• Venus87

Haft psykos, orkar inte med vardagen längre

Lång historia kort:

Har haft psykos som varade intensivt under hela sommaren och innan det har det varit smått psykotiska symptom, men efter den här sommaren är jag verkligen inte som innan. Jag orkar ingenting, kan inte ta tag i träning och det gör mig verkligen deprimerad för det känns inte som att omgivningen förstår. 

Har en tanke i huvudet om att jag vill komma iväg och träna men jag tar mig inte iväg, vet att jag skulle må mycket bättre av det men det GÅR inte.. Vet inte hur jag ska ta mig ur det här, kan sova hur mycket som helst och fortsatt vara trött och orkeslös. Går till terapeut en gång i veckan men vet inte hur det hjälper.. 

Är så arg på mig själv för att jag lät mig få en psykos och att jag experimenterat med psyket och lät drogerna ta över handen.

Det finns så mycket att skriva men vet inte var jag ska börja, det har verkligen varit kaos för mig i flera år har jag insett. Har trott att saker har varit på ett sätt, när det egentligen varit på ett annat, haft förvrängd verklighetsuppfattning helt enkelt. Vet att trötthet och orkeslöshet är vanligt efter en psykos men vet inte hur jag ska orka ta mig upp. Jag har viljan men det känns inte som att de runt omkring förstår hur svårt det är. "Bara göra" är det jag får höra känns det som, det är säkert sant men det är lättare sagt än gjort. Får återkommande tankar som går ungefär "Jag kommer ta livet av mig innan jag har börjat leva", det är inte några akuta tankar men det är återkommande och som ett konstaterande. Vet inte hur jag ska lyckas få en positiv syn på livet igen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-11 19:14
    Kanske skulle lagt tråden i känsliga rummet istället, om någon moderator ser tråden och tycker den passar bättre där så släng gärna dit den!

MVH
  • Svar på tråden Haft psykos, orkar inte med vardagen längre
  • athanatos

Blir så ibland, men det är inte ditt fel. Vissa människor har fallenhet för det.
    Är du nykter idag?

• KanDetHändaNu

Hade du psykiska problem innan drogerna, har du fått någon specifik diagnos och äter du någon medicin nu?

Kram

• U never saw me

Sänk ribban. En psykos är ganska påfrestande för hjärnan, det kan ta lång tid innan den blir återställd. Det går lite i taget, och det går snabbare om du låter det ta den tid det tar. 

• Venus87
    athanatos skrev 2015-11-11 19:25:23 följande:

Blir så ibland, men det är inte ditt fel. Vissa människor har fallenhet för det.
    Är du nykter idag?

Japp, vart nykter i snart ett år bortsett från ett par tillfällen med alkohol.
    KanDetHändaNu skrev 2015-11-11 19:37:20 följande:

Hade du psykiska problem innan drogerna, har du fått någon specifik diagnos och äter du någon medicin nu?

Kram

Jag hade inga psykiska problem vad jag vet. Började med droger i tonåren. I så fall något som ännu inte hade visat sig vid det laget, nej har inte fått någon diagnos förutom "ospecificerad psykossjukdom" nånting, minns inte exakt, förhoppnings vis klarar jag mig utan en permanent diagnos också.

Japp jag äter antipsykotiskt preparat som heter abilify, i somras åt jag mer mediciner som jag nu slutat med, som tur är.

• Venus87
    U never saw me skrev 2015-11-11 19:47:39 följande:

Sänk ribban. En psykos är ganska påfrestande för hjärnan, det kan ta lång tid innan den blir återställd. Det går lite i taget, och det går snabbare om du låter det ta den tid det tar. 

Vet bara inte hur jag ska orka ge det den tiden... Jag vill börja leva. Slösat så mycket tid på ingenting (drogerna), plus att jag nu har ännu mer tid att återhämta mig nu när jag fick psykosen i bagaget också. Tack för svaren

Svar på tråden Haft psykos, orkar inte med vardagen längre