• Anonym (lön)

Försöka få upp lönen på ett bemanningsföretag?

Jag har en tidsbegränsad anställning på ett bemanningsföretag och får den lägsta lönen för en sådan tjänst (men fortfarande ok enligt fackets lönestatistik). Nu har jag lyckats hitta ett annat jobb och blev erbjuden en lön som är 3000 högre än min nuvarande. Borde jag försöka förhandla lönen innan jag slutar eller är det helt meningslöst? Jag trivs alltså på mitt nuvarande jobb och den enda anledningen till att jag vill byta är lönen. Pga olika saker som har hänt i mitt liv behöver jag ha en högre inkomst. 

Jag har jobbat en kort tid hos dem, mindre än 6 månader. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Försöka få upp lönen på ett bemanningsföretag?
  • Kjell2
    Anonym (lön) skrev 2015-11-11 11:21:34 följande:

Jag har en tidsbegränsad anställning på ett bemanningsföretag och får den lägsta lönen för en sådan tjänst (men fortfarande ok enligt fackets lönestatistik). Nu har jag lyckats hitta ett annat jobb och blev erbjuden en lön som är 3000 högre än min nuvarande. Borde jag försöka förhandla lönen innan jag slutar eller är det helt meningslöst? Jag trivs alltså på mitt nuvarande jobb och den enda anledningen till att jag vill byta är lönen. Pga olika saker som har hänt i mitt liv behöver jag ha en högre inkomst. 

Jag har jobbat en kort tid hos dem, mindre än 6 månader. Vad hade ni gjort?

Sagt som det var. Att om jag inte får 3000 kr så slutar jag. Får jag inte det så slutar jag sen.

• Birgitta02

Jag tycker du skall prata med din arbetsgivare. Säg att du trivs jättebra på jobbet och att du blivit erbjuden annan tjänst med 3000 kr mer i lön. Säg också att "om jag får samma höjning här så vill jag stanna eftersom jag trivs, men måste tyvärr säga upp mig annars eftersom jag behöver den där lönehöjningen".

• Dixie

Du kan ju alltid försöka - kan ju vara en bra sak att diskutera med din konsult - och säg som det är, du trivs men har nu fått ett erbjudande om tjänst med högre lön - så är det ju upp till din konsult att se om hon kan matcha din nya lön! 

• Dixie
    Snövits skrev 2015-11-11 11:23:57 följande:

Har du jobbat kortare än en vanlig provanställning så kan du inte komma med nya löneanspråk.

varför inte?! det är inte säkert hon får det, men prova kan man ju alltid! 
  • Kjell2

TS: Kolla om du kan säga upp dig innan kontraktstiden gått ut.

• Hanky Panky

På dom bemanningsföretag jag har arbetat på har lönen baserats på hur mycket dom andra tjänar på platsen jag varit på. Ett typ av snitt tror jag. Har alltid haft bättre betalt via bemanning pga det.

Men du har alltså haft samma lön oavsett arbetsplats?

• Anonym (Hanna)

Jag skulle säga att det visst kan gå. Men om du lägger fram ett sådant förslag, dvs att du har blivit erbjuden en tjänst där lönen är så här och så här och undrar rent krasst om det går att möta den lönen och att du annars kommer att säga upp dig, så måste du följa upp det också. Det går inte att lägga fram en sån grej och sen backa. Utan om du får nej från din nuvarande arbetsgivare så tackar du för dig.

Var dock beredd på att de inte är intresserade alls av att diskutera utan att du bara får tack och hej i princip. För arbetsgivare är oftast inte så sugna på att ha kvar medarbetare som uppenbarligen är på väg någon annanstans. Då är det bättre att få ett bra avslut.

Svar på tråden Försöka få upp lönen på ett bemanningsföretag?