• Josefin.elisabet

Cerklage , leva normalt?

Jag är i v. 21+ 6 och fick cerklage i lördags pga att livmodertappen var kort (ca 2 cm) och ganska mjuk, men inte öppen om jag förstod det rätt.

Jag gjorde en konisering pga. cellförändringar för lite mer än ett år sen så den var kort redan från början men nu hade den blivit ännu kortare.

Läkarna har sagt att jag kan leva normalt men att jag ska ta det lite lugnt och undvika sex och bad och inte bära för tungt. Jag frågade om det är ok att jag går och hämtar o lämnar min dotter i skolan och går o handlar och bär matkassar (men inte för tungt) och läkaren sa att det inte är några problem.

Min dotter är 9 år och bor hos mig på vardagarna och hos sin pappa på helgerna .. Och jag är inte tillsammans med pappan till bebisen i magen längre heller.. Så jag bor ensam med min dotter när hon är hos mig, och jag har ingen bil. Min mamma bor ganska nära och kan hjälpa mig en del men inte hela tiden.

Så min fråga är, tror ni att jag vågar lita på läkarna? Jag skulle jättegärna vilja vila ännu mer än de har rekommenderat men det är ganska omöjligt för mig just nu :(

När jag har sökt på internet så verkar det som att vissa måste vara sängliggande efter cerklage.. Nån mer som har fått leva ganska normalt?

Jag är sjukskriven från jobbet ( nattklubb) sen en månad tillbaks ungefär och kommer nog fortsätta vara sjukskriven men jag hoppas att det räcker..

• Svar på tråden Cerklage , leva normalt?
  • Josefin.elisabet

Puffar.. Finns det nån mer som fått cerklage utan att behöva vara sängliggande?

Jag är glad att läkarna har sagt att jag kan leva ganska normalt men jag hoppas att man vågar lita på det :/

Jag vill verkligen att bebisen ska stanna kvar i magen men eftersom jag är ensam och har en dotter så skulle det vara jättesvårt att vara sängliggande. Får sån ångest av det här :(

När jag var inlagd några dagar innan jag fick cerklaget skulle jag vara sängliggande men morgonen efter jag hade fått det så sa läkarna att jag kunde vara uppe och gå igen.

Jättetacksam för svar ..

• Tianlu

Hej!

När jag fick cerclage för 1 månad sedan sa läkaren som opererade mig att jag kunde leva på som vanligt och även jobba då hon inte ansåg att mitt jobb är särskilt tungt. Jag tyckte det lät lite konstigt så ringde och pratade med min bm som menade att jag skulle ta det lungt, hon sa att man har ju inte satt cerclage bara för att.

Var på ultraljud hos min gyn läkare förra veckan som sjukskrev mig direkt och rekommenderade mycket vila eftersom tappen kan komma att förändras i mitt fall.

Verkar variera från fall till fall och mellan sjukhus. Opererades på ett annat sjukhus då det inte fanns någon läkare i tjänst på hemma sjukhuset som kunde lägga cerclage

• Anonym (Vila)
    Josefin.elisabet skrev 2015-11-10 12:32:11 följande:

Jag är i v. 21+ 6 och fick cerklage i lördags pga att livmodertappen var kort (ca 2 cm) och ganska mjuk, men inte öppen om jag förstod det rätt.

Jag gjorde en konisering pga. cellförändringar för lite mer än ett år sen så den var kort redan från början men nu hade den blivit ännu kortare.

Läkarna har sagt att jag kan leva normalt men att jag ska ta det lite lugnt och undvika sex och bad och inte bära för tungt. Jag frågade om det är ok att jag går och hämtar o lämnar min dotter i skolan och går o handlar och bär matkassar (men inte för tungt) och läkaren sa att det inte är några problem.

Min dotter är 9 år och bor hos mig på vardagarna och hos sin pappa på helgerna .. Och jag är inte tillsammans med pappan till bebisen i magen längre heller.. Så jag bor ensam med min dotter när hon är hos mig, och jag har ingen bil. Min mamma bor ganska nära och kan hjälpa mig en del men inte hela tiden.

Så min fråga är, tror ni att jag vågar lita på läkarna? Jag skulle jättegärna vilja vila ännu mer än de har rekommenderat men det är ganska omöjligt för mig just nu :(

När jag har sökt på internet så verkar det som att vissa måste vara sängliggande efter cerklage.. Nån mer som har fått leva ganska normalt?

Jag är sjukskriven från jobbet ( nattklubb) sen en månad tillbaks ungefär och kommer nog fortsätta vara sjukskriven men jag hoppas att det räcker..

Vila så mycket du kan tycker jag! Med en så stor dotter så kan ni hjälpas åt med att bära kassar, städa osv ju.

Vet ej hur din ekonomi ser ut men det blir inte så mycket dyrare med matkasse som man först tror heller- testa om du har möjlighet o man levererar där du bor?

Man småhandlar inte når man beställer mat nämligen.
  • Josefin.elisabet

Tack för svaren :)

Jo hon har hjälpt mig att bära när vi har handlat :) ska kolla upp det där med matkasse, det kanske skulle vara bra.

Igår kväll fick jag jättemkt sammandragningar och trodde att det var kört :( Men det lugnade ner sig efter nån timme.. På fredag ska jag tillbaks till Spec. Mvc på kontroll.

Nån som vet hur man märker om cerklaget har gått sönder? Läkaren sa att man börjar blöda mkt då, vet inte om det stämmer?

Eller hur man märker om man får infektion? Jag har ganska ont i magen ibland foetfarande o ganska mkt sammandragningar men ingen feber och slutade blöda i måndags (fick cerklaget i lördags).

• Tianlu

Funderade mycket själv i början hur man märker om det slits sönder, lossnar osv... Man har ju mycket funderingar, är ju ngt nytt för en.

Tror precis som din läkare sagt att man börjar blöda rejält. Jag fick en blödning ca 2 v efter operationen. Fick komma in till kk och träffa en läkare som konstaterade att det måste varit trådarna som irriterat slemhinnan. Har efter det känt som små stickningar till och från.

Gällande infektionen törs jag inte svara på

Sammandragningar hade jag till och från i början , men blir det för mycket kan det vara bra att åka in för en kontroll och ev få lite bricanyl om det blir för mycket.

Vid min förra graviditet som slutade i v 20 hade jag en urinvägsinfektion som gav mig sammandragningar. Kan vara bra att vara uppmärksam på det. Hade inga andra symtom förutom just sammandragningarna, sved inget när jag kissade osv.

Det läkaren som opererade mig gjorde mig uppmärksam på var att ta det mycket lugnt dom 2 första veckorna efter insättandet så det får läka

Under den tiden skulle jag inte bära ngt

Resterande graviditet sa hon Max 2 kg

• Tianlu

Just ja... Glömde ju skriva att jag var också öm i magen ett tag efter åt och det är ju egentligen inte så konstigt ; ) fick epidural bedövning under insättandet och då förstod jag att det kommer vara ömt ett tag

• Josefin.elisabet

Tack för svaret :) Beklagar förra graviditeten :(

Jag var inne igår på förlossningen pga. sammandragningarna kvällen innan. Det hade lugnat ner sig lite men de tyckte att jag skulle åka in ändå. Jag fick bricanyl spruta och det hjälpte jättemkt mot sammandragningarna men jag fick lite hjärtklappning.

Sen så tog de infektionsprover o det såg bra ut men jag träffade inte läkare (hade dottern med mig så kunde inte vänta där hela kvällen) utan jag fick åka hem med några bricanyl tabletter med mig.

Och imorn ska jag till Spec. Mvc och kolla med vul på cerklaget. Jag är så orolig för att tappen ska ha öppnat sig eller nånting även om jag har cerklage, eller att det ska ha gått sönder.

Jag tänkte på det där med uvi också , jag hade det för nån månad sen och hade Penomax kvar hemma sen den gången så jag tog 2 st igår för säkerhets skull men sen när jag var inne på förlossningen så kollade de urinprov o det var ingenting.. Så vet inte varför jag fick så mkt sammandragningar :/

• Tianlu

Va bra att du åkte in och kollade upp sammandragningarna. Jag hoppas det går bra imorgon och att allt ser ok ut , skriv gärna hur det gick :)

Min tapp hade "vuxit" vid senaste kontrollen med mycket vila

Håller mima tummar , lycka till !!!

• Josefin.elisabet

Tack :) jo det gick bra, cerklaget satt kvar som det skulle och livmodertappen var 22 mm. Sist de mätte innan cerklaget (fast det var en annan läkare) var den 23 mm så det var ju nästan samma.

Fick Adalat utskrivet mot sammandragningarna också men sen såg jag att de brukar användas mot högt blodtryck.. Och jag har väldigt lågt blodtryck :/ Så hoppas det går bra ändå.. Idag har jag tagit bricanyl bara (hade några kvar som jag fick i onsdags) men jag blir lite skakig o får hjärtklappning av dom så imorn ska jag nog börja med Adalat istället.

• carolinheiner

Hardu fått adalat så ta dom. Låg inne 4 v med mitt cerklage. Fick vattenavgång. Mina sd gör så ja smyg öppnar mig plus svag livmoderhalstapp pga konisering. Hade ja vart som du hade ja vilat. Sd kan vara ett tecken på att lugna ner sig,

Svar på tråden Cerklage , leva normalt?