• isolande

Min son på 2,5 är helt galen, utbrott HELA tiden! Vad gör man?!

Nu har det gått två veckor av den här "nya fasen" som vår son verkar ha kommit in i. Han blir 3 i mars. Vi är helt knäckta, han verkar helt knäckt (emellanåt) och det är så himla jobbigt!

Varje dag, antingen på väg till förskolan eller på väg hem, får han utbrott av hysterigrad, alltså helt blockerad. Han skriker, sparkas, klär av sig kläder, skor och annat. Ska man bära med honom så sprattlar han och vrålar "släpp mig, släpp mig" och man orkar ju inte bära honom så hela vägen till dagis... Känns inte heller bra att lämna en hysterisk unge till pedagogerna heller, och han blir helt galen när man går oxå. Han får även utbrott hemma för småsaker som bara urartar. Säkert 5 utbrott/ dag blir det....

Även med förskolepersonalen får han utbrott när det är dags att gå ut t.ex. Igår hade de fått bära med honom (alltså skrikandes under armen, inte mysigt bärande....) på utflykten eftersom han vägrade gå med.

I morse ville han ha storasysters mössa på sig, vilket han inte fick. Detta triggade ett utbrott som slutade med att han låg i T-shirt och mjukisar i leran ute på gården och vrålade. Inget hjälpte. Inte föränn han fick av sig alla kläder, skorna och fick komma ur vagnen och pappas famn lugnade han sig. Då fick vi iaf i honom i vagnen, men han vägrade klä på sig.

Vad gör man?! Ska man låta honom klä av sig såhär och sen åka i kylan till dagis. Eller ska man propsa på att kläderna ska vara på och sedan med kraft bära honom utan kompromisser? Hur gör ni andra? Vår dotter var inte alls såhär, hon hade utbrott men inte av den här graden. Hjälp!!

• Svar på tråden Min son på 2,5 är helt galen, utbrott HELA tiden! Vad gör man?!
  • Annelie 76

Trotsåldern är underbar eller hur? Mitt råd är att göra det som funkar. Tänk att det blir stopp i hans hjärna och det tar ett tag att fixa till. Tyvärr kan det inte påskyndas utan det tar den tid det tar.
    Se till att ha gott om tid, reservkläder (kanske en filt att ha i vagnen) och varma kramar till när utbrottet går över. Det hjälper oftast lite att förbereda dvs att tala om innan hur det ska vara och bli. Få eller inga val. Tänk på att DET GÅR ÖVER även om det inte känns så. Sen är det hyfsat lugnt till nästa trotsperiod :)

• isolande

Tack för peppen, den behövs kan jag säga.... Man vet ju att han testar gränser, men samtidigt vill jag inte vara för hård heller. Jag har en tendens att svartna själv och bara göra utan att tänka eller ge barnen en chans att göra rätt. Jobbar på att ge dem möjlighet att rätta sig själva utan att jag bara bestämmer.

ÅH, man lir ju galen alltså...

• Annelie 76

Just nu är det inte direkt gränstestande utan mer kaos i hjärnan. Det är ingen roligt tid för barnet heller. Det var mycket gråt och mycket kramar när min son var där.

• Cornellia

Vår son har också bråkat mycket om kläder, och gör det fortfarande (han är 4 år nu) och vi låter honom gå som han vill, tar (nästan) inga fajter om det. Bla så var han på utekalas i oktober med endast t-shirt och kalsonger.

Givetvis tar vi med ordentliga kläder som vi erbjuder honom regelbundet, och vi förklarar för honom varje gång att går han utan kläder så är det möjligt att han kommer frysa.

Jag tycker att det är en så onödig fight att ta, han måste ju ändå lära sig själv att klä sig lagom. 

Svar på tråden Min son på 2,5 är helt galen, utbrott HELA tiden! Vad gör man?!