• amalia02

    Tips på nuturläkemedel fför ökad fertilitet

    Jag planerar en DI till våren. Fyller 40 år i april. Finns det nåt jag kan boosta min fertilitet med tills dess? Otroligt tacksam för tips

  • Svar på tråden Tips på nuturläkemedel fför ökad fertilitet
  • Cyanea

    Det korta, tråkiga svaret: nej, det finns det inte. 

    Är själv IVF:are och har hunnit prata mycket med insatta läkare. De dömer helt ut de naturpreparat som finns (och även metoder som Bisolvon). De är liksom inte testade och kan precis lika gärna ge motsatt effekt. Många tror att detta hjälpt dem, men de kunde lika gärna ha blivit gravida av helt andra orsaker. Jag och maken fick försöka i tre år innan vi fick en hållbar graviditet, och det jag gjorde annorlunda den månaden jämfört med alla andra 35 var att jag bar en berlock med Fatimas hand kring halsen. "Det funkade för mig", men frågan är: var det berlocken eller helt enkelt att det råkade falla sig så? 

    Rök inte. Undvik alkohol när det börjar närma sig. I övrigt: lev som vanligt. 

  • mkess

    Fast studier har ju gjorts på djur som visar ökad fertilitet, så helt taget ur luften är det väl inte med naturpreparat. Dock om man är en gris eller råtta. Så det är ju självklart att läkare dömer ut naturpreparat, de får väl inte göra annat eftersom det inte testats ordentligt.

    Jag kan ju berätta om min erfarenhet med naturläkemedel. Jag åt rosenrot, munkpeppar och bidrottninggelé tre gånger, och blev gravid alla de tre gångerna. Gjorde 4 försök utan de preparaten, och blev inte gravid någon av gångerna. Alla de graviditeterna slutade i missfall, och nu har jag även blivit gravid en snabbis utan några preparat, som även det slutade i tidigt missfall.
    Så du får bedöma själv om du tror att det hjälpte. Och om det isåfall är värt att riskera ett missfall. Jag kan ju säga att jag kommer inte röra naturläkemedel igen, för säkerhetsskull. Har barn sedan tidigare som kom till naturligt och utan missfall innan.

  • Jag är bara jag

    Jag tror inte på det heller eftersom jag själv testat det mesta utan framgång. Det jag möjligen kan rekommendera är munkpeppar. Om inte annat blir äl tydligare och pms:en försvinner om man har tur.

  • Cyanea

    Jag får rätta mig själv lite grann. Har suttit och kollat på studier om Agnus castus och ser att det, precis som Jag är bara jag skriver - påverkar lutealfasen och framförallt PMS-symptom. Det lär påverka framförallt prolaktinnivåerna. 

    MEN jag står fast vid vad jag skrivit innan - det kan ge motsatt effekt. Har man inte problem med överproduktion av prolaktin hjälper inte preparatet. Risken är att man får en alltför låg produktion, och därför inte blir fertilare. 

  • Jag är bara jag

    Jag tror inte man blir fertilare av nåt egentligen- man blir gravid om äggen är bra. Däremot kan cykler förkortas och äl kännas tydligare och på så vis kan man anse sig hjälpt,men fertiliteten sitter ändå i äggen. Och bäst av allt är IVF om man ska vara krass.

  • Cyanea
    Jag är bara jag skrev 2015-11-12 13:02:57 följande:

    Jag tror inte man blir fertilare av nåt egentligen- man blir gravid om äggen är bra. Däremot kan cykler förkortas och äl kännas tydligare och på så vis kan man anse sig hjälpt,men fertiliteten sitter ändå i äggen. Och bäst av allt är IVF om man ska vara krass.


    Word :)
  • amalia02

    Jag testade både akupunktur och "babyklistret" som jag beställde från Danmark innan mina försök. Lyckades på det tredje försöket, då skippade jag både akupunktur och babyklistret just den månaden..... Ville bara fråga, tack för era svar. Får bli försök för egen maskin denna gången också????

  • amalia02
    Cyanea skrev 2015-11-12 12:58:43 följande:

    Jag får rätta mig själv lite grann. Har suttit och kollat på studier om Agnus castus och ser att det, precis som Jag är bara jag skriver - påverkar lutealfasen och framförallt PMS-symptom. Det lär påverka framförallt prolaktinnivåerna. 

    MEN jag står fast vid vad jag skrivit innan - det kan ge motsatt effekt. Har man inte problem med överproduktion av prolaktin hjälper inte preparatet. Risken är att man får en alltför låg produktion, och därför inte blir fertilare. 


    Har också läst att det kan ge motsatt effekt
  • amalia02
    Cyanea skrev 2015-11-12 11:42:56 följande:

    Jag önskar dig förstås också ett jättestort Lycka till! :D 


    Tack :) tänker börja efter nyår
  • miamarina84
    Cyanea skrev 2015-11-12 11:42:37 följande:

    Det korta, tråkiga svaret: nej, det finns det inte. 

    Är själv IVF:are och har hunnit prata mycket med insatta läkare. De dömer helt ut de naturpreparat som finns (och även metoder som Bisolvon). De är liksom inte testade och kan precis lika gärna ge motsatt effekt. Många tror att detta hjälpt dem, men de kunde lika gärna ha blivit gravida av helt andra orsaker. Jag och maken fick försöka i tre år innan vi fick en hållbar graviditet, och det jag gjorde annorlunda den månaden jämfört med alla andra 35 var att jag bar en berlock med Fatimas hand kring halsen. "Det funkade för mig", men frågan är: var det berlocken eller helt enkelt att det råkade falla sig så? 

    Rök inte. Undvik alkohol när det börjar närma sig. I övrigt: lev som vanligt. 


    Vad är det för berlock :)
  • miamarina84
    Cyanea skrev 2015-11-12 12:58:43 följande:

    Jag får rätta mig själv lite grann. Har suttit och kollat på studier om Agnus castus och ser att det, precis som Jag är bara jag skriver - påverkar lutealfasen och framförallt PMS-symptom. Det lär påverka framförallt prolaktinnivåerna. 

    MEN jag står fast vid vad jag skrivit innan - det kan ge motsatt effekt. Har man inte problem med överproduktion av prolaktin hjälper inte preparatet. Risken är att man får en alltför låg produktion, och därför inte blir fertilare. 


    Va. Använd inte så fina ord , fatta inte ;)
  • Cyanea
    miamarina84 skrev 2015-11-12 20:54:06 följande:
    Vad är det för berlock :)
    Googla på Fatimas hand ;) Det är en symbol som sägs skydda mot det onda och bringa tur. 
    miamarina84 skrev 2015-11-12 20:56:00 följande:
    Va. Använd inte så fina ord , fatta inte ;)
    Vi ska se om jag kan räta ut det lite ;) 

    Munkpeppar kan påverka hur lång tid det är mellan ägglossning och mens. Man har även sett att det kan minska symptomen man får vid PMS. Vad det faktiskt gör i kroppen är att det kan sänka hormonet Prolaktin. Prolaktin i för höga nivåer kan göra att man har svårare att bli gravid, så är det av den anledningen man har svårt att bli gravid kan munkpeppar alltså hjälpa. Har man däremot inte problem med det och kanske till och med har för låga nivåer av prolaktin får munkpepparn motsatt effekt, man får alltså svårare att bli gravid med dem. 

    Lät det mer begripligt? :)
  • annacnummertre

    Ätit bisolvon och blivit gravid första försöket bägge gångerna. Nu åt jag bisolvon och rosenrot och blev gravid igen, men slutade tyvärr i mf.

  • amalia02

    Får jag fråga hur gammal du är? ????


    annacnummertre skrev 2015-11-17 22:43:54 följande:

    Ätit bisolvon och blivit gravid första försöket bägge gångerna. Nu åt jag bisolvon och rosenrot och blev gravid igen, men slutade tyvärr i mf.


  • annacnummertre
    amalia02 skrev 2015-11-18 16:51:50 följande:

    Får jag fråga hur gammal du är? ????


    Strax under 30, hurså?
  • cissha
    amalia02 skrev 2015-11-12 01:05:33 följande:

    Jag planerar en DI till våren. Fyller 40 år i april. Finns det nåt jag kan boosta min fertilitet med tills dess? Otroligt tacksam för tips


    Du kan absolut börja äta Folsyra. Jag har ätit det sedan i somras och är i gång med att försöka bli gravida.

    Jag önskar också att det fanns något som kunde boosta möjligheterna :)

    Lycka till!

    /C
  • miamarina84

    Både bidrottninggele o rosenrot är väl för dem egentligen som har oregelbunden cykel? Rosenrot kan oxå förkorta ner din cykel men oxå rubba den.

Svar på tråden Tips på nuturläkemedel fför ökad fertilitet