt bra för att arbeta så länge.
  • Panduro

Café, ica, McDonald's, såna ställen kanske behöver folk? Lycka till med jobbsökningen och den lilla. Och du ska inte vara rädd för att söka ett "riktigt " jobb utan erfarenhet. Tänk vad kul sen när du får skriva upp det på ditt CV. För att du ska få nån erfarenhet måste du ju våga söka det där första (andra) riktiga jobbet :)

• Coccolina
    Anonym (Pengar) skrev 2015-11-08 15:08:22 följande:

Hej.

Vill först berätta att anledningen till att jag inte kan skaffa ett riktigt jobb är för att jag går i skola och dessutom har ett kasst CV (sommarjobbat en enda gång) så jag kommer få ett skratt i ansiktet om jag går runt och söker jobb nu. 

Men iallafall, jag behöver tjäna en del pengar tills juni 2016. 

Att sälja tidningar och få pengar beroende på hur många tidningar jag sålt är omöjligt. Bor i ett område där majoriteten är invandrare som inte kan svenska och därför inte köper svenska tidningar.. 
    Men om man kan sälja tidningar och få lön (även om det är dålig lön) oavsett hur mycket man säljer, utan att jag ska behöva knacka på dörr utan endast ge tidning till varje lägenhet/hus så hade jag tackat ja.

Att gå ut med någons hund eller passa dennes barn låter jättekul, men jag förstår inte riktigt vem som skulle våga ge en okänd 17 åring ansvaret för sitt barn eller sin hund? 

Sälja saker på blocket eller liknande låter också som en bra idé.. om jag hade haft något som är värt att sälja. 

Jag får förresten mitt studiebidrag, men har räknat att jag endast kan spara 600/400 kr beroende på månad, då resten går till mobilen (betalar varje månad för min mobil). Och det kommer inte räcka tills juni. 

Så det känns rätt hopplöst men jag behöver verkligen pengarna, men vet inte riktigt vad jag ska göra? Har ni tips? Jättetacksam.. 

Anonym (Pengar) skrev 2015-11-08 15:40:16 följande:
    Väntar på the hatstorm

Du går till arbetsförmedlingen och pratar med en handläggare sedan kollar du runt i butiker och liknande om de behöver extra personal på helger och kvällar. Du kan söka till McDonalds eller annan snabbmatskedja. Bor du tex i Göteborgsregionen så har butiker börjat söka personal som jobbar över julruschen. Gå in och kolla i butiker om de kommer anställa vinterpersonal och vem du då skall prata med. Då får du jobba helger och lovet. 

Du måste bara vara villig att jobba så kommer du hitta något! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Ellie

Hur mycket kostar din mobil per månad? Kanske klarar du dig utan en smartphone ett tag? Själv har jag en knapptelefon utan uppkoppling, men då har jag tillgång till dator i hemmet. Man kan säkert spara ytterliga några hundra per månad genom att skaffa billigast möjliga telefon med kontantkort.
    Annars håller jag med om att du kan försöka i butiker, hamburgerkedjor och liknande. Ibland har man mer tur än man trott. Posten söker dessutom folk som vill sortera julkort i december, så det kan du också leta efter.

• Anonym (Jobb)

Sök jobb på mc Donalds men säg inte att du är gravid. Ta alla pass du kan medan du orkar, i slutet av graviditeten är du nog trött och tung. Du kan nog tjäna runt 2000kr/månad. De tar emot ungdomar och förväntar siv inte att man ska jobba kvar där för evigt.

Detta har du nog tänkt på men köp vagn, säng osv på blocket så kommer du billigt undan. På Tradera brukar folk sälja klädpaket billigt, då får du typ allt du behöver av varje storlek.

Lycka till.

• Kapitalismen

Du kan kanske försöka sälja någon form av tjänster eller liknande på www.fiverr.com?

T.ex. så är det många som betalar för sk digitala assistenser eller liknande.

• Isadoora

Barnvakt kanske?

Men jag tvivlar starkt på att någon skulle skratta åt dig för att du inte jobbat varje sommar. Du är bara 17 år!! Säg isåfall att det beror på att du satsat på studier eller engagerat dig i din idrottsförening ;) så sök du ett jobb

• jagärjagvemärdu

McDonalds jobb är inte lätt att få, i alla fall inte i storstäder, där får bara ett ställe in 100-200 cv VARJE dag. Det jag skulle rekommendera dig är telefonförsäljarjobb, visst inte så kul MEN det är pengar i alla fall, och man får alltid jobb som det.
    Jag är verkligen urkass på att sälja men fick ändå stanna kvar under 6 månaders tid. Tjänade då 110 kr i timmen i fast lön och heltid beräknas vara 160 timmar i månaden. 160*110 = 17600 och sedan 12% semesterersättning på det, 19 712 kr, det är inte dåligt och du kan verkligen lägga undan pengar då! Jag tror den yngsta var 15 eller 16 år (hon hade nyss gått ut nian) och det var absolut inga problem :) Lycka till TS!

• Trisen

Jag arbetar bl.a. Som telefonintervjuare, inte toppenbra lön, men man klarar sig absolut på det!

Jobbar du med liknande så kan du få in ett par extra tusenlappar varje månad, och du sliter inte ut kroppen mot slutet av graviditeten för mycket.

Ett sånt jobb kräver ingen tidigare erfarenhet, bara att du kan vara trevlig i telefon, och du har en fast timlön, jämfört med telefonförsäljning som oftast är på provision..

Jag är lite äldre än dig (24), och ska också ha barn till sommaren. Jag känner också av stress med att få ihop allt, även fast både jag och min sambo har bra jobb.

Allting kommer att ordna sig, tänk på att i första hand ta hand om dig själv just nu, det behöver du!

Svar på tråden 17 år och vill tjäna pengar utan att skaffa ett jobb, hur?