• Anonym (BonnieLoop)

Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?

Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor? Är ni för eller emot? Varför? Tycker ni det ska vara tillåtet i Sverige eller inte?

• Svar på tråden Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?
  • Anonym (Sila)
    Sack skrev 2015-11-13 08:59:44 följande:

Ett sånt struntprat. Med den inställningen skulle man införa "körkort" för alla föräldrar i så fall. Just för att se till barnets bästa. Är de inte lämpliga ska de inte få något stöd från samhället för att kunna få uppleva glädjen i att se ett barn växa upp, ge det kärlek och trygghet.

Det är rätt många barn som har 2 föräldrar som ändå inte bryr sig så som de borde på grund av för mycket jobb, droger eller andra anledningar. Vad ska vi göra åt det?

Jag är en mycket lyckligt lottad pappa som fått uppleva 2 barns uppväxt och gjort vad jag kunnat för att de ska ha det bra. Vem är jag om jag tycker mig ha rättighet att förneka någon annan denna fantastiska upplevelse. Det har väl inget med egoism att göra att vilja ge en annan levande varelse sin kärlek.

Struntprat? Jag tyckte London belyste den viktigaste aspekten, dvs vad är BARNENS bästa i det hela?

Självklart kan man inte ha körkort på föräldraskap, men det inte utan att man önskar det när man ser små barn växa upp under hemska förhållanden i dysfunktionella familjer..

Jag ställer mig frågan, hur skulle ett barn må utan att veta halva sin härkomst? Utan att få bekräftat nedärvda egenskaper? att inte veta vem som är far? Det handlar inte om att mamman inte är tillräcklig som förälder eller att en familj måste inkludera en man. Det handlar mer om en människas innersta önskan att förstå sig själv.

Föräldraskap är ett privilegium, inte en självklar rättighet. Och jag känner sorg med barnlösa som inget hellre vill än att ge kärlek åt ett litet barn, men ska insemination ske så anser jag att det måste vara väl förankrat att det är det bäste för ett litet barn. Och jag betvivlar att tillräckliga studier gjorts inämnet för att kunna bekräfta det. Än.

Och ja jag vet att folk nu kommer säga "det finns många dåliga familjer" etc etc. Ja det stämmer. Tyvärr. Men detta kan inte regleras, sånger den krassa sanningen ut.
  • Anonym (faderlös)
    Yohanna skrev 2015-11-13 09:07:42 följande:

Svår fråga.

Utgår man från ett barn perspektiv eller en vuxen människas behov? Jag tycker att ett barns perspektiv är det viktigaste och jag undrar om en riktig utredning gjorts i ämnet.

Att få barn är ingen rättighet.

Vad är det som skulle utredas, menar du? Ensamstående kvinnors förmåga att ta hand om sina barn? Det lär hur som helst vara en liten minoritet av dessa som har skaffat sina barn via insemination, och jag har extremt svårt att tro att barn till inseminerade kvinnor generellt skulle fara mer illa än barn till kvinnor som är ensamstående av andra skäl.

Jag håller dock med dig om att det inte är en mänsklig rättighet att få barn.
  • Sack
    Anonym (Sila) skrev 2015-11-13 09:23:22 följande:
    Struntprat? Jag tyckte London belyste den viktigaste aspekten, dvs vad är BARNENS bästa i det hela?

Självklart kan man inte ha körkort på föräldraskap, men det inte utan att man önskar det när man ser små barn växa upp under hemska förhållanden i dysfunktionella familjer..

Jag ställer mig frågan, hur skulle ett barn må utan att veta halva sin härkomst? Utan att få bekräftat nedärvda egenskaper? att inte veta vem som är far? Det handlar inte om att mamman inte är tillräcklig som förälder eller att en familj måste inkludera en man. Det handlar mer om en människas innersta önskan att förstå sig själv.

Föräldraskap är ett privilegium, inte en självklar rättighet. Och jag känner sorg med barnlösa som inget hellre vill än att ge kärlek åt ett litet barn, men ska insemination ske så anser jag att det måste vara väl förankrat att det är det bäste för ett litet barn. Och jag betvivlar att tillräckliga studier gjorts inämnet för att kunna bekräfta det. Än.

Och ja jag vet att folk nu kommer säga "det finns många dåliga familjer" etc etc. Ja det stämmer. Tyvärr. Men detta kan inte regleras, sånger den krassa sanningen ut.
    Nä, föräldaraskap handlar inte om rättigheter utan om skyldigheter. I vilken ålder skulle ett barn ta skada av att inte veta sin härkomst eller sina nedärvda egenskaper? När vet ett barn ens vad det är för något?

Jo, det är precis vad det är, struntprat!
  • Anonym (Hl)

Onaturligt och motbjudande. Barn skaffas ihop med en man och en kvinna.
    Är någon infertil ser jag det som ett tecken att man inte ska skaffa barn.

• Sack
    Anonym (Hl) skrev 2015-11-13 10:29:35 följande:

Onaturligt och motbjudande. Barn skaffas ihop med en man och en kvinna.
    Är någon infertil ser jag det som ett tecken att man inte ska skaffa barn.

Vem har sagt något om att vara infertil. Inte TS i alla fall.
  • london
    Sack skrev 2015-11-13 09:35:34 följande:

Nä, föräldaraskap handlar inte om rättigheter utan om skyldigheter. I vilken ålder skulle ett barn ta skada av att inte veta sin härkomst eller sina nedärvda egenskaper? När vet ett barn ens vad det är för något?

Jo, det är precis vad det är, struntprat!

Precis, och inom begreppet "skyldigheter" anser jag att det rymmer mer än att ge barnet villkorslös kärlek.

Men barn växer ju upp och börjar förstå saker, inte kan man ju säga att det sker i en viss ålder, spelar du dum nu, eller begriper du helt enkelt inte att det är frågor som mycket troligt kan uppstå?
  • Ego Lovers
    Rani skrev 2015-11-13 01:01:43 följande:
    Men dessa barn har ju bara en förälder och full rätt att leva sitt liv med henne.

Finns gott om män som väljer bort sina barn för övrigt. De tycks ha ett val.
    Det är inte heller okej i mina ögon se du!
  • Ego Lovers
    Anonym (BonnieLoop) skrev 2015-11-12 23:17:34 följande:
    Är du emot att homosexuella skaffar barn också?
    Inte om det är två homosexuella par som skaffar barn gemensamt som tex Mark och Jonas har gjort med ett lesbiskt par och barnen har sina riktiga föräldrar samt bonusförälder
  • Anonym (faderlös)
    Ego Lovers skrev 2015-11-13 12:33:40 följande:
    Inte om det är två homosexuella par som skaffar barn gemensamt som tex Mark och Jonas har gjort med ett lesbiskt par och barnen har sina riktiga föräldrar samt bonusförälder
    Hur menar du? Måste barnen ha både "riktiga" och "bonus"-föräldrar när föräldrarna är homosexuella? Vilka ser du då som "riktiga" respektive "bonus"? Är du emot homoadoption?
  • Anonym (BonnieLoop)
    Anonym (Sila) skrev 2015-11-13 09:23:22 följande:

Tycker du samma om det gäller öppna donationer? Alltså när det finns massa information om donatorn och hans familj tillgänglig för barnet och mamman redan från början och sen när barnet fyller 18 kan hon/han även få reda på hans identitet osv. om så önskas. 
Svar på tråden Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?