• Anonym (jobbjobb)

Göra abort om jag får jobbet?

Som rubriken lyder.

Jag ska på min andra intervju gällande drömjobbet som jag verkligen vill ha och fick nyss veta att jag är gravid i femte veckan.

Jag har av olika orsaker aldrig haft ett heltidsjobb (studerat väldigt länge, haft eget företag, jobbar som konsult). Jag var mammaledig i över ett år, började jobba halvtid i februari, har sökt heltidsjobb sedan dess och nu äntligen hittat drömjobbet. Jag har inte blivit erbjuden jobbet än, men jag tror att jag har stora chanser att få det.

Problemet är att drömjobbet börjar i mars 2016 och behåller jag barnen så kommer barnet i början av juli. Jag skulle med andra ord knappt hinna jobba innan jag ska på föräldraledighet igen.

Jag vill så gärna ha detta jobb, men det är ett litet privatägt företag, de kommer aldrig anställa mig om jag berättar att jag är gravid (hur orättvist det än är). Och nej, jag kan INTE hålla tyst om min graviditet. Jag skulle inte stå ut med att ses som en börda och att jag på något sätt lurat arbetsgivaren.

Min man förstår problematiken, men är glad för att vi väntar andra barnet och jag kan inte ens nämna abort. Själv är jag glad, samtidigt som jag önskar att jag inte var gravid just nu. Skulle vilja vänta ett år till. Jag har haft stora problem att bli gravid tidigare och har två missfall i bagaget. Risken är stor att jag får missfall igen, därför känns det även hemskt om jag går och gör abort. Jag har mått väldigt dåligt pga missfallen, men i och med att jag nu har en tvååring så är jag nöjd.

Jag är kluven.

Funderar på att boka tid för abort, och får jag inte jobbet så avbokar jag aborten. Låter helt fruktansvärt när jag skriver det såhär, men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-12 12:56
    Jag kommer inte att boka tid för abort. Om barnen föds i juli så är jag ledig under sommaren, och går tillbaka till hösten. Tre månaders ledighet borde man klara av och företaget borde inte behöva ta in en vikarie.

Barnet får bli lite härdat. Hen har ju faktiskt en fantastisk pappa som kan ta över.

• Svar på tråden Göra abort om jag får jobbet?
  • Anonym (Enkelt)

Enkelt, pappan tar föräldraledigheten :) Bättre än abort och du kan jobba :)

• Anonym (Kim)

Ojojoj, du är verkligen modig som skriver ett sådant inlägg på familjeliv. DU kommer att få dina fiskar varma

Nåja, jag kan förstå dina tankebanor. Jag är då en sådan som inte anser att abort är mord Jag skulle alltså mycket väl kunna göra en "strategisk abort". Det som talar emot det i ditt fall är att du har svårt att bli gravid och redan haft missfall. Då skulle jag inte göra abort faktiskt. Du kanske är nöjd med ett barn men din man verkar vilja ha fler.

Så kontentan är att jag inte tycker att det är något fel på att göra abort pga jobbet men att dina övriga omständigheter gör att jag inte skulle göra det.

• Anonym (.)

det där kan faktiskt bara du bestämma. Men låt inte jobbet förändra hela livet.
    Vill ni ha barnet? Då fortsätter du vara gravid och hoppas på det bästa.

Jobbet har inte med det att göra, du måste inte berätta allt som händer i ditt liv när du söker jobb. Hur skulle det se ut?

"jag har mycket cancer i släkten, så vem vet om jag lever om ett halvår? Bäst ni anställer någon annan"
    "jag hade lite ont i magen i morse när jag gick hit, det kanske är magsår? Jag kanske är sjuk i flera veckor om ni anställer mej"
    "jag cyklar ju gärna till jobbet, vet vet om jag blir påkörd på väg hit, kanske bäst att ni anställer någon som bor precis bredvid istället?"

osv.

Det jag menar är att alla har saker som kan hända dem.

Även om du får barn, så kan det vara så att den som var nr 2 på deras lista blir en större belastning för företaget.
    Du kanske har en problemfri graviditet, föder ett friskt barn, börjar jobba några timmar/vecka när barnet är några månader och ökar sedan.
    Den som de skulle anställt kanske är en av de som råkar ut för något värre. cancer, olycka, alkohol/drogproblem osv.

Tänk att ifall de väljer dej så är det för att du är deras bästa alternativ! Då gör det inget om du är borta lite till sommaren eller även längre.

Det är bättre för dem att ha vikarie för dej en kort , lång eller jättelång tid för då vet de iallafall att du kommer tillbaka till dem. Om de anställer någon annan så är ju du borta!

• jenny99

Jag hade valt jobbet.Jag blev oväntat gravid med andra barnet när jag hade ett vikariat.Jag tvekade aldrig utan behöll barnet.Jag visste att jag då inte skulle få förlängt.Men jag var less på jobbet så beslutet var helt rätt.Hade det varit mitt drömjobb hade jag nog valt jobbet.Men det är ditt beslut.

• Anonym (J)

Ställ dig frågan: Vad kommer jag ångra mest i framtiden/ Vad kommer ge mig mest lycka? Svaret är nog ganska enkelt :)

Glöm inte bort att din sambo kan ta föräldraledigheten. Sen är det inte rätt om de skulle diskriminera dig bara för att du är kvinna och föder barn. Du behöver inte säga att du väntar barn.

• Emmispemmis

Dessutom är det väldigt tidigt att berätta att man väntar barn i v 5. Vad som helst kan hända än.

• LFF

Du måste ju inte vara föräldraledig mer än (från årsskiftet) 90 dagar. Ja, du kommer sannolikt att få skit över att du börjar jobba tidigt från omgivningen men det är ju ert beslut som familj. Du kanske kan jobba deltid och vara hemma deltid? 

Jag skulle inte ha gjort abort utan planerat annorlunda kring föräldraledigheten istället.

• Anonym (Kim)
    Anonym (J) skrev 2015-11-12 10:16:17 följande:

Ställ dig frågan: Vad kommer jag ångra mest i framtiden/ Vad kommer ge mig mest lycka? Svaret är nog ganska enkelt :)

Glöm inte bort att din sambo kan ta föräldraledigheten. Sen är det inte rätt om de skulle diskriminera dig bara för att du är kvinna och föder barn. Du behöver inte säga att du väntar barn.

"Svaret är nog ganska enkelt" och då menar du naturligtvis barnet då. Behöver inte alls vara det som ger mest lycka, barn är inte den enda och ultimata lyckan för alla faktiskt. Barn är lycka ja, men behöver inte vara att den överspeglar all annan lycka. Man kan bli väldigt lycklig av att få arbeta med sitt drömjobb hör och häpna...
  • Anonym (Svea)

Jag var i nästan samma situation som du.

Jag är arbetslös och är nu gravid i snart 8 månaden. När jag var i slutet av 4 månaden fick jag komma på intervju. Berättade då inget om graviditeten. När jag väl fick jobbet (fast man skulle provjobba 1 mån först) så berättade jag och fick via mail veta att jag inte A fick jobbet FAST jag hade berättat att pappan kommer vara hemma och jag "bara" skulle vara hemma 1-2 veckor för återhämtning.

Deras motivering var att "tänk om inte pappan klarar av att vara hemma själv med en nyfödd så du måste gå hem".

Tror aldrig de sagt så OM de vore omvänt att pappan sökte jobbet men inte fick pga för att tänk om jag (mamman) inte klarar av att vara hemma m nyfödd.

Om ni vill ha barnet så behåll tycker jag och ta jobbet om du får det och låt pappan vara hemma? Om jag förstod rätt kommer barnet i juli så då kan du ju "ta semester" då. Då kan du ju vara hemma ca 1 mån och sen börja om att jobba igen?

Hur du än gör önskar jag dig lycka till!

Svar på tråden Göra abort om jag får jobbet?