Ultraljud?
kan man göra ultraljud för att få veta 100% om man är gravid?
kan man göra ultraljud för att få veta 100% om man är gravid?
Är du osäker är de bättre att gå till vc å be att få lämna blodprov. Tror de e runt v7 det går att se med vaginalt ultraljud.
Vi fick göra ultraljud i vecka 7+1 på vår IVF - klinik. Vår läkare nämnde att om vi kommit in ca 4 dagar tidigare så är det inte säkert att vi kunnat se något, så däromkring kan man göra ett vul och se hjärtat slå.
Jag är nämligen inte helt 100 om jag är gravid eller inte, har symtomer och ha en lite gravid mage men jag ha fortfarande "mens" (om man ens kan kalla de för mens) blöder bara pytte lite och känner inte av att jag har de vilket jag bruka.
Antar att du testat ett vanligt hemmagravtest på urinen?
Om det är negativt och du har mens så är du tyvärr inte gravid.
Jag har svarat dig i en annan tråd, men uppenbarligen var det inte det du ville höra. Det är extremt ovanligt att inte plussa om man är gravid, framförallt om graviditeten gått så långt att man hunnit få mage.
Det fenomen som finns är när halten hCG är så hög att testets mekanism inte fungerar. Detta händer när urinen har mer än 1.000.000 mlU/ml hCG, vilket är en koncentration som är mer än 3ggr så hög som vid en normal graviditet (då den som högst är ca 288.000 mlU/ml vid v. 12). Det händer ibland, men det är som sagt ovanligt då väldigt få producerar så onormalt höga mängder hCG.
Vad man kan göra för att bevisa detta är att helt enkelt späda ut urinen. Man rekommenderar att späda 1 del urin + 2 delar vatten upp till 1 del urin + 5 delar vatten. Plussar man inte då har man inte hCG i urinen.
Men är du orolig kan du ju alltid ringa någon som gör ultraljud. Man ser tydligt redan vid 8:e veckan (även tidigare, men i v. 8 ska man se hjärta som slår m.m.), så skulle det vara så sent i graviditeten ser man garanterat om det är något. Det är dock svårt att få ultraljud utan anledning, så det kanske inte är så lätt att få en tid om du inte ens plussat.
Tack så mycket för svaren!
Jag är rädd att jag inte vet. Min kille tror oxå att jag är de och att de på nåt sätt inte vissas på testen.
Jag äter ritalin och sertalin vet nån om de ha nån betydelse?
Det har nog ingen betydelsen. Säger grav testet negativt så får du nog tror på det. MVC gör inga ultraljud för att bekräfta en graviditetet. Dom litar fullständigt på graviditetstester.
Det vet jag för att jag frågade när jag skulle få läkartid med ultraljud nu när jag är gravid med andra barnet och dom sa att man får bara en RUL nu. Då frågade jag hur det är om man vill bekräfta en graviditet eller göra det mer verkligt. Då fick jag svaret att man kan lita på graviditets testerna.
Och återigen duger inte mitt svar, uppenbarligen.
Nej, medicinerna påverkar inte.
Det är liksom en märklig inställning att testerna inte fungerar. Det är långt mer troligt att du har magkatarr eller IBS som får magen att svullna upp än en oupptäckt graviditet. Tror du att du är långt gången och att testerna visar fel - köp nya och späd ut urinen.
Va är du så otrevlig för du vet ju inte hur jag ha de. Jag är bara nyfiken nu jag ha fattat att jag inte är gravid okej!
Och vem fan vet jag kanske är den där %:en som inte vet om de
Hmm, otrevlig? För att jag skriver fakta istället för det du vill läsa? Och det är väl ganska otrevligt av någon att starta en tråd och dissa de svar man ogillar, tycker du inte?
Jag skrev aldrig att du inte kunde vara den procenten. Jag skrev att om du är den procenten så ser du det genom att späda urinen och testa igen.
Jag förstår inte varför du vill att man ska ljuga för dig. Om det nu är så att du inte är gravid, blir du gladare av att hoppet trissas upp ännu längre istället för att få riktiga svar på din situation och hantera det? Du har fått svar på vad det kan vara och hur du kan ta reda på det, men det är ju inte det du vill höra.
Så syns de inte på ett gravtest om man är viss långt gången?
Och om vi säger att hon är så långt gången kan de inte vara så att hon är gravid då?
Hon ha ju symtomerna som att hon vore vara de och isåfall vad bero dom på?
Så syns de inte på ett gravtest om man är viss långt gången?
Och om vi säger att hon är så långt gången kan de inte vara så att hon är gravid då?
Hon ha ju symtomerna som att hon vore vara de och isåfall vad bero dom på?
Jo jag är tacksam för dina svar cyanea! :)
Och jag ska prova de du ha skrivit :)
Jag ha 2 jobbiga dagar nu så jag ville väll inte inse att du troligtvis ha rätt.