Hjälp mig med tips på mat till min kinkiga 1-åring!
Min dotter är 14 månader. Hon har aldrig gillat mat särskilt mycket. Gröt har hon ratat sen första början och barnmatsburkar är det värsta som finns. Hon har inget emot att bli matad, men hon äter även gärna själv med händerna. Det som nästan alltid går hem är pasta, pannkaka, omelett, majs, gurka, tomat och i princip all frukt och bär. Yoghurt blandat med frukpure går också bra ibland. Sen äter hon välling också som hon alltid får i sig. Hon ratar allt som har med kött att göra. Korv, köttfärs, kött i bitar, köttbullar m.m. Ibland funkar kyckling i små bitar men det är sällan.
Tycker det blir lite enformigt att alltid äta pannkaka eller omelett till lunch och skulle vilja variera. Men svårt när hon är så kräsen. Av det hon äter hon heller inte så mycket av innan hon tycker att hon är mätt. Max 1/2 pannkaka eller omelett.
Så här ser en matdag ut för henne just nu:
Frukost: välling
Mellanmål: banan eller annan frukt
Lunch: pannkaka, omelett + frukt eller bär
Mellanmål efter middagssömnen: välling
Middag: smakar samma mat som övriga familjen äter. Sen finns det alltid pasta till henne så hon kan plocka i sig och å lite mer i magen.
Jag tycker jag har provat allt men tänkte att det kanske finns nån här som har nåt tips jag inte provat
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-11 10:17
Hon får även även falska välling innan hon lägger sig för natten vid ca.19.30.