• FruBeck

Söka jobb i v.38 för att skydda a-kassa!?

Hej!

Jag är gravid i v.37 och avslutar min anställning nu på fredag. Nästa vecka är alltså barnet beräknat om 3 veckor (max5). Jag har arbetat heltid sedan i januari och har varit med i a-kassan sedan 1,5år tillbaka. Enligt försäkringskassa behöver jag inte gå till arbetsförmedlingen på måndag då min Sgi är skyddad i tre månader. Men vad gäller för att skydda a-kassan? Jag vill inte ansöka om a-kassa nu då jag ekonomiskt klarar mig tills barnet kommer. Men jag vill ha rätt att ansöka om a-kassa efter föräldraledigheten om jag inte skulle få jobb. Måste jag gå till arbetsförmedlingen på måndag och aktivt söka jobb tills barnet kommer !? Känns lite konstigt att söka jobb i v.38 när man är rätt trött och tung ???? En kollega pratade om att man kunde skriva in sig på arbetsförmedlingen som arbetslös men inte arbetssökande!?

• Svar på tråden Söka jobb i v.38 för att skydda a-kassa!?
  • Annelie 76

Riskera ingenting. Anmäl dig så alla inkomster är skyddade. Det vore ju katastrof om du blev av med din SGI.

• FruBeck

Min SGI är skyddad som tur är, men a-kassan? Vad gäller där? Man måste ha jobbat de senaste 6 månaderna, men vad händer om det finns ett glapp på tre veckor?

• miela33

Kan ge bakslag. Skriv in dig på af o skriv ut dig när bäbis kommer, man bara mailar dom när bäbis kommit, gick själv in i v 38 idag och har pratat med af om detta, det är aldrig bra att ha glapp!

Lycka till med bäbis :)

• Nonym

Om du anmäler dig som arbetssökande nu och tar karensen på a-kassan så borde du slippa den sen när du väl börjar söka jobb också!!

Värt att tänka på!

• Anonym (Berra)

Du skulle väl kunna ta ut FP också men det kanske du inte vill?
    Då är du skyddad utan glapp.

• Anonym (hej)

Du kan vara inskriven "med förhinder" dvs du är inskriven men kan inte och behöver inte söka några jobb pga. din situation. Jag är det from. den här veckan. Det bästa är väl att gå in till af och prata med någon av dem.

• FruBeck

Tack för era svar! Jag får gå till AF på måndag och ta det därifrån. Enligt a-kassan räckte det med att jag anmälde mig hos AF, ansökte om A-kassa i två-tre dagar och därefter gick ur AF :S Pga av de två-tre dagarna med a-kassa skulle den perioden täcka tre veckor.. Förvirrande. Känner mig ofantligt osmart och bortvirrad i detta!

• Nonym
    FruBeck skrev 2015-11-10 15:08:51 följande:

Tack för era svar! Jag får gå till AF på måndag och ta det därifrån. Enligt a-kassan räckte det med att jag anmälde mig hos AF, ansökte om A-kassa i två-tre dagar och därefter gick ur AF :S Pga av de två-tre dagarna med a-kassa skulle den perioden täcka tre veckor.. Förvirrande. Känner mig ofantligt osmart och bortvirrad i detta!

Du har 7 arbetsdagars karens om du inte varit arbetslös tidigare.. så två veckors arbetslöshet blir bara tre dagar med a-kassa..
  • Ego Lovers

Jag hade studerat och blev gravid under studierna. 15 dagar efter studierna var slut var jag beräknad så jag var tvungen att skriva in mig hos af för att skydda min sgi och rätten till a-kassan. Jag tvingades även söka jobb fram tills jag hade fött. Jag gick 21 dagar över tiden och sökte arbeten som arbetsförmedlaren hade sagt men skrev ärligt i mitt personliga brev att jag var gravid och skulle föda vilken dag som helst och det var pga arbetsförmedlings byråkrati jag var tvungen att söka men att deras verksamheter verkade vara bra osv. Jag fick tom komma på intervju. Tio månader senare började jag halvtid på ett av företagen.

Svar på tråden Söka jobb i v.38 för att skydda a-kassa!?