Min son på 2,5 är helt galen, utbrott HELA tiden! Vad gör man?!
Nu har det gått två veckor av den här "nya fasen" som vår son verkar ha kommit in i. Han blir 3 i mars. Vi är helt knäckta, han verkar helt knäckt (emellanåt) och det är så himla jobbigt!
Varje dag, antingen på väg till förskolan eller på väg hem, får han utbrott av hysterigrad, alltså helt blockerad. Han skriker, sparkas, klär av sig kläder, skor och annat. Ska man bära med honom så sprattlar han och vrålar "släpp mig, släpp mig" och man orkar ju inte bära honom så hela vägen till dagis... Känns inte heller bra att lämna en hysterisk unge till pedagogerna heller, och han blir helt galen när man går oxå. Han får även utbrott hemma för småsaker som bara urartar. Säkert 5 utbrott/ dag blir det....
Även med förskolepersonalen får han utbrott när det är dags att gå ut t.ex. Igår hade de fått bära med honom (alltså skrikandes under armen, inte mysigt bärande....) på utflykten eftersom han vägrade gå med.
I morse ville han ha storasysters mössa på sig, vilket han inte fick. Detta triggade ett utbrott som slutade med att han låg i T-shirt och mjukisar i leran ute på gården och vrålade. Inget hjälpte. Inte föränn han fick av sig alla kläder, skorna och fick komma ur vagnen och pappas famn lugnade han sig. Då fick vi iaf i honom i vagnen, men han vägrade klä på sig.
Vad gör man?! Ska man låta honom klä av sig såhär och sen åka i kylan till dagis. Eller ska man propsa på att kläderna ska vara på och sedan med kraft bära honom utan kompromisser? Hur gör ni andra? Vår dotter var inte alls såhär, hon hade utbrott men inte av den här graden. Hjälp!!