Sminkad 8-åring – hit eller shit?
Nej och nej till att försöka klä upp ett barn till att se vuxet ut! Varken fint eller gulligt någonstans!
Nej och nej till att försöka klä upp ett barn till att se vuxet ut! Varken fint eller gulligt någonstans!
Man har rätt att säga till sitt barn tills man själv anser att barnet har åldern för det! En 13åring i klackskor och kortkort med brutal sminkning går fet bort i min värld! Nu har inte ens mina småsyskon sminkat eller klätt sig opassande men deras klasskamrater har gjort det. Men det e ju fortfarande upp till föräldrarna att dra gränser! En passande ålder e nog väldigt individuellt hos alla, men jag skulle nog säga att när jag var ca 13 började jag raka mig och då även plocka ögonbrynen, vid 15 började jag använda smink (mascara och lite rouge) och sen experimentera med mina tjejkompisar med eyeliner och ögonskuggor i alla dess färger m.m. Och jag hade jättekul och den tiden skulle inte jag velat ta bort, det får mina barn med göra men skulle inte vilja att dem gick ut övermålade! Jag gjorde inte det och hoppas mina flickor också blir lika förståndiga som mig! Klackskor använde man ju knappt, däremot använde vi platåskor! Skäms idag haha!!! Min mamma vägrade köpa dem till mig så jag strejka med att inte köpa några skor alls och så övertalade jag henne om andra saker jag inte gör som andra gör och att skorna e det minsta för allt positivt jag som dotter gjorde för henne och då gav hon upp! (Sakerna var allt från att inte vara med killar, gör läxorna, jobbar för att spara ihop en egen inkomst och kom alltid raka vägen hem för att hjälpa henne med hushållet hemma). Så jag kommer nog inte vara den roliga mamman, fast att vi har roligt ihop nu dvs om mina barn inte blir förståndiga inom vissa områden!
Jag skrev ett inlägg om det här ämnet för inte så länge sedan i min blogg och jag kan ju upprepa lite här :)
 Jag lekte själv med mammas smink när jag var liten, som så många andra också gjorde. Jag ser inget fel i att leka med smink och ha roligt, klä ut sig osv, lite glitter och nån roligare frisyr på klassens disco ser jag absolut inga fel med. Det var liksom en rolig grej och det fanns inget skyldigt med det. MEN när jag ser mammor på t ex instagram som sminkar sina småbarn "sexigt" och använder hashtags som; sexig, hotbaby, sexygirl osv så mår jag illa. Varför vill man att ens (t ex) fyraåring ska anses vara sexig och varför lägga ut dem sådär?
Det finns gränser för allt tycker jag, visst är det upp till var och en men..
Nu handlade artikeln om lite kalasfin på discon, inte goth svarta sminkningar till vardags..