• Ewald01

Äter du D-vitamin tillskott?

Vad jag nu läste blir det allt vanligare med D-vitaminbrist hos svenskar. Mer D-Vitamin skulle göra folket friskare, piggare, gladare och smalare.

Läs hela artikeln!

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#tillskott

Äter ni D-vitamin tillskott?

Men jag läste att D-Vitamin finns naturligt fet fisk som lax, sill och makrill samt i ägg och kött. 

... och med den mängden lax och makrill som jag äter brukar i alla fall jag klara mig utan tillskott

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du D-vitamin tillskott?
  • Ewald01

Idag har det blivit vanligare med tillsatt D-Vitamin i mjölkprodukter och margarin.

Men om man nu äter en massa fisk (lax, makrill) behövs det ju Inga tillskottsprodukter, eller?

Sen har man ju t.ex. kommit fram till att t.ex. Omega-3 kapslar ofta inte har denna inverkan på kroppen som man tror ....

Hur vet ni om ni har D-vitamn brist?

• Ewald01
    Vattenlilija skrev 2015-11-08 21:20:29 följande:

Jag äter tillskott.

Om alla fick i sig tillräckligt med d-vitamin genom fisk så skulle vi tömma haven helt. Det håller helt enkelt inte.

Hmm ... okej.

...inte alla verkar regelbunden äta flera bitar lax till lunchen  ...
  • Ewald01
    Vattenlilija skrev 2015-11-08 22:50:29 följande:
    Men äter man (som du skrev i en annan tråd) 5 bitar lax så motsvarar det ca 1360 kcal och det är alldeles för mycket för dom allra flesta.

Mina tabletter innehåller ungefär 2,5 gånger så mkt som i en portion lax och som jag sa, skulle alla börja äta så mkt fisk varje  dag så att det täckte upp behovet så skulle vi tömma haven. Däremot så är det så klart väldigt bra att äta fisk, men i måttliga mängder.
    Dom flesta vitaminer är onödiga, men just d-vitamin ÄR svår att få i sig här under hösten/vintern när vi inte kan få något från solen.
    Finns det studier som visar att dina tabletter verkligen är nyttiga?

Jag har en gång köpt Omega-3 kapslar, men har slutat med detta. Vissa forskare är tveksamma till nyttan av Omega-3 kosttillskott.

http://ullagabay.com/2015/02/02/tveksam-nytta-av-omega-3-som-kosttillskott/

(Har tidigare även läst om dessa studier på ett flertal tyska sidor)
  • Ewald01

Den lax man äter på IKEA eller restaurangerna kommer ju troligtvis från aquakulturer i Norge. Det är "odlad lax" skulle jag säga.

Diskussionen är här om den innehåller mindre Omega-3 fettsyror  jämfört med fisk från havet. Men fisk från havet innehåller kanske mer farliga miljögifter.

Tror det fanns en gång även en film om att odlad lax innehåller så mycket Antibiotika osv. ....

men men ...

frågan är bara om nu dessa D Vitamin tillskott verkligen är nyttiga. Då är det bara att gå till apoteket och köpa dem ...

• Ewald01
    Vattenlilija skrev 2015-11-09 11:47:10 följande:
    Ja, det finns studier som visar att D-vitamintillskott hjälper. Att mina hjälper vet jag eftersom jag har kollat mina värden på vårdcentralen och jag har brist när jag inte äter dom.
    Jag äter d-vitamin, inte omega-3.
    Hur har dom kollat det? Har de tagit ngt blodprov?

Kan man också göra ngt  självtest?
  • Ewald01
    EnAnonumius skrev 2015-11-09 07:51:13 följande:
    Fisk är inte den enda källan för D-vitaminer även om det är kanske den näst största naturliga källan, solljus är den särklass största källan. Då UVB-strålarna i solljuset gör att kroppen tillverkar D-vitaminer. 
    Det är därför det år så viktigt att man tar kanske maximalt 15- 20 minuter  (man behöver inte vara ute sammanhängde den tiden, man kan ta korta portioner om man ha lätt för att bränna sig), om dagen under sommaren och vistas i solljuset utan solskydd eller täckande kläder så får man gott om D-vitaminer som kan lagras upp i kroppen så det räcker ett tag även under vintern innan man får se över födan för att få i sig D-vitaminer under vinter perioden.

En källa som många inte ser som man kan ta på vintern är solarier.
    Med de moderna UV-rören i solarier (ja utvecklingen går framåt) så kan man skaffa D-vitaminer den vägen.

Vild Svamp är också en bra källa. Typ kantareller, Karl Johan för att nämna två olika vilda svampar. 

Så man behöver inte ta tillskott utan det handlar om att man kan se över sina matvanor på vintern.
    Och ha i minnet att kroppen lagra d-vitaminer så att får man överskott ena dagen så är det inte katastrof om man får underskott andra dagen.
    Ja, solljus är den största naturliga källan.

Det är dock främst på vintrarna (i januari .... februari) där man lider av D Vitamin brist. Ja, sol är viktigt, dock inte för mycekt. Det räcker om man har kortärmliga skjortor på sommaren och annars täcker kroppen. Tror risken att få hudcancer är större än nyttan med att blir av med bristen på D Vitamin om man solbadar.

På vintern finns det inte mycket sol i Sverige och då är det främst invandrare med mörk hudfärg som har störst risk att drabbas av D Vitamin brist.

Och ja, jag äter typ fisk, svamp osv. ganska regelbunden. Försöker klara mig utan tillskott så länge.
  • Ewald01
    Vattenlilija skrev 2015-11-09 19:12:14 följande:
    Ja, dom tar blodprov.
    Ewald01 skrev 2015-11-09 18:44:20 följande:
    Ja, solljus är den största naturliga källan.

Det är dock främst på vintrarna (i januari .... februari) där man lider av D Vitamin brist. Ja, sol är viktigt, dock inte för mycekt. Det räcker om man har kortärmliga skjortor på sommaren och annars täcker kroppen. Tror risken att få hudcancer är större än nyttan med att blir av med bristen på D Vitamin om man solbadar.

På vintern finns det inte mycket sol i Sverige och då är det främst invandrare med mörk hudfärg som har störst risk att drabbas av D Vitamin brist.

Och ja, jag äter typ fisk, svamp osv. ganska regelbunden. Försöker klara mig utan tillskott så länge.
    Från ca Okt-Mars står solen så lågt att man inte kan producera d-vitamin från den, så det är inte bra i jan,feb risken för brist finns.  Det är inte främst invandrare som får brist, även om dom har ett större behov, utan nästan alla har det.
    Under sommaren räcker det med ca en kvart på dagen för att tillgodose sig behovet, så man behöver inte vara orolig för cancer för den sakens skull.

Visst. Men i februari är bristet av D Vitamin hos folket störst vad jag har läst.

Ibland lyser solen även på vinterdagar  ...

Ska kolla närmare på D Vitamin tillskott
  • Ewald01
    IsDimma skrev 2015-11-09 19:34:29 följande:

Jag missade att jag också äter kalciumtabletter och i dom så finns det också D-vitamin. Äter två såna om dagen så det blir ytterligare 800 ie. Sen äter jag en multivitamintablett också. Så allt som allt kommer jag isf upp i 6200 ie om dagen då.

Men manga tillskott eller läkemedel hjälper inte alls.
    T.ex. kom man fram att de flesta preperater mot förkylningar som apoteket säljer inte hade ngn nytta alls när man testade olika tillskott och mediciner i Tyskland.

www.spiegel.de/gesundheit/diagnose/medikamenten-check-viele-erkaeltungsmittel-wirken-kaum-a-937439.html

Hur det är med vetamintillskott vet jag ännu inte. I alla fall verkar man vara skeptiskt mot Omega 3 tillskott.

• Ewald01

Jag har nu läst på lite.

Ja, det verka stämma att D Vitamin tillskott är en bra sak!

En genomsnittlig vuxen behöver ca. 1000 till 2000 ie (internationella enheter) per dag.
    Vissa D Vitamin tabletter som ofta är receptfria innehåller dock tydligen för lite D Vitamin (typ 400 ie) och är därför inte lämpliga.

Precis som någon här skrev tar kroppen bara upp D Vitamin i kombination med olja eller fett, därför rekommenderas att ta in tillskotten tillsammans med olja eller fett respektive med maten.

Man kan nästan aldrig överdosera tillskotten. En översosering skulle vara att man tar upp typ 40 000 ie. En överdosering av D Vitamin skulle leda till en förhöjd koncentration på kalcium i kroppen och det skulle leda till exempelvis hjärtproblem, njurskador och förkalkningar. 

• Ewald01

Man utgår ifrån att ca. 15 % av befolkningen lider av D Vitamin brist. störst är problemet fram för allt hos äldre där under vissa omständigheter ca. 80 % av befolkningen kan lida av D Vitamin brist.

Bara ca. 40 % av befolkningen har önskevärd mycket D Vitamin i blodet (50 nmol/l)

Risken för att man lider av D Vitamin brist är störst i slutet av vinter, alltså i frebruari.

Det rekommenderas att ta upp ca. 1000 till 2000 ie D Vitamin per dag. 4000 ie kan anses som en övre gräns.

Problem får man som sagt om man tar upp 40 000 ie.

• Ewald01
    Vattenlilija skrev 2015-11-09 22:12:33 följande:
    Att tex c-vitamin hjälper mot förkylning är en myt, men det betyder inte att vi inte behöver C-vitamin...bara inte till just det.
    C-vitamin bör man inte heller ta som tillskott eftersom det oftast är extremt överdoserat och det är inte hälsosamt. Dom allra flesta vitaminer och mineraler kan vi få i oss via maten, d-vitamin är ett undantag och enligt mig den enda vitaminen man bör ta som tillskott. Generellt, det finns alltid undantag.

D-vitaminen i mjölk verkar vara så pass lite att jag inte skulle bry mig nämnvärt.  
    Vad tycks om denna?

https://www.apoteket.se/produkt/d-vitamin-olja-aco-orala-droppar-losning-80-ie-per-droppe-25-ml-glasfl-236549/
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-11-10 15:04:48 följande:
    Med tanke på att du skulle behöva minst 35 droppar om dagen, säkert 40, eftersom du är man (och bör satsa på minst 3000 iu om dagen) och 20 droppar = 1 ml (standardmått i sjukvården, vad jag vet), flaskan är 25 ml..... 25/2=12.5..... två flaskor lite drygt i månaden.

Bättre då att köpa kapslar med högre iu av D3. Typ PurePharma eller nåt. Blir billigare. Sen är det ett aber att mäta droppar..... Men det är ju min åsikt.
    Jag ha köpt en faska idag för att provköra det .

50:- är ju inte så mycket ... kan ju välja tabletterna nästa gång ....
Svar på tråden Äter du D-vitamin tillskott?