• Quarizz

Vegan - matråd

Jag är en väldigt aktiv person som tränar dagligen så min kost och alla näringsämnen jag får i mig är viktiga.

Jag funderar dock nu på att bli vegan men är rädd för att få exempelvis näringsbrist eller vitaminbrist som man då lätt kan få.

Jag vill inte ta massa tabletter eller liknande utan vill lita helt på att det jag äter ger mig rätt mängd av allt så att min kropp ska må bra och orka med min dagliga träning.

har googlat lite om hur en vegan ska äta men allt jag hittar är "varför du bör bli vegan" - vilket är något jag redan vet, utan nu vill jag ha svar på vad jag ska äta som vegan!

Så finns det någon som har något bra svar på hur en daglig matrutin ska se ut som vegan? jag äter ca 5-6ggr om dagen...

• Svar på tråden Vegan - matråd
  • Lena

Är du ovo-laktovegitarian? Annars är det en bra start att vänja in sig

• Tuggben

Det är inte så krångligt som det först verkar. På biblioteket finns det massor av böcker som handlar om just vegan och näring.

Kolla upp proteinrika livsmedel (bönor, gröna blad, sojakött etc) kolhydrater kanske du redan har koll på? Välj gärna fullkorn som tex fullkornspasta/ris för det innehåller bra mineraler. Fett behövs i lagom mängd, använd gärna bra oljor (kokos, linfrö, raps etc) och komponera en måltid bestående av alla tre delar i lagom mängd, alltså samma mängd som en blandkostare äter.

Köttersättning, tex sojaburgare och vegankorv innehåller ofta protein, järn och andra nyttigheter. Sojabönor tex är väldigt likt kött i både protein och näringsinnehåll. Dricker du även berikad soja/havremjölk är det lätt att fylla upp näringskvoten.

Personligen tycker jag även att gröna smoothies och juicer är ett enkelt och gott sätt att ge kroppen det den behöver.

Gör en smoothie på spenat, grönkål, citron, päron och banan så har du en riktig näringsbomb!

Det enda tillskottet som är ett måste varje dag är en tablett med B-12 vitaminer.

Ät frukt och grönt när du är sugen så kommer mineraler och vitaminbehovet tillgodoses ganska så bra varje dag.

Ett förslag på meny kan vara:

Frukost: Smoothie med havremjölk/blåbär och linfrön samt en fullkornsmacka med hummus och tomatskivor.

Mellis: Grön smoothie och en näve blandade nötter

Lunch: Fullkornspasta med sojafärssås, grönsaker och ett glas sojamjölk

Mellis: Frukt eller grönsaksstavar

Middag: Currygryta med bla kikärter och sötpotatis

Kvällssnacks: En näve kalamataoliver och rökta mandlar

Svar på tråden Vegan - matråd