Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Är Moderaterna nu ett "rasistiskt" parti med sin invandringspolitik?

CarinaL26 skrev 2015-11-10 16:38:09 följande:
    Man är inte speciellt smart om man inte klarar av att ge svarsalternativ som täcker de möjliga svarsalternativen. Hade TS enbart haft JA eller NEJ hade det inte varit några problem, möjligen hade ett VET INTE alternativ kunnat vara berättigat. Istället framförs alternativ som inte passar in för en stor majoritet. Smart? Knappast. Överensstämmer med vad man kan förvänta sig av en genomsnittlig SD:are? Definitivt!

Ja, det dör med opartiska svarsalternativ verkar inte vara deras starka sida... Svarade inte i "omröstningen".
  • SpanskaFlugan
    8411143 skrev 2015-11-10 14:16:58 följande:
    Vad har SD som är rasistiska åsikter?

Läs deras partiprogram, de har massa "mysiga" åsikter om vem som är svensk, kraven på att få kalla sig svensk, biologiska egenskaper hos vissa grupper och hur de påverkar personers beteende. Dessutom utmålar partiprogrammet särskilt muslimer och islam som särskilt oförenligt med svensk kultur och de vill särskilt begränsa invandringen av muslimer. Krävs inte ett geni för att se rasismen,man behöver inte ens läsa mellan raderna, det står i klartext.
  • SpanskaFlugan
    Gert skrev 2015-11-10 17:12:28 följande:
    Det skulle vara roligt att höra vad Fredrik Reinfeldt tycker. Fast han bryr sig nog inte alls. Han sitter i sin nybyggda bostadsrätt i Täby och tar inte in en enda flykting i sitt hem. 
    Give ´em Hell!

Och hur många flyktingar har du hemma hos dig då Gert?
  • SpanskaFlugan
    EnAnonumius skrev 2015-11-10 17:35:20 följande:
    Ja jag har läst deras partiprogram, från a-ö.. Det gör att jag inte röstar på SD. D.v.s alla i sjuklövern (V, S, MP, FP, C, KD, M) och Sd är inga lämpliga partier rösta på alls, enligt mig. Dock så har jag inte hittat något som kan liknas vi "biologiska egenskaper som påverkar beteendet hos vissa grupper" att det skulle stå i deras partiprogram. Hur noga jag än läser det. Det jag däremot hittar en massa om är att det bli assimilerings problem då vi får folk från mycket avlägsna kulturer än vår egna. Då historiskt sett med invandringen vi har haft så har det varit med kulturer som har varit närliggande med våran egna så har inte assimilerings problemet funnits. Så frågan är har du ens läst det själv egentligen? Eller förmedlade du en hörsägen om vad som skulle stått i deras partiprogram och sedan uppmanar andra att läsa den Dock så är det ju enskilda individer bland SD:arna som har uttryckt sig med rasbiologiska utlåtanden, det är inget som någon SD:are kan förneka att de har dragit sig till den typen av människor (på gott eller ont). Och det är bara direkt dumt på många plan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.

Det står på sidan 8 i deras principprogram. sd.se/wp-content/uploads/2013/08/principprogrammet2014_webb.pdf
  • SpanskaFlugan
    EnAnonumius skrev 2015-11-10 20:15:31 följande:
    Ja du kanske skall läsa sidan 8 igen i deras principprogram. Då skall vi titta här vad du skrev... Jag citera dig... 
    SpanskaFlugan skrev 2015-11-10 16:58:30 följande:
    Läs deras partiprogram, de har massa "mysiga" åsikter om vem som är svensk, kraven på att få kalla sig svensk, biologiska egenskaper hos vissa grupper och hur de påverkar personers beteende. Dessutom utmålar partiprogrammet särskilt muslimer och islam som särskilt oförenligt med svensk kultur och de vill särskilt begränsa invandringen av muslimer. Krävs inte ett geni för att se rasismen,man behöver inte ens läsa mellan raderna, det står i klartext.
    (slut citat) Något som skulle kunna kvala duktigt in på "rasbiologi" med DIN beskrivning du ger där i det inlägget jag omciterade.  Man har diskuterat en hel del med rasbiologer och deras stolligheter så man har ju lärt sig detta,. Sedan så sitter jag och läser sidan 8 i principprogramet som du länkade till. Det enda jag hittar om biologi på den sidan och biologiska skillnader är där det tar upp om att "...också så finns det biologiska skillnader mellan män och kvinnor", det är det enda stället ordet "biologi" dyker upp på sidan 8 i principprogrammet.  Vilket handlar om "könsbiologi".  Könsbiologi och rasbiologi är inte riktigt samma sak. Så ja jag sitter fortfarande nu och väntar på att du skall sitta och bevisa det du hävdar står i SD-partiprogram. Det gick ju inte och hitta i deras principprogram heller.  Det skall vara handfasta bevis och inte abstrakta förklaringar som för exempel: "Det ser man ju att de syftar på.." etc andra subjektiva intolkningar, utan svart på vitt i klartext får du gärna hänvisa till och ordet "biologi" skall ingå då du satt och hävdade det just. P.S Notera att jag inte rösta på SD själv lägger med det som tydliggörande då jag har som sagt läts deras program och anser inte att varken någon ur sjuklövern och SD inte är värdiga att rösta på.

Du frågade specifikt efter uttrycket biologi och på sidan 8 står tydligt "det biologiska arvet" i första stycket och det är inte kopplat till könsbiologi (Biologiska skillnader mellan män och kvinnor tar de upp i sista stycket). Vet inte hur du kan ha missat det? I meningen efter, kopplat till det biologiska arvet, skrivs det att varje människa har en "nedärvd essens" och om du läser vidare ser du att de menar att vissa grupper har en unik "nedärvd essens". Och i sista meningen i det stycket utvecklar de tanken och menar att om en viss företeelse funnits under lång tid i samhället kan man tolka det som att den är en del av den "mänskliga essensen". (Det jag skulle vilja fråga författaren är om hen menar att företeelser som exemplevis könsstympning och stening av kvinnor är något som är en del av den "nedärvda essensen" i de regioner där det har förekommit under många år och om hen tror att även personer med förfäder från exempelvis Somalia kommer känna en "nedärvd" vilja att könsstympats sina barn trots några generationer i Sverige). I nästa stycke drar de i mitt tycke obehagliga slutsatser som indikerar att vissa grupper pga av sina olika "essenser" inte kan fungera i samma nation. De tar Jugoslavien som exempel. Jag tolkar det som att SD anser att nationella grupper pga av sitt biologiska arv och "nedärvda essense" inte kan leva fredligt sida vid sida och jag tror att de vill använda det argumentet för att hindra muslimer från att invandra till Sverige. Så, nu har jag lagt mycket mer tid än nödvändigt på att förklara något du kunde läst själv om du orkat läsa sidan 8 lite noggrannare. Nästa gång kan du väl försöka lägga ner lite eget arbete? Jag är inte din lärare.
  • SpanskaFlugan
    EnAnonumius skrev 2015-11-10 21:32:36 följande:
    Ja och DU var den som tåg om om det "biologiska" i samband med att DU rabblade om invandrare och hade det i ett enda sammanhängande stycke.  Så jag tog det hela i den kontexten DU hade satt.. Så frågan kvarstår. Du får gärna förmedla det.

Bristen på stycke indelning får du skylla på FL:s layout, eller snarare brist på. Resten får du ta ansvar för själv.
  • SpanskaFlugan
    Ego Lovers skrev 2015-11-10 21:39:15 följande:
    Hela Sverige är kidnappat i rasismens namn även antirasisten är rasist.

EnAnonumius skrev 2015-11-10 22:06:13 följande:
    Ibland så måste ju jag säga att de värsta rasisterna är antirasisterna själva. Lite som med AFA... De är emot Fascismen men använder sig av fascistiskt tillvägagångssätt i sina debatter och i sin aktivism.

Snarare så att ni två läser det ni vill läsa och så tolkar ni det så det passar in i er världsbild. Knappast mitt problem att ni inte kan läsa klartext när jag till och med säger exakt i vilket stycke det står. Jisses, hur många dumma bortförklaringar ska man få höra från folk som vill ignorera fakta som inte passar dem?
  • SpanskaFlugan
    EnAnonumius skrev 2015-11-10 22:54:13 följande:
    Ja det är ju lätt att skylla på motparten/motparterna... Men nu är det som så här att jag svarade i kontext med vad du hade skrivit i inlägg #6. PDF filen SD principprogram sid 8, du länkade till stödde inte ditt påstående du hade gjort i inlägg #6 varken i det stycke du hänvisade till PDF filen-->SD principprogram sid 8, eller någon annanstans i pdf-filen på det sättet du hade gjort gällande i inlägg #6. Så jag sitter fortfarande och väntar på beviset.

Jag har sagt det jag vill säga. Länken finns där för alla som vill läsa principprogrammet. Jag tänker inte lägga mer möda på att förklara vad som står där för dig.
  • SpanskaFlugan
    Anonym skrev 2015-11-10 22:53:59 följande:
    Islam är inte en ras, utan en religion.

Nej, men SD använder argument som definierar gruppen muslimer som en ras och vill diskriminera muslimer pga av att de är muslimer.
Svar på tråden Är Moderaterna nu ett "rasistiskt" parti med sin invandringspolitik?