• knugen

Omskärelse eller ej?

Hej! En kille på 18 år här. Har problem med att lite då och då så blir kuken torr, på förhuden då alltså. Det spricker liksom så då blir det ju lite problematiskt att ha sex bland annat... Brukar smörja in så de liksom återfuktas med vaselin, kanske inte det bästa valet? Men eftersom det liksom är rätt fettigt så bör det väl funka. Det funkar för mig iallafall så för att sprickorna ska läka så smörjer jag då in med vaselin, väntar ett par dagar utan att dra bak förhuden. Notera: Jag duschar inte på cirka 3-4 dagar för att de ska återfuktas o läka... Så blir de bra ett tag, har sex osv. Sen någon dag efteråt så är det samma visa igen... Så går i tankarna kring att göra en omskärelse. Är det något som vi rekommenderar? Vet inte riktigt om jag har trång förhud, och nej det är inte svamp. 
    Uppskattar så många svar som möjligt så snabbt som möjligt så jag kan bestämma mig tills nästa vecka. Har ni några tips på hur man kan se till så det inte blir torrt osv så uppskattas det också. Tack på förhand! // En 18 årig kille som är rätt så beroende utav sex.

• Svar på tråden Omskärelse eller ej?
  • Farfallos

Bara vatten på kuken torkar inte ut den. Vatten löser inte upp fett vi har i huden, så du kan lugnt duscha varje dag. Men undvik tvål där nere. Tvättar du dig inte alls kan det nog bli en del bakterier som eventuellt ställer till det. Själv sköljer jag pitten grundligt i tvättstället (bara med vatten) varje gång jag har varit på toa, och den är inte uttorkad.

• Anonym (-)

Om du inte har för trång förhud kanske omskärelse inte är den bästa lösningen. Jag skulle tänka mig för jävligt noga innan jag skulle göra nåt sånt. Om problemet är att du är torr där nere så kanske du istället får problem med torrsprickor i huden på själva ollonet, om du inte längre har förhud som skyddar. Testa istället att tvätta med ljummet vatten varje dag och mild oparfymerad tvål då & då. Smörj med nåt bättre än vaselin, tex sånt som man smörjer känsliga små barnrumpor med, tex Bepanthen-salva. Den hade min fru på bröstvårtorna när hon fick små sår av amningen, funkade klockrent tydligen.

• Farfallos

Det finns ingen vettig anledning att använda tvål där nere. Hur mild och oparfymerad den är så löser tvål upp fett i huden. En tvättlapp i frotté får bort fler eventuella döda hudceller utan att torka ut huden. 

• knugen

Okej, tack så mycket för så snabba svar! Bör nog tillägga att jag nog inte haft någon som helst tvål eller så på kuken alls på kanske ett år så tvålens fel är det inte. 
    Kanske inte var tillräckligt noga med att skriva att det är själva förhuden som är torr liksom, så det blir sprickor när man drar bak förhuden. Tror inte att förhuden är för trång då jag inte har några problem med att dra bak förhuden alls när jag inte är torr. Har för mig att jag läste något om att för mycket sex kan göra en torr? Kan det stämma? Har nästan inget sex alls under veckan men sen på helgerna blir det ett par timmar liksom... Så skulle det kunna vara något som finns i tjejerna som gör så man blir torr eller så? Själv har jag ingen aning och vill helst inte åka in till vårdcentralen och dra ner brallorna som man en gång fick göra, gör det helst inte igen liksom.

• Farfallos

Jag har haft sex med väldigt många kvinnor, men aldrig reagerat på deras "kemi". Däremot kan väl viss nötning av tänder eller ett allt för våldsamt runkande ställa till vissa problem, men så kanske det inte är här. Det märker man ju liksom.

• knugen

Skulle någon utav dessa funka tro? www.apoteket.se/kategori/hud-har/kroppsvard/intim/  
    Ska testa med att smörja in ordentligt med en oparfymerad olja i ett par dagar och sedan fortsätta fastän det blivit bra igen. Fortsätter det då bli torrt så får jag nog ta en promenad till vårdcentralen och kolla upp det. Men som sagt, någon utav dessa produkter på apoteket, funkar de bättre än vaselin? Om inte, kan ni rekommendera något som man kan köpa utan att beställa? 

• Farfallos

Kom att tänka på en annan sak - tvätt- och sköljmedel i kalsongerna. Du kanske är allergisk. Säg till morsan (om du bor hemma och inte tvättar själv, och efter att du har kollat upp att tvätt- och sköljmedlet är inte av typen "allergitestat" eller "sensitive") att du misstänker att du kanske har problem med med ert nuvarande medel och att du skulle vilja ha dina kläder tvättade i annat medel.

• knugen

Kollade det precis och det är allergitestat och så vitt jag vet så har jag aldrig varit allergisk mot någonting. Men någon utav de där produkterna på apoteket som jag länkade, skulle det kunna vara något tro? 

• Farfallos

Har ingen koll på de där preparaten, men det är ju bara att testa. ...men jag är lite skeptisk. Min mamma använder Lypsyl (på läpparna, munnen) och med åren så har hon blivit beroende. Tror inte att hennes naturliga återfettning av läpparna fungerar längre. Vet inte hur mycket vetenskap eller "hennes känsla" detta är, men ett litet problem är det nu i alla fall. 

• knugen

Okej, då vet jag. Det är bara att testa! Må hända att det blir som du sa, att jag kanske blir beroende av att smörja in den och att den naturliga återfettningen man har där nere (eller vad man nu har där) slutar fungera. Men det kostar liksom 60 spänn på 250 ml. Inte direkt dyrt så det kan man ju leva med. Tack så mycket för att du har tagit dig din tid till att hjälpa till, uppskattar det verkligen! Är väl bara att åka in till apoteket och prova på det då. Tack så mycket återigen! 

• riboflavin

Kan du ha svamp? Det förekommer hos killar också.

Annars så är det dags för ett besök till läkare. Min sambo hade samma problem som du i början med lite trång förhud som sprack när han blev torr som blev värre och värre eftersom varje läkt spricka gav upphov till ärrvävnad. Till slut gick det inte mer, räckte att han fick stånd så sprack förhuden. Han är idag omskuren och allt funkar bra, en riktig räddning för sexlivet. Gå till din vårdcentral för vidare remiss. För min sambo tog det ca 2 månader från besök hos vc till operation. Han hade ont några dagar efter op. men var helt läkt och fit for fight inom 2 veckor. Lycka till.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • knugen

Ingen aning, hade det förut men fick någon salva mot det. Det känns inte riktigt som att det är samma symptom som jag hade förut. Det har fortfarande inte blivit bättre så jag antar att jag får åka till vårdcentralen imorgon eller så för det funkar ju inte längre. Precis som du sa så blir det så att de spricker så fort man får stånd liksom och det går ju inte direkt att hjälpa. Tack så mycket Glad

Svar på tråden Omskärelse eller ej?