• Anonym (My)

Hjälp mig med tips på mat till min kinkiga 1-åring!

Min dotter är 14 månader. Hon har aldrig gillat mat särskilt mycket. Gröt har hon ratat sen första början och barnmatsburkar är det värsta som finns. Hon har inget emot att bli matad, men hon äter även gärna själv med händerna. Det som nästan alltid går hem är pasta, pannkaka, omelett, majs, gurka, tomat och i princip all frukt och bär. Yoghurt blandat med frukpure går också bra ibland. Sen äter hon välling också som hon alltid får i sig. Hon ratar allt som har med kött att göra. Korv, köttfärs, kött i bitar, köttbullar m.m. Ibland funkar kyckling i små bitar men det är sällan.

Tycker det blir lite enformigt att alltid äta pannkaka eller omelett till lunch och skulle vilja variera. Men svårt när hon är så kräsen. Av det hon äter hon heller inte så mycket av innan hon tycker att hon är mätt. Max 1/2 pannkaka eller omelett.

Så här ser en matdag ut för henne just nu:

Frukost: välling

Mellanmål: banan eller annan frukt

Lunch: pannkaka, omelett + frukt eller bär

Mellanmål efter middagssömnen: välling

Middag: smakar samma mat som övriga familjen äter. Sen finns det alltid pasta till henne så hon kan plocka i sig och å lite mer i magen.

Jag tycker jag har provat allt men tänkte att det kanske finns nån här som har nåt tips jag inte provat

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-11 10:17
    Hon får även även falska välling innan hon lägger sig för natten vid ca.19.30.

• Svar på tråden Hjälp mig med tips på mat till min kinkiga 1-åring!
  • Dixie

tycker hon om smörgås? tex en macka med leverpastej skulle ju funka till lunch.

• GHopper

Mitt kräsna barn gillade att plocka i sig bönor, tex kidneybönor. Bra med lite extra protein också om barnet inte gillar kött. Gröna ärter och majs gillades också. Överhuvudtaget gillade hen plockmat bättre än grytor och såsig mat. Lagom stora, lagom mjuka bitar i separata högar på tallriken.

• Anonym (My)
    Dixie skrev 2015-11-11 10:22:25 följande:

tycker hon om smörgås? tex en macka med leverpastej skulle ju funka till lunch.

Hon tycker om smörgås med smör på. Varken leverpastej, ost eller skinka/korv går hem.
  • Anonym (My)
    GHopper skrev 2015-11-11 10:30:10 följande:

Mitt kräsna barn gillade att plocka i sig bönor, tex kidneybönor. Bra med lite extra protein också om barnet inte gillar kött. Gröna ärter och majs gillades också. Överhuvudtaget gillade hen plockmat bättre än grytor och såsig mat. Lagom stora, lagom mjuka bitar i separata högar på tallriken.

Ja där sa du nåt, bönor gillar hon ju också. Hon brukar få bönorna i chili con carne när vi äter det och de plockar hon glatt i sig. Men serverar du de kalla då eller värmer du lite?
  • Anonym (samma)

Hur är det med potatis? Det kan man ju göra massor av. Plockmat som stavar eller skivor, i ugn, steka, koka, mos, råraka, raggmunk osv.

Ris? Kanske med sås? Blandat med ärtor och tomat?

Om hon gillar omelett kanske hon gillar grönsaksbiffar. Tag ca 200 g grönsak (blomkål, broccoli, morot, eller liknande. Koka mjukt och mosa.
    Blanda med:
    1 ägg,
    lite kryddor (tex peppar, oregano, basilika eller annat),
    0,5 dl mjöl (gärna havremjöl eller kokosmjöl) och
    någon dl riven ost.
    Gör "plättar" i ugnen 200 grader ca 10-15 min.

Man kan ju även testa andra saker som bulgur, couscous, matvete, quinoa osv om man har lust.

Fisk? Funkar det? Fiskpinnar, stekt lax, fiskbullar...?

Själv har vi en 3-åring som "bara" äter pannkakor, köttbullar och falukorv, så jag vet hur det är när det är jobbigt med maten.

• isolande
    GHopper skrev 2015-11-11 10:30:10 följande:

Så var mina oxå. Bönor och kikärtor funkade alltid. Bra som proteinkälla om hon inte vill äta kött. Kött är ju lite "hårt" som tillagat, kanske hon tycker det river i halsen att svälja? Bara en tanke...

Har du provat fisk? Det älskade mina. Jag gjorde kokade torsk och potatis sedan mosade jag ihop det till puré med liiiite dill och citron. När de blev större fick de samma fast inte ihopmosat med en smörklick på.

Ost, typ fetaost, riven vanlig ost, parmesanost har funkat på mina oxå. Inte ostskivor däremot. Serverades samma ost men i riven form gick det bra. Bra som extra fett och proteinkälla när de vägrar annat.

Kokade potatisstavar eller egna pommes är ytterligare en grej att prova. Sjysst att greppa och kladdar inte så mkt.

Hoppas det löser sig!
  • GHopper
    Anonym (My) skrev 2015-11-11 10:44:18 följande:

Ja där sa du nåt, bönor gillar hon ju också. Hon brukar få bönorna i chili con carne när vi äter det och de plockar hon glatt i sig. Men serverar du de kalla då eller värmer du lite?

Mitt barn gillar dem både varma och kalla. Prova vilket som funkar bäst. Ett tag fick barnet en liten skål bönor att peta i sig medan jag lagade mat. Då slank de ner, när hen var hungrig. Annars åt hen sig mätt på bara makaroner eller liknande och hoppade över bönorna. Eftersom bara pasta är lite torftigt fick det bli bönor till förrätt.
  • Anonym (Wildrat)

Fisk, kyckling och köttfärs i olika form älskar min ettåring.

• GHopper

Ett till tips: det går att blanda mycket i pannkakor för att gå lite mer variation och näring. Mandelmjöl, mjöl av olika baljväxter, quinoamjöl, hirsmjöl, till exempel. Det ger bra protein och mineraler och minskar även lite på mängden gluten. Man kan prova att blanda i finriven morot också, eller hackad spenat.

• Anonym (My)

Tack för alla tips Jag tar till mig och ska testa!

Ris och potatis är hon lite tveksam till. Har provat olika former på potatisen men det går sådär. Stekt potatis gillar hon dock. Ris går i några skedar ibland om jag mosar det lite tillsammans med sås.

Blomkål, broccoli och morot gillar hon inte. Någon gång har hon ätit broccolin men nu ratas den. Allt med morot i ratas. Problemet med kött, fisk, kyckling m.m är att hon vägrar att ens stoppa det i munnen. Blandar jag ihop t.ex. fisk och potatis spottar hon ut. Får hon bitar av kokt fisk kastar hon det på golvet. Undantaget kyckling som hon kan äta ibland.

Ska köpa hem lite bönor och kikärtor samt lite olika mjöl att ersätta vetemjölet med.

• Anonym (samma)

Hur är det med blodpudding?
    Avokado?

Min dotter äter oerhört ovarierat hemma, men som tur är äter hon bra på förskolan. Där går det till och med att äta fisk, vilket spottas ut direkt här hemma. Inget jag lagar själv med köttfärs duger, bara färdiga köttbullar, men samma sak där... förskolans mat funkar.

Har du testat grötpinnar? Finns några olika recept när man googlar. Bra sätt att få i sig järn bla. Här är ett av dem (jag tar annan mjölk än kokosmjölk, tex havremjölk eller vanlig mjölk, och tar ibland lite havremjöl i):

Ingredienser

1 ekobanan
    0,75 dl havregryn
    0,75 dl krossat bröd Järnrike
    0,5 tsk bakpulver
    1 ägg
    1 msk kokosolja
    1 dl osockrad kokosmjölk
    Smaksättningstips:
    Kanel (pudras på innan gräddning) eller vaniljpulver (blandas i smeten)

Instruktioner

Mosa bananen och blanda ihop allt ordentligt. Bred ut på bakplåtspapper ca 0,5-1 cm tjockt. Grädda i 200 grader ca 15 minuter. Jag brukar köra två paket järnrike i mixern och förvara i lufttät behållare, det är smidigt att ha det krossat och klart. Det tar ungefär 5 minuter för mig att fixa smeten och sätta i ugnen så det är absolut inget avancerat bakande vi talar om här.

Receptet ger 25 st.

• Majken03

Hon kanske inte är så hungrig? 3 flaskor välling är rätt mycket på en dag. Om du provar att dra ner till en flaska på kvällen kanske? Välling är ju som en stor portion flytande gröt så hon kanske helt enkelt inte får plats med mera?

• Anonym (My)
    Anonym (samma) skrev 2015-11-11 13:26:13 följande:

Hur är det med blodpudding?

Avokado?

Min dotter äter oerhört ovarierat hemma, men som tur är äter hon bra på förskolan. Där går det till och med att äta fisk, vilket spottas ut direkt här hemma. Inget jag lagar själv med köttfärs duger, bara färdiga köttbullar, men samma sak där... förskolans mat funkar.

Har du testat grötpinnar? Finns några olika recept när man googlar. Bra sätt att få i sig järn bla. Här är ett av dem (jag tar annan mjölk än kokosmjölk, tex havremjölk eller vanlig mjölk, och tar ibland lite havremjöl i):

Ingredienser

1 ekobanan

0,75 dl havregryn

0,75 dl krossat bröd Järnrike

0,5 tsk bakpulver

1 ägg

1 msk kokosolja

1 dl osockrad kokosmjölk

Smaksättningstips:

Kanel (pudras på innan gräddning) eller vaniljpulver (blandas i smeten)

Instruktioner

Mosa bananen och blanda ihop allt ordentligt. Bred ut på bakplåtspapper ca 0,5-1 cm tjockt. Grädda i 200 grader ca 15 minuter. Jag brukar köra två paket järnrike i mixern och förvara i lufttät behållare, det är smidigt att ha det krossat och klart. Det tar ungefär 5 minuter för mig att fixa smeten och sätta i ugnen så det är absolut inget avancerat bakande vi talar om här.

Receptet ger 25 st.

Avokado äter hon inte men blodpudding går ner ibland så det brukar jag testa emellanåt.

Grötpinnar har jag gjort några gånger och ena dagen äter hon men nästa ratar hon, har varit mer rata än äta där.
  • Anonym (My)
    Majken03 skrev 2015-11-11 20:12:16 följande:

Hon kanske inte är så hungrig? 3 flaskor välling är rätt mycket på en dag. Om du provar att dra ner till en flaska på kvällen kanske? Välling är ju som en stor portion flytande gröt så hon kanske helt enkelt inte får plats med mera?

Hon har både fått mer och mindre välling i omgångar. Mer under en period då jag verkligen inte orkade truga med maten, då fick hon välling till lunch, ett fruktmellanlmål på eftermiddagen och välling vid middag. Välling på morgonen är ett måste då hon inte äter annan bra frukostmat i större mängd, hon blir hungrig igen på en timme om vi skippar vällingen på morgonen. Likaså vällingen innan natten, skippar vi den vaknar hon femtioelva gånger under natten. Tog bort vällingen på eftermiddagen ett tag förut men hon åt inte bättre för det. Hon blev snarare mer kinkig och gnällig.
Svar på tråden Hjälp mig med tips på mat till min kinkiga 1-åring!