• Tecum

    Vem gillar ni bäst?

    Idag ringde en brud och ville ställa några frågor om barnböcker, hon höll på med en undersökning sa hon. Jo tjena tänkte jag, vet nog vad du vill. Men böcker är böcker så därför snoppade jag inte av henne som jag brukar. Mycket riktigt kom ett Fantastiskt Erbjudande när frågorna var klara...

    Men frågorna var vettiga och bl a frågade hon vilken Astrid Lindgrenfigur jag tyckte bäst om när jag var barn. Rent spontant svarade jag Barnen i Bullerbyn och när jag efteråt gick igenom hennes figurer blev jag övertygad om att första tanken var rätt. För jag tyckte att Pippi var en jobbig skitunge redan när jag läste henne som barn, likaså Emil. Jag tyckte så synd om Lillebror som hade en så elak och självisk kompis som Karlsson. Mästerdetektiven Blomkvist var för präktig och Rasmus på luffen kändes främmande. Mio min Mio var jag nog för ung när jag läste, förstod den inte riktigt och Lotta på Bråkmakargatan var för tjejer.

    Tråkig som jag är gillade jag de "normala" bifigurerna bäst, som Tommy och Annika och drängen Alfred. Eller tonåringarna på Saltkråkan.

    Vilka av Astrids barn kände ni mest för?

  • Svar på tråden Vem gillar ni bäst?
  • Gert

    Pippi Långstrump och hennes negerkung till pappa. Jag gillade när hon försökte se ut som en kines i ansiktet.


    Give ´em Hell!
  • IsDimma

    Jag var typ kär i mästerdetektiven Kalle Blomkvist. Så jag får väl säga honom
    Jag är fortfarande svag för präktiga killar

    Annars gillade jag Kajsa kavat, flickorna i salinons rosor, och Jum-Jum, Pontus från Rasmus, Pontus och Toker. Sen gillar jag Niklas och Johan från Saltkråkan också.

  • VictoriaJ02

    Emil ligger mig varmast om hjärtat. Stackars pojke som bara vill väl men gör fel hela tiden. Jag gillar verkligen också den småländska mentaliteten och dialekten. Och mycket har ju faktiskt inte förändrats på den småländska landsbygden sen dess, så igenkänningsfaktorn är hög, och många goda skratt får man!

  • Tecum
    FamiljeFaderGudFader skrev 2015-11-09 20:30:45 följande:
    Jag gillar bröderna lejonhjärta satt fastklistrad framför dumburken när jag var 6 år gammal minns jag..
    Jag var för gammal för Bröderna Lejonhjärta och Ronja.
  • Stårschan

    Ronja Rövardotter var den första bok som jag aktivt längtade efter att få i julklapp. Jag blev överlycklig en dag när pappa kom hem från jobbet och hade den med sig. Lite besviken blev jag när det visade sig att den bara var lånad från biblioteket, men huvudsaken var ju att jag fick läsa den. Sedan fick jag ett eget exemplar av farfar i julklapp.

    Bröderna Lejonhjärta, Mio min Mio och Rasmus på luffen är mina andra favoriter.

  • flygrl

    Finns ju många bra Astrid Lindgren figurer men fast Pippi, Emil och dom andra e kul så identifierade jag mig väl mer med Annika. Av nån anledning. För mig va Astrids berättelser lite som ett fönster till det riktiga Sverige som låg nån annanstans än i multikulti betong förorten jag växte upp i. Jag drömde väl om och få va en svensk ljus flicka i en idyllisk snäll värld. Få höra till Sverige liksom. :/


    Gert skrev 2015-11-09 19:35:37 följande:

    Pippi Långstrump och hennes negerkung till pappa. Jag gillade när hon försökte se ut som en kines i ansiktet.


    Men oj så oväntat då...
  • Zarch

    Som barn var jag mest fascinerad i Malin från "Saltkråkan", tyckte att hon var så vacker. Sedan så gillade jag Emils lillasyster Ida och pigan Lina, Pippi har jag alltid tyckt har varit FÖR mycket.

  • nnnnnnnn

    gillade "Kajsa Kavat" bäst av alla. Otroligt präktig och lite fattigt så det gjorde lite ont i hjärtat...
    Men även "allra käraste syster".

    Har läst många olika böcker av AL, men konstigt nog inte för mina barn. De känns väl lite gammaldags och det finns ju så otroligt stort utbud nuförtiden!

    Har dock inte sett så mycket på bio/TV (Lite Emil, Pippi och Ronja Rövardotter)

  • flygrl

    Det jag fr.a. tänkte på i mitt inlägg var ju Astrids snällare sagor där världen e idyllisk och slutet gott. Men sen finns ju sånt som Bröderna Lejonhjärta också som e mörkare och sorgligare. Skorpan berörde mig mycket kan jag säga.

Svar på tråden Vem gillar ni bäst?